Tydal Snøscooterklubb

Tydal Snøscooterklubb Tydal snøskuterklubb stiftet 27 januar 1978 Tydal snøskuterklubb ble stiftet 1978. Klubben er til for alle skuterinteresserte med tilknytning til Tydal.

Hytteeiere, fastboende eller skaptydaling med svakhet for snøskuterkjøring. Vi vil etter beste evne prøve jobbe for at tilbudet for snøskuterkjørere skal bli best mulig. Det nåværende styret består av:

leder: Erling Foss
nestleder: Håvard Unsgård
kasserer: Silke Lehmann
sekretær: Ingrid Haugen
styremedlem: Flemming Lunden
Styremedlem : Erik Kirkvold

varamedlemmer: Odd ivar Wærness

revisorer: Arne Lien
valgkomitè: Kenneth Fossum, Emil Eggen, Bjørn Lundemo

Stengt fra og med søndag 12.4.26
12/04/2026

Stengt fra og med søndag 12.4.26

Snøscooterløype Øvlingen-Grønsjøen og Grønsjøen-Moen stenges fra i kveld og ut sesongen, på grunn av at reinen flyttes til vårbeite/kalving.

Tydal Snøscooterklubb

Bildebank Tydal kommune/Ørjan Gulbrandsen

04/04/2026

Løypene som var stengt pga rein flytting er åpne igjen
Løypa fra Stugudal til Nesjøen er det lite snø på, kjør pent og følg merking

Tenkte bare minne dere på at dette ikke er friluftsliv;kjørte nemlig to scootere opp på fjellet i godkjente rekreasjonsl...
03/04/2026

Tenkte bare minne dere på at dette ikke er friluftsliv;kjørte nemlig to scootere opp på fjellet i godkjente rekreasjonsløyper for å ha en super dag med isfisking,aking,grilling....to smårollinger,to foreldre og en bestemor er superfornøyde med dagen, men husk... dette er altså ikke friluftsliv!
God påske videre 🐣🐥🦈🔥☀️

02/04/2026

VIKTIG INFO:
Vårflyttingen av rein har startet og noen av snøscooterløypene stenges for en kort periode!

Følgende løyper stenges:

📍Stugudalen - Nesjøen: stengt fra kvelden torsdag 2.april til og med fredag 3.april
📍Moen - Nesjøen: stengt fredag 3.april
📍Ol-Persbakken - Nesjøen: stengt fredag 3.april
📍Ol-Persbakken - Esand: stengt fra kl:15:00 fredag 3.april og ut dagen.

Husk også at det er båndtvang for hund fra 1.april

Riktig God Påske til alle facebook venner i Tydal Snøscooterklubb med belte og ski foran.Det er meldt om noe påfyll av s...
01/04/2026

Riktig God Påske til alle facebook venner i Tydal Snøscooterklubb med belte og ski foran.
Det er meldt om noe påfyll av snø og kuldegrader, husk å kjøre pent (ikke jokk med gassen), så vi beholder såla lengst mulig i løypene.
Enten turen går til Stugusjøen, Nesjøen, Essand, Grønsjøen, Ålen eller bare litt inn i løypa, håper jeg alle får en trygg og solfylt påske og nyter den fantastiske naturen i Tydalsfjella.

NB: status om åpning av stengt løype fra øvre hyttefelt Sylsjøvegen til Nesjøen kommer i morgen

31/03/2026

Hei,

P.g.a meldt regnvær i Tydal onsdag 1 april (ikke aprilsnarr), så blir løypa fra øversia av hyttefelt Sylsjøvegen og inn til Nesjøen STENGT onsdag 1 april, da det er noen få partier med lite snø der.

Dette gjøres for å berge løypa påskedagene (forhåpentligvis videre, også)

Værmeldinga melder kuldegrader og snø natt til torsdag og videre fremover...😊

Vi vurderer imårrå/kveld om vi kjører på snø på snøfattige steder.

I morgen kan dere i Stugudal evt om ønskelig legge turen til Ålen evt til Grønsjøen og videre til Nesjøen, Essand(ny løype),Nedre brokksjø.

Vi kommer med ny info onsdag kveld når vi vet mere om hva værgudene har gjennomført i morgen

31/03/2026

Pressemelding sendt fra Snøscooterklubbenes Fellesråd.

- Departementet setter seg over Stortinget

- Når Klima- og miljødepartementets forslag til ny motorferdsellov i hovedsak går i motsatt retning av det Stortinget ba om, er det ikke bare oppsiktsvekkende. Det er et demokratisk problem, mener Stig Vikan i Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR).

Stortingets bestilling var krystallklar: Mer lokalt selvstyre og mindre byråkrati, samtidig som hensynet til natur og friluftsliv skulle ivaretas.

- Likevel er hovedbildet i det nye lovforslaget fortsatt det samme: Mer planstyring, mer kontroll og mer statlig innblanding. Særlig tydelig er dette for kommunenes mulighet til å etablere snøscooterløyper. Krav om reguleringsplan, konsekvensutredning - på linje med atomkraftverk eller råoljeraffenerier for nye løyper over 500 meter! - og planprogram trekker klart i en mer ressurskrevende og byråkratisk retning. Vi kan heller ikke finne at Statsforvalters mulighet til å blande seg inn og pirke på hvert ett komma er redusert. Noe som bortimot alle snøscooterkommuner klagde på. Samtidig understreker departementet behovet for statlig overprøving og kontroll.

