Gynkreftforeningen for Harstad og omegn

  • Home
  • Gynkreftforeningen for Harstad og omegn

Gynkreftforeningen for Harstad og omegn Støtt oss gjerne i vårt arbeid, med Grasrotandelen eller vippsnr 535004.

Gynkreftforeningen for Harstad og omegn er en lokal interesseorganisasjon for deg som er rammet av gynekologisk kreft, pårørende, fagfolk og andre interesserte.

Kreftforeningen arrangerer Likepersonskurs i Tromsø 5.-7.juni. Har du lyst å være med? Dette er en flott mulighet til å ...
24/04/2026

Kreftforeningen arrangerer Likepersonskurs i Tromsø 5.-7.juni. Har du lyst å være med? Dette er en flott mulighet til å møte masse flotte mennesker, og lære om hvordan man støtter mennesker i sykdom. Dette er også for pårørende.

Vi trenger flere likepersoner her i nord, og har du et avklart forhold til din egen/andres sykdom, har lyst å bidra med din erfaring og er en god lytter? Gynkreftforeningen dekker reise og opphold.

Send en mail til [email protected]

Fristen er allerede gått ut så ikke vent på å melde deg på. Les mer om hva en Likeperson er på våre sider:

Likepersonsarbeidet er en viktig del av foreningens arbeid for personer med gynekologisk kreft og deres pårørende.

I går var det re-oppstart av Temakafeen i Harstad og ca 35 fremmøtte fikk høre nydelig musikk i det nylig åpnede Helsehu...
22/04/2026

I går var det re-oppstart av Temakafeen i Harstad og ca 35 fremmøtte fikk høre nydelig musikk i det nylig åpnede Helsehuset. Pasientforeningene fra Blod-, Munn og hals-, Norilco, Profo, Bryst- og vi fra Gynkreftforeningen presenterte oss for de fremmøtte. Nå er det Pasientforeningene som skal drive Temakafeen på rundgang og neste gang blir 2. Juni. Temakafeen er en uformell møteplass for kreftramma og pårørende med et faglig innhold og en god prat rundt bordet. Håper vi sees neste gang💜

Gode nyheter for alle rammet av kreft, både pasienter og pårørende. Temakafeen starter opp igjen etter mange års dvale. ...
16/04/2026

Gode nyheter for alle rammet av kreft, både pasienter og pårørende. Temakafeen starter opp igjen etter mange års dvale. Del gjerne med noen du tenker har lyst og delta.

For deg som er kreftrammet, pårørende eller etterlatt 💛

Velkommen til temakafé i Harstad – en trygg og inkluderende møteplass hvor du kan treffe andre i lignende situasjon.

Vi byr på musikalsk innslag, kaffe/te og noe å bite i – og ikke minst gode samtaler med mennesker som forstår.

🗓 Tirsdag 21. april
🕕 Kl. 18.00–20.00
📍 Kantina på Harstad helsehus (2. etasje)

Tema for kvelden er presentasjon av pasientforeningene i Harstad og omegn, samt likepersonstjenesten.

Arrangementet er gratis og det er ingen påmelding – bare kom innom.

Velkommen skal du være 💬

17/03/2026

Til minne om Eli Annie Moursund

Eli, eller Elli! Som gutta mine sa når de så eller hørte om deg.
Du hadde en helt utrolig evne til å se folk, både store og små. Noe som ga deg mange kjente og kjære, og mange som var glade I deg.
På fredagsmorgen skrev jeg en bursdagshilsen til deg. Noen timer senere fikk jeg beskjed om at du hadde forlatt oss, for det er jo det man egoistisk tenker, vårt tap, at vi mistet et enestående menneske. Ganske bisart at din fødselsdag skulle bli den siste.

Du har betydd utrolig mye for veldig mange, du har satt spor som vil vare lenge. Du var lenge syk, men uansett så var det aldri det som sto i fokus, det var heller din forståelse og empati med andre. Du fighta for andre, du gjorde en forskjell, og du bygde andre god med din ærlighet og kjærlighet. Jeg og mange andre hadde ikke vært der vi er i dag uten deg og din innsats.

Du var med og startet Gynkreftforeningens lokallag i Harstad I 2015, da du som kreftramma oppdaga at det ikke fantes noe nettverk eller støtte lokalt. Tenk å være så uselvisk i sin livs verste kamp. I fjor ble du utnevnt til æresmedlem på dets 10årsjubileum. En flott markering og stadfesting av den innsatsen du la ned for gynkreftsaken.
Du satte gynekologisk kreft på kartet, du sto frem med din historie for å få frem en kreftform som har det tragiske kallenavnet 'The Silent Killer', men du var alt annet enn stille. Du sa i fra, du tålte ikke urett, og du var der for de som trengte det i din rolle som likeperson.
Du var min mentor, min støtte og en god venn. Nå er du borte, og det vil merkes.
Vi lyser fred over ditt minne, og vi skal ikke være stille, men fortsette den kampen du starta.
Våre tanker er med din familie og dine venner.
Hvil i fred Eli💜

På vegne av lokallaget,
Mette

13/03/2026

I morgen er det Kvinnhelsekonferanse i Harstad. Dette har vært et flott arrangement der vi som pasientforening har kunnet informert om gynekologisk kreft. I år er vi ikke invitert til å stå på stand og vi mister en viktig arena for vårt budskap.
Vi syns dette er veldig trist at de hverken finner plass til Brystkreftforeningen eller oss som jobber frivillig for kvinnehelse, øke bevisstheten om kreft og gi støtte til de som er rammet.
Ønsker alle et flott arrangement og håper vi møtes ved en annen anledning. 💜

I dag har vår lokallagsleder  og Nestleder i Gynkreftforeningen Mette vært I Tromsø og deltatt på  undervisning av farma...
11/03/2026

I dag har vår lokallagsleder og Nestleder i Gynkreftforeningen Mette vært I Tromsø og deltatt på undervisning av farmasistudenter
”Snakk om kreft, apotek og medisinbruk”med sin pasienthistorie og som brukermedvirker. Brukermedvirkning er en viktig del av Gynkreftforeningens arbeid. Utrolig flott at UIT og Kreftforeningen samarbeider og inviterer oss som pasientforening i å utdanne nye farmasøyter.

23/02/2026

Minner om årsmøte i kveld kl 18 på Trondenes Historiske Senter 💜 Medlemsmøte etterpå☕️🍰

Endelig gjenoppstår Temakafeen i Harstad. I litt ny drakt der pasientforeningene vil dele på å arrangere og med aktuelle...
21/02/2026

Endelig gjenoppstår Temakafeen i Harstad. I litt ny drakt der pasientforeningene vil dele på å arrangere og med aktuelle tema samt fokus på det sosiale.
Sett av datoen 21.april. 💜

«Nytt» tilbud starter opp: – Et savn - ht.no

https://www.ht.no/nyheter/i/437wBa/nytt-tilbud-starter-opp-et-savn

Møtestedet for kreftpasienter, tidligere kreftrammede og pårørende har ligget stille i flere år. Nå tar en engasjert gjeng grep for å gi temakafeen nytt liv.

09/02/2026

Er det noen som har erfaring med palliativ avdeling før den ble lagt ned og dagens ordning som kunne tatt kontakt? Ønsker å høre erfaringene fra begge. Send en sms på 95467060 eller mail [email protected]

Address


Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Gynkreftforeningen for Harstad og omegn posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Organization

Send a message to Gynkreftforeningen for Harstad og omegn:

  • Want your organization to be the top-listed Non Profit Organization?

Share