Rode Kruisopvangcentrum Berlaar

Rode Kruisopvangcentrum Berlaar Een tijdelijk noodopvangcentrum op het militair domein van Berlaar.

πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹Helaas zijn we aangekomen bij de laatste Facebook-post van Noodopvangcentrum Berlaar.We geven daarom...
13/11/2025

πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹

Helaas zijn we aangekomen bij de laatste Facebook-post van Noodopvangcentrum Berlaar.

We geven daarom graag een allerlaatste update:

Aangezien we ondertussen onder de grens van 50 bewoners zijn gegaan, straalt het opvangcentrum een verlaten sfeer uit. Ook onze job inhoud ziet er nu heel anders uit dan vroeger. We focussen ons momenteel op de verdere verhuis van bewoners naar andere centra en het opruimen, poetsen en sorteren van het materiaal. Tijdens de lege momenten worden er vaak nostalgische herinneringen opgehaald.

Als afsluiter vroegen we daarom aan enkele collega's naar hun favoriete momenten van de afgelopen drie jaar.

πŸ«‚ "De keer dat een kind voor het eerst tegen me aanleunde voor een knuffel."

🫣 β€œAlle miscommunicaties via Google Translate, de ene hilarisch, de andere ronduit gΓͺnant.”

🎀 "Toen de tieners zelfzeker op het podium sprongen tijdens de opendeurdag na wekenlang hun karaoke liedjes in te oefenen."

🩺 β€œDe keer dat een bewoner de draadjes van zijn genaaide teen er zelf heeft uitgeknipt met een schaar omdat hij niet kon wachten op een dokter.”

πŸ’… β€œAls afscheidsmoment op A.’s laatste dag in het centrum, heb ik haar nagels mooi gelakt.”

πŸ’†β€β™‚οΈ β€œDe keer dat ik buiten kwam onder de shipping en twee bewoners elkaar een nekmassage aan het geven waren.”

πŸ₯° "De samenhorigheid onder bewoners in moeilijke tijden. Elkaar ondersteunen bij de opvang van kinderen, elkaar helpen bij het verhuizen, elkaar troosten bij het verlies van een familielid."

🎬 β€œToen ik geen tijd had om de film Spiderman op te zetten voor de kinderen, waarop een kind heel dramatisch zei: β€œOhhhh, c’est la fin du monde”.

Bedankt om het reilen en zeilen van het opvangcentrum te volgen. We hopen jullie een beter inzicht te hebben gegeven over het dagelijks leven in collectieve opvang. Het is niet altijd makkelijk geweest, maar we zijn dankbaar dat de mooie momenten altijd ruimschoots hebben opgewogen tegen de mindere momenten. We zullen deze periode dan ook altijd blijven koesteren.

❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯

🧽πŸͺ£ AFBOUW OPVANGCENTRUM πŸͺ£πŸ§½Nu de afbouwfase volop aan de gang is (nog maar 179 bewoners!), wordt ook het gebruikte materi...
15/10/2025

🧽πŸͺ£ AFBOUW OPVANGCENTRUM πŸͺ£πŸ§½

Nu de afbouwfase volop aan de gang is (nog maar 179 bewoners!), wordt ook het gebruikte materiaal in stock genomen. Hierna wordt alles geretourneerd naar de bedrijven of hergebruikt door andere opvangcentra of partnerorganisaties.

Hier hoort ook een grondige kuis van de wooncontainers bij! 🧼🧼🧼

Vol goede moed en een scala aan kuismateriaal, steken onze collega's de handen uit de mouwen. Met wat swingende achtergrondmuziek wordt het schrobben stiekem zelfs een beetje leuk! πŸ’ƒπŸ’ƒπŸ’ƒ

Dikke merci aan al onze harde werkers!

πŸŽ‰ AFSCHEIDSFEEST πŸŽ‰Vorige zaterdag hebben we onze deuren voor een allerlaatste keer wagenwijd opengezet. Het was hartverw...
05/10/2025

πŸŽ‰ AFSCHEIDSFEEST πŸŽ‰

Vorige zaterdag hebben we onze deuren voor een allerlaatste keer wagenwijd opengezet. Het was hartverwarmend om te zien hoeveel ex-bewoners, ex-collega's, vrijwilligers, leerkrachten, buurtbewoners, sympathisanten, familie en vrienden langskwamen om afscheid te nemen van het opvangcentrum. Een unieke plek waar we veel warme herinneringen aan zullen overhouden. Ook dit sfeervolle afscheidsfeest kan toegevoegd worden aan de lijst van memorabele memento's.

