15/12/2024
Beste sympathisant
Met veel trots en dankbaarheid willen we een bijzondere mijlpaal van ons project Balunda Ba Mikalayi met jullie delen.
In Mikalayi, het geboortedorp van Hans en Henk Delrue, in DR Congo, hebben we na tien jaar hard werken iets moois bereikt: een nieuwe turbine én een volledig vernieuwd elektriciteitsnet. Dit alles dankzij jullie geweldige steun en betrokkenheid!
Eind november 2022 vierden we de feestelijke ingebruikname van de turbine, samen met aartsbisschop Madila, de gouverneur van de provincie Kasai, de minister van Binnenlandse Zaken en heel wat inwoners. Het was een onvergetelijke dag vol dankbaarheid en één groot dorpsfeest.
Nu, december 2024, zijn we blij te melden dat de turbine nog steeds 24/7 stroom levert aan alle belangrijke plekken: het ziekenhuis, de belangrijkste scholen, het weeshuis, en verschillen gebouwen van de kerkgemeenschap. Het resultaat? Een verbeterde gezondheidszorg, meer veiligheid én de aanwezigheid van elektriciteit biedt nieuwe kansen voor de jongeren die nu kunnen studeren, spelen en samenkomen in een goed verlichte omgeving.
Het onderhoud door lokale technici verloopt uitstekend en we houden regelmatig contact met het Comité Locale die de installatie beheert.
In oktober 2024 hebben we de realisatie van ons project officieel overgedragen aan de aartsbisschop van Kananga Félicien Ntambue. Vanaf nu draagt het aartsbisdom van de Kasaï de volledige verantwoordelijkheid voor de installatie.
Wat wij samen hebben bereikt, is levensveranderend voor de 10.000 inwoners van Mikalayi. Dankzij jullie zijn het ziekenhuis en de scholen, met meer dan 3.000 leerlingen, weer helemaal verbonden met de mogelijkheden van de 21e eeuw.
En we kijken al vooruit! In 2025 willen we graag een nieuwe missie opzetten om nog een aantal zaken af te werken nl; de watervoorziening voor de scholen en het ziekenhuis te verbeteren en het elektriciteitsnet uit te breiden naar het Centre de Santé en de lagere jongensschool. We hopen opnieuw op jullie steun te mogen rekenen en houden jullie binnenkort op de hoogte van onze plannen.
Met de feestdagen voor de deur willen we jullie nog eens heel erg bedanken voor al jullie steun van de voorbije jaren en alles wat we samen hebben bereikt. Oprechte dank !
We wensen jullie een warme en gezellige kerst en een prachtig, gezond en gelukkig 2025.
Samen blijven we bouwen aan een betere toekomst voor Mikalayi.
Hartelijke groeten,
Henk en Hans Delrue
Namens alle kernleden van Balunda ba Mikalayi