19/05/2026
Atomvåpenøvelser til Nord-Norge?
Nei og atter nei!
Akkurat nå vurderer Norge om vi skal takke ja til den franske presidenten Emmanuel Macrons tilbud om såkalt framskutt kjernefysisk avskrekking i Norge, med atomvåpenøvelser og midlertidige utplasseringer av franske atomvåpenfly.
De franske atomvåpenøvelsene som norske politiere nå vurderer å bringe til Nord-Norge har et navn. De heter Operation Poker. Det er treffende. For kjernefysisk avskrekking er jo nettopp som et pokerspill. Det er en konkurranse i risikotaking.
Nå står vi ved et avgjørende veivalg: skal vi bli med og øke innsatsen – eller innse hvor farlig dette spillet er?
Kjernefysisk avskrekking er et stadig mer ustabilt rammeverk for sikkerhet. Takker vi ja til det franske tilbudet bidrar vil at avskrekkingsspiralen blir enda mer spent, og går enda dypere inn i det ustabile.
Atomvåpen må gis mindre, ikke større, plass i sikkerhetspolitikken. Og vi må jobbe for gjensidig kjernefysisk nedrustning.
Skal man si ja til å få en målskive på ryggen, bør man være sikker på at det skaper mer sikkerhet, ikke mer risiko.
Det eneste vi hører er abstrakte ord som sikkerhet og avskrekking. Men bak disse ordene ligger det et betydelig linjeskift. Norge har lenge vært en stemme for nedrustning og ikkesprednings og for å redusere atomvåpens rolle i sikkerhetspolitikken, slik Ikkespredningsavtalen forplikter oss til å gjøre.
Norsk Folkehjelp er redd for at det nå går altfor fort i svingene, og at norske politikere kommer til å ta forhastede beslutninger uten å skaffe seg nok informasjon og uten at folk får si hva de mener om det.
Helt siden den kalde krigen har norsk atomvåpenpolitikk handlet om å finne en god balansegang mellom avskrekking og beroligelse, der hensynet til avspenning i nærområdene har vært viktig. Å si ja til det franske forslaget vil gi mye mindre balanse, og maksimere på avskrekkingen og spenningen.
De potensielle konsekvensene av å ta feil om atomvåpen er så katastrofale at det simpelthen ikke lenger er tilstrekkelig å vise til at kjernefysisk avskrekking «kan» virke.
Nå innser vi at den amerikanske atomvåpenparaplyen alltid har vært en illusjon, et løfte vi aldri egentlig kunne vite om vi kunne stole på. Da kan vi ikke være så dumme at vi umiddelbart jager etter et nytt løfte, en ny illusjon – og tro at vi da er trygge. Norsk og europeisk forsvarsevne må styrkes med våpen som vi faktisk kan bruke for å forsvare oss, og som derfor gir troverdig avskrekking – nettopp fordi de ikke er masseødeleggelsesvåpen og selvmordsvåpen. Vi har ikke noe annet valg.
Vi må være mye mer kritiske til det vi hører om kjernefysisk avskrekking. Forskningen viser at det er flaks og tilfeldigheter som har gjort at atomvåpen ikke har blitt brukt igjen etter Hiroshima og Nagasaki. Det har vært mange tilfeller av nestenbruk og nestenulykker med atomvåpen.
Det som er naivt, er å tro at vi vil fortsette å ha flaks.