19/06/2026
Vandaag schrijft De Standaard over het groeiende aantal autismediagnoses. Tine Gheysen van het Vrij CLB Netwerk waarschuwt ervoor dat leerlingen die afwijken van het gemiddelde structureel in een apart onderwijscircuit terechtkomen:
“De aanhoudende stroom richting buitengewoon onderwijs is geen duurzame oplossing. We kunnen niet iedereen die afwijkt van het gemiddelde een diagnose geven en dan in een apart circuit stoppen.”
Ondersteuning en redelijke aanpassingen moeten plaatsvinden in de gewone school, daar pleit GRIP al 25 jaar voor!
https://www.standaard.be/natuur-en-wetenschap/autismediagnoses-gaan-door-het-dak-maar-de-zorg-en-de-scholen-kunnen-niet-volgen/156569117.html?fbclid=IwY2xjawSiKtZleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBnbFg1Z2x1VjRMUUQxVDc1c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHsdUHYoXfa-SxWVEJQjchHT65WW47PCAyqgY8Jw2VlYADLE8GK5ZEJ1BbAQk_aem_Ahb_PzY1xu3Y###QfZiEXA
Autisme is geen nichediagnose meer. Internationaal worden exponentiële stijgingen genoteerd, ook bij ons heeft al 3 tot 4 procent van alle Vlaamse leerlingen in het middelbaar het label. “We kunnen niet iedereen die afwijkt een diagnose geven en in aparte scholen steken.”