Speakers Corner

Speakers Corner Maatschappelijk en Gents (gratis) debatcafé, georganiseerd door Guy Reynebeau en Joël Verheyden in het NTGent café Sint-Baafsplein 17, 9000 Gent Gratis inkom.

Speakers Corner, een gratis initiatief van Guy Reynebeau en Joël Verheyden waarbij naar Londens voorbeeld al wie een mening heeft, die mag komen verkondigen. Elke maand kaarten we een ander onderwerp aan. Luister naar de mening van anderen of neem zelf eens het woord. Iedereen mag er in alle openheid maar met respect zijn zegje doen. We verwelkomen je elke eerste zondag van de maand vanaf 11u in café Damberd, Korenmarkt 19 te Gent.

19/03/2026

Wat moet Gent meenemen uit het L*Z-debat?

“Mensen moeten weten hoe het staat met de luchtkwaliteit en moeten geen onnodige regels opgelegd krijgen” - Stijn De Roo

Op straat horen we ook verschillende meningen: sommigen willen meer duidelijkheid over de resultaten, terwijl anderen vragen hebben bij hoe de maatregel vandaag wordt toegepast.

Mis het debat op zondag 22 maart niet!

*z *zgent

18/03/2026

🚗 “Voor wie is de stad nog bereikbaar?”

De lage-emissiezone in Gent blijft voor discussie zorgen. Wie de boete kan betalen mag binnen…
Daarnaast vindt deze Gentenaar dat er eerst meer geïnvesteerd moet worden in beter openbaar vervoer.

Wat denk jij? Is de L*Z eerlijk voor iedereen? Kom mee debatteren op zondag 22 maart om 11u in het NTGent!

*z *zgent

18/03/2026

🎤Gastspreker!

We verwelkomen Stijn De Roo, Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid voor cd&v in Gent.

In het Vlaams Parlement werkt hij rond economie, innovatie, landbouw en leefmilieu. Zijn missie is, onder andere, om te zorgen voor een sterke link tussen stad Gent en het Vlaams Parlement. Hij komt op Speakers Corner: L*Z of geen L*Z in Gent? That is the question! meer vertellen over het Vlaamse kader van de L*Z.

Zijn standpunt: de maatregel heeft al veel bereikt voor de luchtkwaliteit en moet daarom niet verstrengd worden.

Wat denk jij hierover?

📆Zondag 22 maart 2026
📍NTGent

*z *zgent

16/03/2026

Wat vindt Gent van de lage emissiezone?

Voor het komende Speakers Corner debat over de L*Z trokken onze stagiairs Linde en Gill de Gentse straten op met één vraag:

Wat vindt u van de lage emissiezone?

De reacties lopen uiteen.
Sommigen vinden de maatregel goed voor de leefbaarheid en de luchtkwaliteit in de stad. Anderen vragen zich af of het systeem nog verbeterd kan worden of vrezen dat het vooral een financiële maatregel is.

Ook Frank Vander linden (De Mens) deelt zijn mening.

Bekijk de reacties in deze compilatie en laat gerust weten wat jij ervan denkt.

*z

"De Lijn betaalde in jaar tijd 276.000 euro aan L*Z-boetes in Gent." Dat blijkt uit recente cijfers. Bussen die niet aan...
15/03/2026

"De Lijn betaalde in jaar tijd 276.000 euro aan L*Z-boetes in Gent."

Dat blijkt uit recente cijfers. Bussen die niet aan de normen voldoen, reden toch de Gentse lage-emissiezone binnen en dat kostte de vervoersmaatschappij duizenden euro’s.

Dit roept bijzonder veel vragen op! Benieuwd of het ook aan bod komt tijdens het debat over de L*Z? Kom meepraten op zondag 22 maart 2026.

Lees het volledige artikel hier👇

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft vorig jaar voor 276.000 euro aan boetes moeten betalen, omdat ze met oude dieselbussen in de lage-emissiezone van Gent…

14/03/2026

🗣️“De gezondheid van de Gentenaars, dat is het belangrijkste.” Dat zegt Filip Watteeuw (Schepen van Milieu, Klimaat en Energie) over de Lage-emissiezone (L*Z).

