Gentse Wooncoalitie

Gentse Wooncoalitie Voor elke Gentenaar, voor elke Vlaming, voor elke mens... Tijd voor actie! Dat herhalen we elke maand. Ze voelt als een strop om de hals, een baksteen op de maag.

De wooncoalitie is een samenwerking van Gentse middenveldorganisaties en burgerbewegingen die zich inzetten voor betaalbaar en sociaal wonen, en een rechtvaardiger woonbeleid. Wist jij dat…

… in Gent 1.870 mensen dakloos zijn; waaronder 400 kinderen en 250 jongvolwassenen (bron: dak- en thuislozentelling 2021) ? Ook de cijfers in andere Belgische regio’s zijn hallucinant.

… er telkens nieuwe gro

epen daklozen bijkomen?

… het stilaan voor heel wat mensen ondoenbaar geworden is om een betaalbare woning te vinden?

… woningen op de privémarkt vaak niet voldoen aan de minimale kwaliteitseisen? Ook niet als ze zich in een duurdere prijscategorie situeren.

… hulpverleners deze wooncrisis niet meer aankunnen? Dagelijks gaan tonnen energie en tijd verloren naar de onmogelijke zoektochten naar betaalbare huisvesting.

… er al heel veel acties ondernomen worden, maar dat onze stem nog steeds niet voldoende gehoord wordt.

… we onze acties en energie gaan verenigen om onze roep nóg luider te laten klinken? Op vrijdag 15 april 2022 om 16 u verzamelen we een eerste keer onder de Gentse Stadshal. Ook op vrijdag 13 mei, vrijdag 24 juni, tijdens de Gentse Feesten in juli, op vrijdag 19 augustus en vrijdag 23 september 2022 verzamelen we onder de Stadshal in Gent. Op maandag 10 oktober (Werelddaklozendag) trekken we naar Brussel om onze eisen/voorstellen te presenteren aan de beleidsmakers op Vlaams en federaal niveau. Op maandag 17 oktober (Werelddag van verzet tegen Armoede) is er in Gent een (voorlopig) slotevent van deze campagne. Op elk campagnemoment onder de Stadshal staat een bepaalde invalshoek centraal: daklozen, vluchtelingen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ armen, mensen die geen betaalbare koopwoningen meer vinden …

Heel wat Gentenaars en organisaties maken mee deze campagne. Al wie de actie wil ondertekenen, kan zijn naam, een tekst of een tekening achterlaten op een kartonnen steen. Met al deze stenen bouwen we muren; de muren worden een huis. Op die actiedagen aan de Stadshal vind je ook de Woondroomtafel. Letterlijk zit je er misschien wel comfortabel, maar figuurlijk zit de woonproblematiek allesbehalve lekker. Mensen met expertise ter zake nemen het woord!

Dakloosheid bestrijd je met daken, niet met boetesGeachte burgemeester,Gisteren bereikte ons het nieuws dat u maatregele...
27/05/2026

Dakloosheid bestrijd je met daken, niet met boetes

Geachte burgemeester,

Gisteren bereikte ons het nieuws dat u maatregelen zal nemen tegen daklozen die kamperen in de openbare fietsenstalling onder het stadskantoor. Uitstekend. Gent kreunt elke dag onder de wooncrisis. Al zeker haar meest kwetsbare inwoners. Alle inwoners in onze stad zijn gebaat met meer oplossingen voor dak- en thuislozen. Vielen wij even van onze stoel toen duidelijk werd dat onze burgervader GAS-boetes en agenten wil inzetten om mensen uit de fietsenstalling te verdrijven.

Veel van de mensen die uit pure wanhoop onderdak zoeken onder het stadskantoor worden ondersteund door leden van de Gentse Wooncoalitie. Mensen kiezen er niet voor om in een parking te gaan slapen. Hun verhalen klinken ons telkens weer bekend in de oren. Er zijn ellenlange wachtlijsten voor een sociale woning of voor een residentiële opname in een zorgvoorziening. Er is geen enkel perspectief op een betaalbare woning op de private huurmarkt.

Geurhinder, kartonnen bedden en een zeker onveiligheidsgevoel. We hebben absoluut begrip voor de hinder die mensen ervaren in die parking. We passeren er immers zelf vaak genoeg. Het is niet de bedoeling dat een parking als opvangplek gaat dienen. Die mensen willen daar zelf ook niet wonen. Of beter, overleven. Want daarover gaat het. De meest extreme vorm van armoede. En de daaraan gekoppelde overlevingsstrategieën die wij ons moeilijk kunnen voorstellen. Mensen wegjagen uit hun laatste hoop op onderdak zal niks oplossen. Niet voor de daklozen en niet voor de mensen die overlast ervaren.

