27/05/2026
Dakloosheid bestrijd je met daken, niet met boetes
Geachte burgemeester,
Gisteren bereikte ons het nieuws dat u maatregelen zal nemen tegen daklozen die kamperen in de openbare fietsenstalling onder het stadskantoor. Uitstekend. Gent kreunt elke dag onder de wooncrisis. Al zeker haar meest kwetsbare inwoners. Alle inwoners in onze stad zijn gebaat met meer oplossingen voor dak- en thuislozen. Vielen wij even van onze stoel toen duidelijk werd dat onze burgervader GAS-boetes en agenten wil inzetten om mensen uit de fietsenstalling te verdrijven.
Veel van de mensen die uit pure wanhoop onderdak zoeken onder het stadskantoor worden ondersteund door leden van de Gentse Wooncoalitie. Mensen kiezen er niet voor om in een parking te gaan slapen. Hun verhalen klinken ons telkens weer bekend in de oren. Er zijn ellenlange wachtlijsten voor een sociale woning of voor een residentiële opname in een zorgvoorziening. Er is geen enkel perspectief op een betaalbare woning op de private huurmarkt.
Geurhinder, kartonnen bedden en een zeker onveiligheidsgevoel. We hebben absoluut begrip voor de hinder die mensen ervaren in die parking. We passeren er immers zelf vaak genoeg. Het is niet de bedoeling dat een parking als opvangplek gaat dienen. Die mensen willen daar zelf ook niet wonen. Of beter, overleven. Want daarover gaat het. De meest extreme vorm van armoede. En de daaraan gekoppelde overlevingsstrategieën die wij ons moeilijk kunnen voorstellen. Mensen wegjagen uit hun laatste hoop op onderdak zal niks oplossen. Niet voor de daklozen en niet voor de mensen die overlast ervaren.
Het gaat hier over mensen met geldig verblijfsrecht. Mensen die net als u alle rechten van het Belgische burgerschap genieten. Wat ons betreft is het recht op een betaalbare woning één van de meest cruciale. We geloven oprecht dat het Gentse stadsbestuur overtuigd is van het feit dat de strijd tegen dak- en thuisloosheid gevoerd moet worden met daken. Niet met boetes. We stellen net als uw stadsbestuur vast dat hogere overheden niet voldoende middelen geven aan lokale besturen om dakloosheid op te lossen. Stel de hogere overheden in gebreke. Roep hen tot verantwoording. We zullen u steunen. Dat lijkt ons nuttiger dan uw meest kwetsbare inwoners op te jagen met GAS-boetes.
Gentse Wooncoalitie