13/05/2026
Wie zit er achter de schermen van Ferm Genoeg? Goeie vraag! Maak kennis met onze trekkers - de sterke vrouwen achter Ferm Genoeg ❤ Vandaag: Sophia 👇
"Hallo, ik ben Sophia.
Mijn leeftijd vermeld ik liever niet, maar ik geef wel toe dat ik de senior van de groep ben. Tegelijk ben ik ook één van de trekkers hier.
Ik ben nu 9 jaar getrouwd met Jan maar we zijn al 35 jaar een koppel.
Door omstandigheden heb ik momenteel geen job meer. Dat heeft mijn leven veranderd en doet me anders kijken naar tijd en invulling. Al moet ik toegeven: als niet-werkende heb ik nog altijd de neiging om mijn agenda veel te vol te stoppen… onthaasten is iets waar ik nog in moet groeien.
In een vorig leven studeerde ik af als onderwijzeres, deed ik aan- en verkoop van modeaccessoires en werd ik gebeten door de informaticamicrobe, waarna ik me toelegde op data-analyse. Daarna werd ik zelfstandige en had ik 10 jaar een winkel in geschenkartikelen. Ik behaalde ook het getuigschrift van gezondheidscoach en sloot mijn carrière af als privékok, met de nadruk op lekker én gezond.
In mijn vrije tijd ga ik heel graag wandelen, meestal samen met ons Fonske (chihuahua). Ik hou ook van katten, maar mijn vijf kattenkindjes zijn er helaas niet meer.
Ik hou van eendagsuitstappen – eropuit zijn, nieuwe plekjes ontdekken, zonder meteen ver te moeten reizen. Stilzitten is niet echt mijn ding. Daarnaast ben ik bewust bezig met gezonde voeding en koken. En, raar maar waar, ik blijf ook graag bezig op mijn computer met allerlei dingen zoals ontwerpjes en analyses.
Wat mij sterk bezighoudt, is ouder worden en het gevoel krijgen dat je niet meer goed weet wat er leeft bij jongere generaties. Zeker als je geen kinderen hebt, is dat niet altijd evident.
Net daarom betekent deze groep veel voor mij. Hier zitten vrouwen waarvan sommigen mijn dochters hadden kunnen zijn, en dat vind ik oprecht verrijkend. Het helpt mij om verbonden te blijven met wat er leeft vandaag.
Wat ik ook fijn vind, is dat ik vandaag de tijd en ruimte heb om mij te engageren. Ik maak die ook graag vrij. Dingen mee organiseren en mensen samenbrengen zie ik echt als een leuke uitdaging.
Wat ik hoop te vinden bij Ferm genoeg? Fijne ontmoetingen, warme gesprekken en nieuwe inzichten. Mijn leefwereld verruimen en het gevoel behouden dat ik mee ben met mijn tijd.
En omgekeerd hoop ik ook mijn steentje te kunnen bijdragen. Misschien kan ik af en toe een klankbord of steun zijn voor wie zich afvraagt hoe het is om op latere leeftijd zonder kinderen te leven. Mijn ervaringen deel ik graag, als daar behoefte aan is.
En misschien nog dit: als ik ergens mijn tanden in zet, kan ik de rest al eens vergeten… met als gevolg dat je mij soms even niet hoort of ziet 😉
Maar weet: ik kom altijd terug – meestal met nieuwe ideeën, goesting en een volle agenda."