πŸ“· Zo werden de afgelopen drie jaar mooi samengevat in de foto expo, waar we zelfs enkele nostalgische traantjes in de ogen van sommige bezoekers zagen.

πŸŽ™ Op het free podium gaven de tieners het beste van zichzelf met een fantastische karaoke performance. De vele oefensessies hebben hun vruchten afgeworpen! Ook adjunct-centrummanager Alwin sprong op het podium voor een mooie afscheidsspeech met een speciaal woord van dank voor onze topvrijwilligers!

πŸ₯€ Tijdens de performances kon je een lekker bakje frietjes of homemade beignets opknabbelen. Of buiten in het zonnetje genieten van smaakvolle mocktails, gemaakt door onze lieve collega's!

🏰 De kinderen konden naar hartenlust springen op maar liefst 3 springkastelen. En ook bij de schmink en henna stand was er heel de namiddag een lange wachtrij. Het eindresultaat was altijd meer dan de moeite waard!

Hoewel het afscheidsfeest officieel voorbij is, delen we in de komende periode nog graag foto's en uitleg bij de verdere afbouw van het opvangcentrum. Stay tuned!

πŸ“Έ: Leen Dictus

πŸŽ‰ OPENDEURDAG/AFSCHEIDSFEEST πŸŽ‰Deze zaterdag is het zover: onze allerlaatste opendeurdag. Hoewel het afscheidsfeest natuu...
25/09/2025

πŸŽ‰ OPENDEURDAG/AFSCHEIDSFEEST πŸŽ‰

Deze zaterdag is het zover: onze allerlaatste opendeurdag. Hoewel het afscheidsfeest natuurlijk dubbele gevoelens met zich meebrengt, willen we er toch vooral een leuke, positieve dag van maken. Het weer ziet er alvast goed uit! β˜€οΈ

πŸ“Έ Een sneak peek van de aankomende graphic novel 'Guardians of the Earth' van twee bewoners, uitgegeven bij lokale Uitgeverij Stokstaart. Ben je benieuwd naar wat er in deze kleurrijke eitjes zit? Kom de spannende origin story ontdekken bij onze foto expo! πŸ¦Έβ€β™€οΈπŸ¦Έβ€β™‚οΈ

09/09/2025

🧢 KLEDINGDONATIES 🧢

Gezien de aankomende sluiting van het opvangcentrum voeren we een algemene stop aan donaties in, BEHALVE voor onderstaande winterse items om de komende maanden door te komen: ❄️❄️❄️

πŸ§₯ winter- en regenjassen voor vrouwen, mannen en kinderen
🧀 winterkledij voor mannen en kinderen
πŸ₯Ύ winterschoenen voor mannen en kinderen

Onze collega's aan het onthaal zullen bovengenoemde kledingstukken nog graag in ontvangst nemen, maar andere donaties zijn niet meer bruikbaar vanaf nu. Alvast bedankt voor jullie begrip!

πŸ“ Onthaal Rode Kruisopvangcentrum Berlaar (de witte container aan Hellegatstraat 2A, 2590 Berlaar)

πŸ’† MOMENTJES VAN ZEN πŸ’†Door de aankomende afbouw en sluiting van het opvangcentrum ervaren veel bewoners stress. Om de onz...
25/08/2025

πŸ’† MOMENTJES VAN ZEN πŸ’†

Door de aankomende afbouw en sluiting van het opvangcentrum ervaren veel bewoners stress. Om de onzekerheid en geladenheid te verlichten, bedachten de collega's van Bewonersparticipatie twee nieuwe concepten: het dansterras en het anti-stress moment.

Op 1 augustus hebben we het allereerste dansterras gehouden: een groot feest voor iedereen! Met de barmannen als ultieme sfeermakers werd al snel de eerste dans ingezet en werd iedereen met stijl van een drankje en een ijsje voorzien. Wat een fijn moment om samen te komen, plezier te maken en even de gedachten te verzetten.

Tijdens het anti-stress moment doken de begeleiders en bewoners in de wereld van voet- en handmassages, relaxerende theetjes en een geurtafel met lekkere aroma's. Door de gemoedelijke sfeer kwam iedereen tot rust en was er ruimte voor gesprek en bezinning.

In de woorden van collega Stien: β€œIk ben zo verwonderd, de mensen hebben zoveel over zichzelf kunnen vertellen. Het was echt heel fijn!”