- Dette er ikke en styrking av lokalt selvstyre. Det er det motsatte, departementet ignorerer bevisst Stortingets vedtak mener Vikan.

- Da blir det også vanskelig å ta klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksens forsikringer om forenkling på alvor. Når lovforslaget i praksis betyr mer byråkrati for kommunene, fremstår hans uttalelser som politisk pynt, ikke som en beskrivelse av virkeligheten.

Motorferdsellovutvalget leverte NOU-en. Fra den har Klima- og miljødepartementet bearbeidet innspillene og skrev det endelige lovforslaget som nå er lagt frem for Stortinget. Ansvaret ligger derfor hos departementet og den politiske ledelsen.

- Det mest alvorlige er likevel avstanden mellom det Stortinget har bestilt, og det departementet faktisk leverer. Når det skjer én gang, (les: Motorferdselutvalget) kan det kalles svakt arbeid. Når det skjer på nytt fra departementet selv, - etter massiv kritikk, er det legitimt å spørre om andre agendaer har fått styre prosessen sterkere enn Stortingets vilje, sier Stig Vikan.

- Det er et spørsmål som ikke lenger kan avfeies, legger han til.

- Nå må Stortinget avgjøre om egne vedtak har reell verdi. Hvis også dette forslaget slipper gjennom uten reaksjon, sender det et alvorlig signal: At et departement kan fortsette å arbeide i strid med flertallets og Stortingets klare bestilling, uten konsekvenser.

- Det bør Stortinget sette en stopper for, er den krystallklare beskjeden til Stig Vikan og Snøscooterklubbenes Fellesråd. Dette forslaget bør havne i papirkurven - og starte en ny prosess hvor brukerne blir involvert!
Å flikke på forslaget som departementet har fremlagt vil bare ende opp som noe halvfabrikat frykter Vikan.

* * * * * * *

Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR) er en sentral interesseorganisasjon som representerer rundt 45 lokale snøscooterklubber over hele Norge, fra Agder i sør til Finnmark i nord. De jobber aktivt for å fremme snøscooterinteresser, sikre bedre løypenett og øke kommunalt selvstyre i motorferdselsaker.

Kontaktperson:
Frode E. Rydningen, nestleder SKFR. Tlf: 46 66 79 99 nestleder.skfr @ gmail.com

28/03/2026

Hei alle scooterkjørere, en liten info før påske; vi fikk litt påfyll av snø,så nå er det viktig å kjøre sånn at vi ikke freser den vekk fra sporet.
Stugusjøen er glatt under snølaget, men hvis alle tar hensyn og kjører jevnt og rolig,så går det fint....vi jobber mot samme mål, lengst mulig sesong 😀.
Løypa innover mot Nesjøen fra Stugudalen har fått noen små omlegginger, viktig at vi kjører der det er godt med snø,og der er det merket med bambusstikker, vær litt obs når dere kjører,så går det greit å se.
Ønsker dere alle en super påske, kanskje vi møtes i løypa, info kommer etter hvert 🐣🐥🐇

Det er ikke snø i nedre del på løypa ned til Ås sentrum
20/03/2026

Det er ikke snø i nedre del på løypa ned til Ås sentrum

Kunngjøring - åpning/stenging av snøscooterløyper

16/03/2026

NBAS har fått bekreftet fra Klima- og miljødepartementet at ny og revidert utgave av Motorferdselloven blir behandlet i regjeringen før påske. Det opprinnelige arbeidet fikk som kjent sterk kritikk i Stortinget.

16/03/2026

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) besøkte nylig Grong og møtte både støtte og tydelig skepsis internt i eget parti i spørsmålene som knytter seg til ny motorferdsellov. Overfor Trønder-Avisa signaliserte statsråden at regjeringen snart vil legge frem lovforslaget, og und...

Selbyggen skriver at det er kommet en klage fra Statsforvalter på løypa mellom Ås og Nesjøen. I utgangspunktet ingen bom...
13/03/2026

Selbyggen skriver at det er kommet en klage fra Statsforvalter på løypa mellom Ås og Nesjøen. I utgangspunktet ingen bombe, men det hele er jo litt tragikomisk:

Kommunen ønsket sluttdato 25. april og at reindrifta varsler ved behov for stenging.
Det har jo også vært tidligere praksis og nedfelt i lokal forskrift i mange år!

Statsforvalter forlanger derimot sluttdato 15. april, MEN kan forlenges til 25. april, hvis kommunen spør reindrifta om lov først.

Så klagen går i realiteten ut på: hvem skal ringe hvem 😅

Denne løypa knytter sammen løypene Østby-Essand og Stugudal-Nesjø.
Begge de løypene har sluttdato 5. mai, og faktisk med mulighet for enda senere etter søknad.

Det ser jo lyst ut for løypa og muligheter for åpning til 25. april, når forholdene tilsier det.
Det øvrige løypenettet har jo 25. april og 5. mai som sluttdatoer, og dialogen mellom kommunen og reindrifta angående åpning og stenging er godt innarbeidet.

Vedlagt er et bilde fra 17. mai 2020 på Nesjøen. Magisk måte å feire nasjonaldagen på med isfiske i nydelig Tydalsnatur🤩

Adresse

Tydal
7590

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Tydal Snøscooterklubb legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Tydal Snøscooterklubb:

Del