Het gaat hier over mensen met geldig verblijfsrecht. Mensen die net als u alle rechten van het Belgische burgerschap genieten. Wat ons betreft is het recht op een betaalbare woning één van de meest cruciale. We geloven oprecht dat het Gentse stadsbestuur overtuigd is van het feit dat de strijd tegen dak- en thuisloosheid gevoerd moet worden met daken. Niet met boetes. We stellen net als uw stadsbestuur vast dat hogere overheden niet voldoende middelen geven aan lokale besturen om dakloosheid op te lossen. Stel de hogere overheden in gebreke. Roep hen tot verantwoording. We zullen u steunen. Dat lijkt ons nuttiger dan uw meest kwetsbare inwoners op te jagen met GAS-boetes.

Gentse Wooncoalitie

Een maand geleden lazen we in het nieuws: "Thuispunt zet 240 verouderde sociale woningen in als noodwoning, tot ze geslo...
08/05/2026

Een maand geleden lazen we in het nieuws: "Thuispunt zet 240 verouderde sociale woningen in als noodwoning, tot ze gesloopt worden. Ze zijn bedoeld voor kwetsbare groepen en mensen die tijdelijk geen huis vinden op de reguliere huurmarkt. Het gaat onder meer over jonge starters of alleenstaanden."

Dat klinkt mooi, maar is het wel zo?
De Gentse Wooncoalitie is kritisch op het plan om leegstaande sociale woningen tijdelijk te verhuren via een privébeheerder. Die wil tot 75% van de marktprijs vragen, wat volgens de coalitie te duur is voor kwetsbare mensen. We vrezen dat er zo geld wordt verdiend op hun kap en dat net de meest kwetsbaren uitgesloten raken. Volgens ons moeten deze woningen betaalbaar blijven en prioritair naar mensen in de grootste woonnood gaan, niet naar een bredere doelgroep.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/05/01/gent-kritiek-project-leegstand-sociale-woningen-thuispunt-kwetsb/

31/03/2026
De Gentse Wooncoalitie roept op om zaterdag op straat te komen.Omdat het aantal mensen in dakloosheid- of thuisloosheid ...
25/03/2026

De Gentse Wooncoalitie roept op om zaterdag op straat te komen.
Omdat het aantal mensen in dakloosheid- of thuisloosheid stijgt in plaats van daalt. Omdat er sociaal rechtvaardige oplossingen voorhanden zijn. Omdat het niét voldoende inzetten op die oplossingen een politieke keuze is.
Een politieke keuze die getuigt van korte termijn denken. Een dakloze persoon kost de maatschappij véél meer dan de investering die nodig is voor een sociaal rechtvaardig woonbeleid. En dan is er nog de menselijkheid. Waar is die?
Voldoende redenen dus om je stem te laten horen.

Allen samen voor betaalbaar wonen.  Voor minder gaan we niet.
19/03/2026

Allen samen voor betaalbaar wonen. Voor minder gaan we niet.

Woonzaak formuleerde 9 wooneisen en zal deze jaarlijks opvolgen. Hoe staat het Vlaams woonbeleid er voor, één jaar na datum?

2026. Ook de Gentse Wooncoalitie is ‘back on track’. Met een delegatie van het trekkersteam waren we op donderdagmorgen ...
08/01/2026

2026. Ook de Gentse Wooncoalitie is ‘back on track’. Met een delegatie van het trekkersteam waren we op donderdagmorgen 08/01 in volle voorbereiding voor een eerste belangrijk overleg met alle schepenen bevoegd voor wonen en opvang. We zijn heel blij dat we na een jaar stilte de constructieve dialoog terug konden opstarten, waarbij we onze kritische rol uiteraard ook blijven opnemen. Ons doel: voldoende menswaardige opvang wanneer en zolang als nodig + een sociaal rechtvaardig woonbeleid.

Dank aan Astrid De Bruycker en het Gentse Stadsbestuur. De Gentse Wooncoalitie is blij met deze extra investering. Het i...
07/11/2025

Dank aan Astrid De Bruycker en het Gentse Stadsbestuur.
De Gentse Wooncoalitie is blij met deze extra investering. Het is het resultaat van een noodkreet, actie en overleg. Deze noodoplossingen zijn nodig. Tegelijk vragen we een meer structureel antwoord door te investeren in huisvestingsgerichte oplossingen.

Het potentieel van sociaal wonen kan niet genoeg benadrukt worden. Sterk artikel van de Woonzaak.
16/10/2025

Het potentieel van sociaal wonen kan niet genoeg benadrukt worden.
Sterk artikel van de Woonzaak.

04/10/2025

Gent heeft, voor het eerst, het beheer van een lang leegstaande woning overgenomen van de eigenaar. Het huis is nu duurzaam gerenoveerd en wordt verhuurd als sociale woning. De huur dient om de renovatie te betalen. Het zogenaamde 'sociale beheer' loopt zeker 9 jaar. De eigenaar kan het huis in die....

Adres

Alle Straten
Ghent
9000

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Gentse Wooncoalitie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Gentse Wooncoalitie:

Delen