Aangezien beide activiteiten zo in de smaak vielen, gaan we in de komende maanden nog meer tijd vrijmaken voor dans- en relaxmomenten. 🫢

🌞 Dit was... DE ZOMER VAN 2025 🌞Ook deze zomer organiseerden onze begeleiders weer topactiviteiten en leuke uitstappen v...
18/08/2025

🌞 Dit was... DE ZOMER VAN 2025 🌞

Ook deze zomer organiseerden onze begeleiders weer topactiviteiten en leuke uitstappen voor bewoners!

Een kleine greep uit het aanbod:

πŸ§‘β€πŸš’ Een brandje blussen bij de lokale brandweer Brandweerzone Rivierenland
πŸ’ƒ Een dansje placeren op Sfinks Mixed Festival
🦩 Flamingo's spotten in de ZOO Antwerpen

En het is nog niet voorbij... Morgen staat er nog een gezellige gezinsuitstap naar Provinciaal Sport- en Recreatiecentrum De Nekker gepland! 🌊

πŸŽ‰ AFSCHEIDSFEEST πŸŽ‰Op zaterdag 27 september openen we voor de vierde (en laatste) keer onze deuren voor de buurt. De open...
15/08/2025

πŸŽ‰ AFSCHEIDSFEEST πŸŽ‰

Op zaterdag 27 september openen we voor de vierde (en laatste) keer onze deuren voor de buurt. De opendeurdag zal dus ook dienst doen als afscheidsfeest. Een viering van alle mooie momenten, alle medewerkers en alle bewoners van de afgelopen drie jaar.

Wat mag je verwachten?

πŸ₯€πŸŸ Een ruim aanbod aan eten en drinken - voor ieder wat wils!
πŸ’ƒπŸŽΌ Swingende muziek en performances - smeer je dansbenen al maar in!
🏰πŸͺ Meerdere springkastelen, een vliegerworkshop van Museums Of Belgium, henna tattoos en kindergrime - plezier verzekerd voor jong en oud!
πŸ“ΈπŸŽ¨ Een foto- en kunsttentoonstelling - met een exclusieve expo over de kinderen van het opvangcentrum als superhelden!
πŸ’‘β„ΉοΈ Een infopunt met meer informatie over asiel & migratie, onze dagelijkse werking en de sluiting & afbouw van het opvangcentrum - stel al je prangende vragen aan onze collega's!

Kom samen met ons een allerlaatste keer genieten van een gezellig samenzijn. Zoals altijd is Γ­edereen welkom! ❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯❀️‍πŸ”₯

β˜• Dit was... AFTERNOON TEA β˜•Op zondag 3 augustus hadden we onze tweede editie van Afternoon Tea. Deze keer hebben bewone...
07/08/2025

β˜• Dit was... AFTERNOON TEA β˜•

Op zondag 3 augustus hadden we onze tweede editie van Afternoon Tea. Deze keer hebben bewoners uit Burundi en Pakistan hapjes en drankjes klaargemaakt.

Op het menu: pakora, beignets, hibiscussap en chai. Ook enkele bezoekers uit Berlaar brachten gebak mee om te delen, heel veel dank daarvoor! Er werd zelfs gedanst. πŸ’ƒπŸ•Ί Wat een heerlijke middag!

πŸ«– AFTERNOON TEA πŸ«–Heb je deze zondagnamiddag nog niets gepland? Kom langs bij de Pauluszaal van Ontmoetingscentrum Ballae...
28/07/2025

πŸ«– AFTERNOON TEA πŸ«–

Heb je deze zondagnamiddag nog niets gepland? Kom langs bij de Pauluszaal van Ontmoetingscentrum Ballaer voor een lekker tasje thee of koffie met een hapje!

Deze keer staat er Pakistaanse chai thee met onion pakora (een soort beignet) op het menu. πŸ§…

Ook zal er Burundese koffie geschonken worden met pannenkoekjes. πŸ₯ž

Het is een all-you-can-eat-or-drink concept voor slechts 5 euro. Breng je zelf iets lekkers mee voor de buffettafel? Dan is de inkom volledig gratis! πŸ₯³

PS: Door de sluiting van het opvangcentrum zal dit waarschijnlijk ons laatste externe evenement zijn (πŸ₯²). Kom dus zeker nog een laatste keer meegenieten van een gezellig samenzijn. πŸ’•πŸ’•πŸ’•

πŸ“…: Zondag 03/08
πŸ•‘: 14u - 16u
πŸ“: Pauluszaal, Ontmoetingscentrum Ballaer (Markt 27, 2590 Berlaar)
πŸ’Έ: €5 p.p. (Payconiq of cash)

23/07/2025

Afscheid OC Berlaar

Zoals velen onder jullie al gehoord of gelezen zullen hebben, sluit het noodopvangcentrum eind 2025 de deuren. We hebben drie jaar lang opvang voorzien aan een 600-tal bewoners van gemiddeld 45 verschillende nationaliteiten op het militair domein van Berlaar. Vele bewoners en collega's kwamen en gingen in die tijd. Sommigen bleven enkele maanden, sommigen enkele jaren. Maar de samenhorigheid ging nooit verloren. Het was een absoluut voorrecht om onze schouders te zetten onder de werking van OC Berlaar, inclusief alle uitdagingen en beproevingen.