Terwijl deze zomer een nieuwe studie start naar de impact van de L*Z op onze luchtkwaliteit, loeren de strengere Europese richtlijnen van 2030 al om de hoek. Moet Gent nog een versnelling hoger schakelen, of bereiken we de grens van wat haalbaar is?

Kom mee debatteren en laat van je horen tijdens Speakers Corner op zondag 22 maart 2026 om 11u (Sint-Baafsplein 17)!

*z *zgent

13/03/2026

Op zondag 22 maart 2026 om 11u schuift Filip Watteeuw aan bij Speakers Corner voor het debat over de lage-emissiezone in Gent.
De L*Z blijft een belangrijk en vaak besproken onderwerp in de stad. Dus kom luisteren en uw gedacht zeggen!

*z *zgent

12/03/2026

De L*Z in Gent is een onderwerp dat leeft en voor discussie blijft zorgen.

Op zondag 22 maart 2026 brengen we tijdens Speakers Corner verschillende meningen samen voor een debat over de toekomst van de lage-emissiezone.

Wat denk jij: behouden, verstrengen of afschaffen? Kom luisteren. Kom uw gedacht zeggen. Kom het verschil maken.

Toegang is gratis! Iedereen is welkom!

*z *zgent

[Debat] L*Z of geen L*Z in Gent? That is the question!Het Gentse stadsbestuur zal met een nieuwe studie de meerwaarde va...
11/03/2026

[Debat] L*Z of geen L*Z in Gent? That is the question!

Het Gentse stadsbestuur zal met een nieuwe studie de meerwaarde van de Lage Emissie Zones evalueren. Worden de L*Z-zones afgeschaft, of blijven ze behouden? Deze vraag leeft in Gent en stuit op een heleboel opinies uit verschillende hoeken.

Op zondag 22 maart opent Speakers Corner opnieuw het dialoog.
Met gastsprekers uit de zorg, de gemeenteraad en het Vlaams Parlement.

📆 Zondag 22 maart
🕚 11u
📍 NTGent café

Zoals altijd krijgt ook het publiek de kans om mee te spreken.
Kom luisteren. Kom spreken. Kom het verschil maken.
Toegang is gratis! Iedereen is welkom!

*z *zgent

11/03/2026

[ Reactie uit publiek ] Tijdens het debat over agressie op hulpverleners kwam er een nogal confronterende vraag.

Hoe kan het dat iemand die 4 jaar eerder zijn partner had gedood, later in een regulier woonzorgcentrum kon verblijven en daar opnieuw dodelijk geweld kon plegen?
De vraag raakt aan moeilijke thema’s zoals veiligheid, opvolging en verantwoordelijkheid binnen onze samenleving.

11/03/2026

“In 2025 hadden wij 60 dagen werkverlet door agressie”

Tijdens de Speakers Corner over agressie tegen hulpverleners legt Wim Van Zele, Kolonel en Zonecommandant van Brandweerzone Centrum, uit wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.

Als agressie gecombineerd wordt met werkdruk en ziekte, kunnen ze niet altijd de nodige ziekenwagens bemannen. Als meerdere hulpverleners hierdoor uitvallen, wordt het dus moeilijk om dit op te vangen.
Dan kan de hulpverlening trager verlopen.

Agressie raakt dus niet alleen de hulpverleners zelf, maar ook de mensen die dringend hulp nodig hebben.

10/03/2026

Geweld en agressie in woonzorgcentra zijn uitdagingen waar zorgverleners mee geconfronteerd worden.

Tijdens de Speakers Corner over agressie tegen zorgverleners benadrukt Margot Cloet hoe belangrijk het is om beginnende zorgverleners beter voor te bereiden. Niet alleen technisch, maar ook relationeel: leren omgaan met moeilijke situaties, grenzen stellen en weerbaar zijn.

Volgens haar is er ook meer ondersteuning nodig vanuit de overheid om jonge zorgverleners te coachen rond agressie.
Dat is cruciaal voor de toekomst van de sector.
Vandaag komen er voor elke 10 medewerkers die met pensioen gaan maar 8 nieuwe krachten in de plaats.

👉 Goede begeleiding kan het verschil maken zodat nieuwe zorgverleners gemotiveerd blijven en niet afhaken.

Adres

Sint-Baafsplein 17
Ghent
9000

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Speakers Corner nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Speakers Corner:

Delen