17/03/2026
Til minne om Eli Annie Moursund
Eli, eller Elli! Som gutta mine sa når de så eller hørte om deg.
Du hadde en helt utrolig evne til å se folk, både store og små. Noe som ga deg mange kjente og kjære, og mange som var glade I deg.
På fredagsmorgen skrev jeg en bursdagshilsen til deg. Noen timer senere fikk jeg beskjed om at du hadde forlatt oss, for det er jo det man egoistisk tenker, vårt tap, at vi mistet et enestående menneske. Ganske bisart at din fødselsdag skulle bli den siste.
Du har betydd utrolig mye for veldig mange, du har satt spor som vil vare lenge. Du var lenge syk, men uansett så var det aldri det som sto i fokus, det var heller din forståelse og empati med andre. Du fighta for andre, du gjorde en forskjell, og du bygde andre god med din ærlighet og kjærlighet. Jeg og mange andre hadde ikke vært der vi er i dag uten deg og din innsats.
Du var med og startet Gynkreftforeningens lokallag i Harstad I 2015, da du som kreftramma oppdaga at det ikke fantes noe nettverk eller støtte lokalt. Tenk å være så uselvisk i sin livs verste kamp. I fjor ble du utnevnt til æresmedlem på dets 10årsjubileum. En flott markering og stadfesting av den innsatsen du la ned for gynkreftsaken.
Du satte gynekologisk kreft på kartet, du sto frem med din historie for å få frem en kreftform som har det tragiske kallenavnet 'The Silent Killer', men du var alt annet enn stille. Du sa i fra, du tålte ikke urett, og du var der for de som trengte det i din rolle som likeperson.
Du var min mentor, min støtte og en god venn. Nå er du borte, og det vil merkes.
Vi lyser fred over ditt minne, og vi skal ikke være stille, men fortsette den kampen du starta.
Våre tanker er med din familie og dine venner.
Hvil i fred Eli💜
På vegne av lokallaget,
Mette