Fysiofilosofi.se

Fysiofilosofi.se Fysiofilosofi.se

Fysiofilosofi går ut på att vi tillsammans delar erfarenheter av när kroppslig,

Boktips för fysiofilosoferande!! Har du något boktips att dela? Båda dessa böcker visar på tekniker där livet i dig inte...
26/04/2022

Boktips för fysiofilosoferande!! Har du något boktips att dela? Båda dessa böcker visar på tekniker där livet i dig integreras i livet utanför dig.. - bra skit! ☀️

Att bära med sig. Idag bar jag väldigt många bommar. Alltså det var hela jag som bar, med fötterna nära sanden i paddock...
19/04/2022

Att bära med sig.

Idag bar jag väldigt många bommar. Alltså det var hela jag som bar, med fötterna nära sanden i paddocken och bommarna på axlarna. Jag skulle nog inte klassas som särskilt muskelstark, men använder en hela sig själv när en bär så är det mindre tungt. Kroppskännedom handlar om att röra sig i sig själv, inte slita, inte rycka inte kånka, bara ta med det en ska ha och flytta det dit det ska. Rytmiskt upprepa, inte pressa, inte stressa, utan använda gravitationen och kroppskraften och liksom bara bära med sig. Vi bär alla på något, se till att du bär det i dig! Vad har du burit med dig idag?

Hur väckte du din fysik idag? Tänkte du som jag; - var i hela fridens namn är min kropp? Hur lång är jag? Går det att rö...
18/04/2022

Hur väckte du din fysik idag? Tänkte du som jag; - var i hela fridens namn är min kropp? Hur lång är jag? Går det att röra sig i den här apparaten? Eller började dagen med tankar om sysslor, tyckanden, krav, andra människors bild av dig? Oavsett hur du gjorde idag, testa att sträcka ut hela dig innan du gör någonting annat imorgon när du vaknar. För du bor ju där, och allt du är ska få plats, så gör dig så lång som du är och så tung som du är, i hela den där apparaten som vi omnämner "kropp"..

(för övrigt finns fördelar med att vara så tung som man är, att släppa ner sig själv på jorden liksom. Det är nämligen lättare att hitta kraft i sig själv när underlaget stöttar upp)…

God kväll!

18/04/2022
17/04/2022
Några sägningar från mig som start på det här. Fyll på med egna sägningar i kommentarsfältet eller reflektioner du får n...
17/04/2022

Några sägningar från mig som start på det här. Fyll på med egna sägningar i kommentarsfältet eller reflektioner du får när du läser❤️

- Du är inte vad du äter

- Kroppen är din planet

- Vems är ansvaret att fler och fler mår dåligt fysiskt eller psykiskt av att inte lyckas navigera med sin kropp som kompass utan istället klyvs av tankar som genom kognitiv dissonans får oss att antingen huka eller skrika. Eftersom det är svårt, riktigt svårt i den tid vi lever i, att pendlande rulla omkring i ett modigt vakuum utan tydliga svar, och veta vad man vill, nånstans mitt däremellan.

- Kroppen är din plats, ditt hem. Om vi oftare vore hemmastadda kroppsligt i oss själva när andra kommer och knackar på lika självklart som att man är hemma i sin bostad när någon kommer. Då hade vi oftare ett annat möte mellan människor. Ett mer genuint, närvarande och tryggt möte.

- Avstämningen med dig själv, att kolla läget, sker genom den egna kroppen. Som fysioterapeut är detta området att jobba i. Din fysiska kropp reagerar på allt du är med om, och den förbereder sig inför nästa händelse utifrån hur det gick sist. Vad händer om du lyssnar noga på din erfarenhet, så att du kan predicera med klokskap inför nästa erfarenhet?

- Eftersom kroppsmedvetande krävs i processen där mer centrala delar i nervsystemet får signaler och förnimmelser från mer perifera delar ute i kroppen gör en låg kroppsmedvetenheten det svårt att uppfatta de känslor och behov som kroppen signalerar. Ett mål med ökat kroppsmedvetande är att få tillgång de egna känslorna.

- Om kontakt och avläsning av kroppen är avstängd eller nedsatt har man inte en chans att förstå det man själv upplever. Proprioception och kontakt med emotioner är blockerade.

- Ökad kroppsnärvaro kan tänkas leda till att man upplevde sig vara i sin kropp, levde den, relaterade till den subjektivt och således fick möjlighet att möta världen i den.

- En ovana att uppfatta kroppens signaler gör det svårt att också förstå och därmed förklara det som känns. Att hjälpa någon till att uppleva kroppens signaler medvetandegör också kroppen som en resurs.

- Avslappning och stabilitet i kroppen är en hjälp för att få fatt i egna förmågor och trygghetskänslor. Man får då tillgång till sina egna potential. Denna genuina känsla av att äga sin egen kropp och ha kontroll över kroppens funktioner beskrivs av flera forskare och antas vara ett skäl till att kroppsinriktad behandling är verksamt.

-Att ges möjlighet att lägga märke till sina känslor och reglera sina känslor gör att kroppen kan användas som resurs för att reglera ner rädsla. Kroppen som man tidigare misstolkat, kan bli en faktor att lyssna och lita på. Forskningen diskuterar hur den subjektivt upplevda kroppen kan bli en nyckel för att bli fri från ohälsa. Man visar på den viktiga skillnaden när kroppen tillåts växla mellan att vara ett subjekt och objekt istället för att fastna som ett objekt.

Varmt välkommen till !

Hur gjorde du sist du tog hjälp av ditt fysiska jag för att ordna med nåt? Tex löste något, upplevde något? skapade något? tog hand om något du kände? osv..

17/04/2022

Fysiofilosofi.se

Jag som skapat den här sidan heter Louise Östgaard. Som fysioterapeut inom psykisk hälsa har jag mött många människor med ett komplicerat förhållande till sin fysik. Jag har sett människor förändras och börja må bättre när de tillåtit den fysiska dimensionen av att vara människa integreras med sig själva.

Fysiofilosofi går ut på att vi tillsammans delar erfarenheter av när kroppslig, eller fysisk närvaro varit hjälpsamt i livet.

Jag har jobbat med människor som kämpar med vad de får äta och inte, vad de får tänka och inte, vad de får känna och inte, hur de ska träna eller inte. Sett många pressa sig förbi sig själva för att försöka bli någonting de tror att omgivningen skulle älska, mer.

Efter 10 år inom högspecialiserad psykiatri med behandlingsarbete för personer med ätstörningar, ångest, depression, självskadebeteende och bristande ork att leva, har en bild av vad som kan vara viktigt att lära sig börjat ta form. Jag är nu så enormt nyfiken på alla möjliga människors erfarenheter av hur vi kan leva i våra kroppar istället för med dem.

I det här forumet hoppas jag att ni ska hjälpa mig skapa inspiration kring ämnen som kroppskännedom, medveten närvaro, livsfilosofi, självomsorg, tillit, och just filosofera om hur det är att integrera sitt fysiska jag i sin livsfilosofi.

Hur gjorde du sist när du bad din kropp vara din kompass?

Jag kommer att skriva en del om hur vårt nervsystem och vår fysiologi hjälper oss att hantera livet. Hur vi, när vi fått ordning på hur det är i just oss själva, kan träna och påverka vår neurofysiologi för att rusta oss inför svårigheter och läka efter utmanande perioder. Jag har jobbat med Hästunderstödda insatser, dvs tagit hjälp av hästar för att nå behandlingsresultat. Det kommer jag också att fysiofilosofera kring.

Varmt välkommen!

Adress

Gothenburg

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Fysiofilosofi.se postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela