Fredslaget Oslo og omegn

Fredslaget Oslo og omegn Fredslaget Oslo og omegn er et lokallag av Norges Fredslag

19/03/2026

I går samlet vi oss på Eidsvolls plass for å protestere mot USAs og Israels folkerettsstridige krig mot Iran. Fredslaget Oslo og omegn stilte med appell:

Kjære venner og medborgere,

Vi står her på vegne av norsk fredsbevegelse, en fredsbevegelse som trengs mer enn noensinne, nå som stadig større deler av verden slukes i folkerettsstridig aggresjonskrig.

Aller først: Vi må være tydelige på at det vi befinner oss i er en villet krig fra Israel og USA. Som Trita Parsi, Iran-ekspert og rådgiver for Obama under de daværende atomforhandlingene, sier: USA var i ferd med å få til den beste atomavtalen de kunne ha fått - Iran gikk med på ha null lagre av anriket uran. Men Israel ville sabotere dette: for dersom en atomavtale hadde kommet på plass ville den krigen som Israel åpent har drømt om i 40 år blitt vanskeligere å realisere. Vi må huske på at det er to av tre stater i denne krigen som har atomvåpen - Iran er ikke blant de to.
Norge var med på å bidra til at Israel kunne utvikle atomvåpen på 60-tallet, ulovlig og i strid med ikke-spredningsavtalen. Og fortsatt i dag støtter Norge Israels militære med norskproduserte våpen. Vi vet at våpen fra Nammo, Kongsberg og Chemring Nobel blir brukt i Gaza. Oljefondet investerer i selskaper som opprettholder folkemord.

Og folkemordet fortsetter på Gaza selv om mediedekningen er borte. Vestbredden er for alle praktiske formål under beleiring og gjennom sosiale medier får vi daglig beretninger om grusomhetene som begås mot folk der. Straffefriheten er total: Norge har faktisk gitt mer straffefrihet etter hvert som bevisene på folkemord og vår delaktighet har blitt flere: Vi har blant annet suspendert etikkrådet, noe som kan sammenlignes med å sette domstolene på vent i påvente av lovreform. De som straffes er de som prøver å ansvarliggjøre krigsforbrytere: Dommerne i ICC og FNs spesialrapportør Albanese sanksjoneres, og aktivister i Australia som har på seg en t-skjorte hvor det står "fra elven til havet" arresteres.

Aggresjonen mot Iran og Libanon er en forlengelse av volden mot Palestina. Denne krigen er drevet av en agenda om et stor-Israel. Og i Stor-Israel inngår hele det historiske Palestina, Libanon og Syria. Dette indikeres av kart som Netanyahu har vist i FN og på merker som bæres av IOFs soldater. Og dette sier først og fremst noe om den innflytelsen som Israel har over USA: Israel har lært at de kan gjøre hva som helst straffefritt. Selv Marco Rubio har innrømmet at Israel trakk USA inn i denne krigen. USAs ambassadør til Israel sa nylig at det ville være greit om Israel tok hele Midtøsten. Trump sier grensene til landet kan endre seg. Dette er derfor en krig mot Iran, ikke mot regimet. Iran rammes fordi de gjør motstand mot Israel-USA sin tilstedeværelse og dominans i regionen – de står i veien for de sionistiske ambisjonene om normalisering av okkupasjon og fordrivelse.

Men denne krigen går ikke som forventet for USA og Israel. De håpet på en rask seier i en konvensjonell krig - en krig som så langt har drept over 1350 iranere og ødelagt tusenvis av skoler, boligblokker, helseinstitusjoner og kulturminner. Men imperialistisk hybris har slått tilbake på dem. Dette har i stedet utartet seg til å bli en utmattelseskrig, hvor USA må trekke ut militære kapasiteter fra andre steder for å beskytte settlerkolonien Israel. En av Trumps topprådgivere advarer mot at Israel vil kunne finne på å bruke atomvåpen dersom krigen trekker ut. Israel har en atomvåpendoktrine som åpner for bruk av atomvåpen dersom de opplever seg tilstrekkelig truet. Med den selverklærte korsfarereren og islamofobe religiøse fanatikeren Hegseth som krigsminister og Trump som president - er det ikke sikkert USA vil motsette seg dette.

