15/06/2026
“Ik heb tien jaar een kattenpension gehad, in Zwevegem. Al die tijd heb ik dat met hart en ziel gedaan, maar na tien jaar was het wel genoeg geweest. Ik had niets van vrijheid meer. Vaak moest ik ’s nachts opstaan, klanten hielden zich niet altijd aan de afgesproken uren. Op den duur voelde ik me gevangen in m’n job. Daarbovenop kwam dan nog eens corona en een stukgelopen huwelijk. Vijf jaar geleden ben ik terug naar Kortrijk verhuisd. Ik ben veel gelukkiger nu.
Ik werk in de tuinbouwschool, het PTI aan de Condédreef. Daar doe ik het onthaal. Ik sta in voor de aan- en afwezigheden, beman de EHBO-post, regel time-outs met leerlingen, houd toezicht in de refter… Het is m’n vierde schooljaar nu. Onze leerlingen verzorgen ook dieren. Dat is op m’n lijf geschreven, ik houd enorm van dieren.
Toen ik klein was, en ik met m’n ouders in Kortrijk woonde, had ik nochtans zelf geen dieren. Daar was het huis en de “koer” te klein voor. Maar eens we naar Heule verhuisden, en er veel meer ruimte was, kon ik m’n geluk niet op. We hadden kippen, konijnen, geiten, een hond, een pony, noem maar op.
Op m’n dertiende heb ik beslist geen vlees meer te eten. Intussen ben ik al meer dan vijftien jaar veganiste. Mijn mama ging destijds vleesvervangers kopen voor me, wat toen – we spreken van eind de jaren ’90 – nog helemaal niet zo evident was. Ik ben vrij en progressief opgevoed. Mijn ouders steunden me in alles wat ik deed, ook in m’n kledij- en muziekkeuze. Intussen zijn ze trouwens zelf vegetariër geworden.
Ik woon dichtbij The Pits, waar ik als vrijwilliger werk. Ik houd van deze buurt. De zus van Fran - mijn hond - woont in de Sint-Rochuslaan, op het Volksplein heb je sinds kort het heropende café Olympia, mijn beste vriendin woont vlakbij. Echt de max.
Crust punk is het muziekgenre waar ik het meest van hou. Harde muziek met vaak een politieke, anarchistische link. In m’n twintiger en dertiger jaren was ik heel actief in die scène. Ik droeg zwarte dreadlocks tot op m’n achterste, was actief in de krakersbeweging, kwam op straat, was fervent voorvechtster van dierenrechten en vrouwenrechten.
Ik zeg “was”, maar eigenlijk is m’n denkwijze onveranderd gebleven. Alleen ben ik wat rustiger geworden in de strijd, om het zo te zeggen. Kijk, vroeger kon ik echt ziek zijn van het vele onrecht in de wereld. Dat frustreerde me zo verschrikkelijk, dat ik er bij momenten moedeloos en zelfs ongelukkig van werd. Dat kan ook de bedoeling niet zijn. De wereld zal ik misschien nooit kunnen veranderen, maar ik kan met mezelf en m’n eigen waarden en normen leven, dat is al heel wat.
Een andere passie van me is schrijven. Ik schrijf al lang “zeer korte verhaaltjes” (zkv’s). Tekstjes van nauwelijks een halve pagina lang. Ik treed er vaak mee op, straks op de Gentse Feesten opnieuw. Elke maand organiseer ik met een kompaan een woordpodium. Telkens op een andere toffe plek nodigen we woordkunstenaars uit. Zelf heb ik onder het pseudoniem K***e Tigra met nog iemand een bundel uitgegeven, Prozac en Gezelschapsdieren. Allemaal zkv’s.
Ik maak ook “zinekes”, kleine zelfgeschreven boekjes, soms maar een enkele keren geplooid A4-blad groot. Met mijn beste vriendin plannen we een workshop in Olympia, we weten alleen nog niet wanneer. Creatief bezig zijn en dingen organiseren, dat doe ik het liefst. Daar krijg ik echt positieve energie van.”
K***e – Tekst: Pieter Vanslembrouck – Foto: Hans Verscheure
Wie geïnteresseerd is in de zkv’s van K***e Tigra kan op haar Instagrampagina terecht.