31/03/2026
OPROEP OPROEP!!!
Met onze grote opkuis in de pastorie hebben we iets GEVONDEN! Door onze grote nieuwsgierigheid wat er in de kluis (zie foto), waar geen sleutel meer van te vinden was, van de pastoor zou zitten, hadden we met wat vakmanschap deze kunnen openen en kwamen we tot de constatatie dat er toch nog iets inzat. We vonden er een fles Voncklikeur, een klein beeldje van ons standbeeld van Jan Frans Vonck(gemaakt bij inhuldiging groot beeld) en daarbij een “dikke” bruine envelop.
Bij het controleren van deze envelop wisten we niet echt wat het was maar bij nader onderzoek (door Baardegemse kenners) is het blijkbaar de verdwenen muts van jawel JAN FRANS VONCK.
Aalst was deze al enkele decennia lang kwijt maar ze lag dus gewoon in de kluis van de pastoor in Baardegem.
Één van onze kenners (Herman Crabbe) heeft ze voorlopig meegenomen en wil ze morgen (1/4/26) een dag tentoonstellen in de winkel van Electro Crabbe waar hij graag aan de bezoekers een woordje uitleg wil bij geven.
Ook zal er een petitie liggen ter behoud van de muts in Baardegem.
We willen namelijk niet dat de muts meegenomen wordt naar Aalst waar ze misschien dan weer eens kwijtgespeeld wordt.
Dus aan alle nieuwsgierige Baardegemenaars en en Baardegemse erfgoedliefhebbers kom gerust eens kijken naar de vondst en teken de petitie.
Met fiere groeten, het Faubourgcomité