22/10/2025
“Eten hoort niet in de vuilbak”: LetssavefoodKortrijk redt elke week voedsel van verspilling 🙌
Elke woensdagavond, tussen 19 en 19.30 uur, verzamelen tientallen mensen in De Stroate aan de Zwevegemsestraat met potjes en zakjes om op te halen dat anders in de vuilnisbak zou belanden. Achter dat warme, kleinschalige initiatief schuilt Letssavefood! Kortrijk, een burgerbeweging die voedseloverschotten een tweede leven geeft.
“We zijn volledig afhankelijk van vrijwilligers en van de goodwill van winkels. We gaan zelf langs bij bakkers, supermarkten of scholen en halen de overschotten gratis op.”
De variatie is groot: brood, groenten, fruit, koekjes, yoghurt, taart, soms zelfs warme bereidingen. “We nemen niets over datum. Alles is nog perfect eetbaar. Zelfs mensen met een te grote oogst uit hun moestuin mogen iets binnenbrengen, zo kregen we ooit een hele zak pepertjes van een buurvrouw.”
Iedereen is welkom bij Letssavefood!, ongeacht achtergrond of inkomen. Voor slechts 1 euro geef je een tweede leven.
#8500