09/06/2026
🌿 Op woensdag 3 juni vond in de wijk Peterbos de eerste van de twee gezondheidsdagen plaats die elk jaar zullen worden georganiseerd. Dit initiatief is gebaseerd op een gedeelde vaststelling: de actoren bieden al activiteiten aan rond gezondheid, maar de hulpbronnen blijven soms weinig zichtbaar of worden te weinig benut, ondanks de belangrijke behoeften die binnen de bevolking werden vastgesteld.
🎯 Het doel van deze dagen is om ziektepreventie te versterken en de toegang tot en het gebruik van lokale gezondheidsvoorzieningen te bevorderen die aansluiten bij de uitdagingen in de wijk, zoals diabetes, mondgezondheid, sociaal isolement enz.
🤝 Deze dagen worden gedragen door een consortium van actoren, bestaande uit het nieuwe wijkgezondheidscentrum Peterbos, de gemeentelijke dienst PEPSA (Anderlecht - Gemeentebestuur), het Joseph Bracops-ziekenhuis (Iris Ziekenhuizen Zuid) en zorgzone Centrum-West (vzw Brusano).
🩺 Op het programma:
- Preventie van risico’s in verband met diabetes en hart- en vaatziekten: workshops voor het inschatten van het diabetesrisico, een voedingsworkshop en tussenkomst door de Belgische Cardiologische Liga
- Mondgezondheid en -hygiëne: screening van de mondgezondheid met doorverwijzing naar tandartsen en aanmoediging om hen te raadplegen
- Valpreventie bij ouderen: opsporen van risico’s
- Stand over welzijn en buurtleven: uitwisselingen over lokale activiteiten die het algemene welzijn bevorderen
🙏 Deze interventies werden mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking met verschillende partners uit het werkveld: SAAMO vzw, Foyer Anderlechtois, DentalFlux en de Belgische Cardiologische Liga.
👑 Prinses Claire vereerde ons zelfs met haar aanwezigheid en luisterde aandachtig naar de toelichting over het opgezette aanbod voor de bewoners van de wijk!