Op drie jaar tijd deelden we lief en leed met meer dan 2,250 mensen in totaal. We zorgden voor bed, bad en brood, maar voor elkaar zorgen is zoveel meer dan dat. We luisterden naar elkaars verhalen uit het verleden, maar creΓ«erden samen ook nieuwe herinneringen voor de toekomst. In het opvangcentrum zien we buren die zorg dragen voor elkaars kinderen, die elkaar aan het lachen maken met hoogstens vijf woorden gemeenschappelijk, die elkaar een verse maaltijd brengen in moeilijke tijden, die elkaars kleine gebreken als huisgenoot verafschuwen en vergeven, die elkaar koosnaampjes geven, die elkaar Vlaamse woordjes als β€œoei”, β€œamai” en β€œseg” aanleren, die elkaar een relaxerende nekmassage geven onder de shipping. In de ogenschijnlijk korte periode van drie jaar tijd maakten we ontelbare mooie, droevige, verhitte, verbindende, komische, netelige, hartverwarmende, ontluisterende en hoopvolle momenten mee. Gebeurtenissen die een leven zouden kunnen vullen en die, hoe dan ook, een leven lang zullen meegaan. Een memorabele, emotionele achtbaan die we niet snel zullen vergeten.

We blijven kracht putten uit wat we samen hebben bereikt onder deze unieke en, eerlijkheidshalve, soms zware omstandigheden binnen een infrastructuur die niet was voorzien op de langdurige opvang van mensen. We blijven hoop koesteren voor de toekomst van al onze huidige bewoners, net als van zij die voor hen kwamen en zij die na hen zullen komen. We blijven ons inzetten voor een menswaardige en rechtvaardige opvang voor alle mensen op de vlucht.

Voor hun toewijding danken we allereerst onze collega's, stagiairs, jobstudenten en vrijwilligers die zich onvermoeibaar hebben ingezet in de voorbije drie jaar. Voor wie zich de beginfase nog herinnert, is het eindresultaat bijna niet te geloven. Vele handen maken het werk licht, maar creativiteit, humor en empathie nog veel meer.

Daarnaast willen we Gemeente Berlaar bedanken voor hun constructieve houding tijdens onze opstart en de daaropvolgende fijne samenwerking. Ook voor de inwoners van Berlaar kwam de komst van een groot opvangcentrum onverwacht en ongevraagd. We bouwden een klein dorp binnen een klein dorp. Een huzarenstukje dat verre van vanzelfsprekend was, maar door de openheid tot dialoog gelukkig niet onoverbrugbaar. Doorheen de jaren bouwden we duurzame partnerschappen op met o.a. lokale scholen, CVO’s, vzw’s, woonzorgcentra, kinderdagverblijven en horecazaken. Een wisselwerking die veel bewoners de kans gaf om Nederlands te leren, (vrijwilligers)werk te zoeken of deel te nemen aan leuke activiteiten buiten het opvangcentrum.

Stuk voor stuk onmisbare bijdragen aan onze werking. Dankjewel.

Maar ook nu eindigt ons werk niet. We blijven ons in de komende maanden inzetten om de kinderen nog een fantastische zomervakantie te bezorgen, een mooi afscheidsfeest te organiseren, en bewoners voor te bereiden op hun verhuis naar andere centra. Bijna 600 mensen zullen opnieuw ontworteld worden en wederom op zoek moeten gaan naar een nieuwe school, een nieuwe job en nieuwe vrienden. We blijven vertrouwen op het voortbestaan van voldoende warmte in deze kille tijden om hen daarbij te ondersteunen.

Zoals een bewoner ooit zei: β€œEverything is luck”. We wensen alle mensen op de vlucht niets anders toe dan dat.

Adres

Hellegatstraat 2A
Berlaar
2590

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Rode Kruisopvangcentrum Berlaar nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Rode Kruisopvangcentrum Berlaar:

Delen