Det ville vært paradoksalt – og ekstremt tragisk for planeten - om denne krigen ender i bruk av atomvåpen. Men paradoksal atferd er selve kjennetegnet ved mye av amerikansk og israelsk politikk. Sionistene har ingen troverdighet når det kommer til å fremme frihet, demokrati eller kvinners rettigheter - noe det vestligstøttede folkemordet på Gaza og bombingen av barneskolen i Minab i Iran er de grelleste samtidseksemplene på. Så det å late som om denne krigen handler om å frigjøre mennesker fra terror og tyranni er en fornærmelse mot vanlige folks intellekt.

Lærdommen resten av verden vil trekke av alt dette er at vi lever i en ny-kolonial verden hvor makt gir rett og hvor det gjelder å skaffe seg atomvåpen fortest mulig så en ikke lider Irans skjebne.

Til slutt: Dagens krigsprofiterende system er etablert av mennesker, og derfor kan det også demonteres av mennesker. Men på samme måte som krig er en krevende og forstyrrende prosess, er fredsskaping også det. Den gode nyheten er at vi som ønsker fred er langt flere enn de som ønsker krig. I denne fredsviljen ligger antiimperialismens håp.

Vi sier nei til Chemring Nobels sprengstoffabrikk i Hurummarka!"La det være klart: Som fredsaktivister er vi imot enhver...
17/03/2026

Vi sier nei til Chemring Nobels sprengstoffabrikk i Hurummarka!

"La det være klart: Som fredsaktivister er vi imot enhver utbygging av krigsindustrien, uavhengig av hvor den finner sted. Den planlagte fabrikken vil ikke bare ødelegge naturen lokalt. Vi må ikke glemme de som rammes av våpenindustriens produkter. USAs bombing av Tehran illustrerer på dystopisk vis de miljømessige konsekvensene som krigføring medfører. Ødeleggelsen av oljedepoter har innhyllet Tehran i giftig gass og syreregn og kontaminert livsviktige vannkilder. Miljøskadene i form av sykdom og død vil vedvare lenge etter at bomberegnet slutter. Som alltid er det mennesker og natur som betaler prisen for militarisme."

"En fredelig verden er en verden med intakte økosystemer, der naturvern og radikale klimatiltak prioriteres foran opprustning og økte militære utgifter."

Planene om å bygge sprengstoffabrikk i Asker vil skade både mennesker og miljø.

Nå, mer enn noen gang, trenger verden nedrustning – ikke opprustning. 🕊️I dag markerer vi den internasjonale dagen for n...
05/03/2026

Nå, mer enn noen gang, trenger verden nedrustning – ikke opprustning. 🕊️

I dag markerer vi den internasjonale dagen for nedrustning og bevissthet om ikke-spredning av atomvåpen. Med USAs og Israels ulovlige krig mot Iran, fortsatt krig i Ukraina, og Frankrikes nylige varsel om atomvåpenopprustning er arbeidet for nedrustning og ikke-spredning viktigere enn noensinne.

Den manglende respekten for folkeretten og raseringen av natur som krig, våpenkappløp og militarisering medfører rammer oss alle.

Fredslaget Oslo og omegn er et nyetablert lokallag av Fredslaget. Vi er en partipolitisk uavhengig organisasjon som arbeider for en fredfull verden fri for atomvåpen og masseødeleggelsesvåpen. Dette gjør vi ved å utvikle fredskultur, begrense voldsmakt og arbeide med ikke-voldelig håndtering
av konflikter lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Vi ønsker å samle engasjerte mennesker i Oslo og omregn som vil bidra til en mer fredfull, ansvarlig og bærekraftig verden.

Vil du være med? Send oss en melding eller bruk lenken i bio.

16/02/2026

4. februar samlet nye og gamle medlemmer i Norges Fredslag seg for å stifte lokallaget Fredslaget Oslo og omegn (FLO).Det nye lokallaget skal arbeide med opplysnings- og påvirkningsarbeid for fred og nedrustning, med særlig fokus på saker som angår Oslo-regionen.Styreleder i Norges Fredslag Kar...

Adresse

Oslo

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Fredslaget Oslo og omegn legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del