20/04/2026
Het Agentschap Natuur en Bos, Natuurpunt Waasland en Natuurpunt Antwerpen Noord & Kempen vzw die actief zijn rond de Antwerpse haven hebben geen bijkomende olievervuiling vastgesteld in het riet van de natuurgebieden, na het springtij van afgelopen weekend.
"Het is een grote opluchting dat het riet gespaard is gebleven. Het is onmogelijk om daar olie uit te verwijderen", zegt Dirk Vandervelden van Natuurpunt. "Dit gebied is ecologisch bijzonder waardevol. Hier broeden momenteel heel wat vogels, waaronder ook zeldzame soorten zoals de bruine kiekendief. Hun broedgebied is gelukkig gespaard gebleven van de olievervuiling." Vanuit onze afdeling geven we een dikke pluim voor alle vrijwilligers en medewerkers van alle partijen die de olie zo goed als mogelijk opruimden! 💪
De natuurorganisaties die actief zijn rond de Antwerpse haven hebben geen bijkomende olievervuiling vastgesteld in het riet van de natuurgebieden, na het springtij van afgelopen weekend. Zo'n 10 dagen geleden was er een groot olielek aan het Deurganckdok. Sindsdien zijn heel wat partners bezig gewee...