Norsk Folkehjelp Lindesnes

Norsk Folkehjelp Lindesnes Norsk Folkehjelp Lindesnes

Viktig å lese:
21/05/2026

Viktig å lese:

Hva skjer når mennesker blir værende i Norge i årevis uten opphold, uten rettigheter og uten en løsning?

En ny befolkningsundersøkelse viser at folk flest ønsker noe annet enn et liv i limbo, uten helt grunnleggende rettigheter, for papirløse asylsøkere.

🟣 8 av 10 mener papirløse bør ha rett til helsehjelp
🟣 8 av 10 mener de bør ha rett til arbeid
🟣 Halvparten mener opphold bør kunne gis etter 5–10 år dersom retur ikke lar seg gjennomføre
🟣 Nær 2 av 3 av dem som har tatt stilling mener foreldre bør få bli dersom barna har opphold eller statsborgerskap i Norge

Resultatene tyder på et tydelig gap mellom den politiske debatten og holdningene i befolkningen.

Når et stort flertall mener papirløse fortsatt bør ha tilgang til grunnleggende rettigheter, være sammen med familien sin og ha mulighet til å forsørge seg selv, er det vanskelig å hevde at det finnes bred støtte i befolkningen for en politikk som begrenser rettigheter for å presse fram retur.

Folk flest virker å være mer opptatt av menneskeverd og løsninger enn av å videreføre en situasjon der mennesker blir værende i langvarig usikkerhet uten rettigheter eller framtidsutsikter.

Et system som gjør at mennesker blir værende i årevis i rettsløshet, uten trygghet eller en utsikter til en reell løsning på situasjonen sin, må endres.

Visste du at du kan støtte Norsk Folkehjelp Lindesnes hver gang du tipper, uten at det koster deg en krone?Det er ganske...
20/05/2026

Visste du at du kan støtte Norsk Folkehjelp Lindesnes hver gang du tipper, uten at det koster deg en krone?
Det er ganske enkelt, og gir oss midler til å gjennomføre våre inkluderingsaktiviteter.

Atomvåpenøvelser til Nord-Norge? Nei og atter nei!
19/05/2026

Atomvåpenøvelser til Nord-Norge?
Nei og atter nei!

Akkurat nå vurderer Norge om vi skal takke ja til den franske presidenten Emmanuel Macrons tilbud om såkalt framskutt kjernefysisk avskrekking i Norge, med atomvåpenøvelser og midlertidige utplasseringer av franske atomvåpenfly.

De franske atomvåpenøvelsene som norske politiere nå vurderer å bringe til Nord-Norge har et navn. De heter Operation Poker. Det er treffende. For kjernefysisk avskrekking er jo nettopp som et pokerspill. Det er en konkurranse i risikotaking.

Nå står vi ved et avgjørende veivalg: skal vi bli med og øke innsatsen – eller innse hvor farlig dette spillet er?

Kjernefysisk avskrekking er et stadig mer ustabilt rammeverk for sikkerhet. Takker vi ja til det franske tilbudet bidrar vil at avskrekkingsspiralen blir enda mer spent, og går enda dypere inn i det ustabile.

Atomvåpen må gis mindre, ikke større, plass i sikkerhetspolitikken. Og vi må jobbe for gjensidig kjernefysisk nedrustning.

Skal man si ja til å få en målskive på ryggen, bør man være sikker på at det skaper mer sikkerhet, ikke mer risiko.
Det eneste vi hører er abstrakte ord som sikkerhet og avskrekking. Men bak disse ordene ligger det et betydelig linjeskift. Norge har lenge vært en stemme for nedrustning og ikkesprednings og for å redusere atomvåpens rolle i sikkerhetspolitikken, slik Ikkespredningsavtalen forplikter oss til å gjøre.

Norsk Folkehjelp er redd for at det nå går altfor fort i svingene, og at norske politikere kommer til å ta forhastede beslutninger uten å skaffe seg nok informasjon og uten at folk får si hva de mener om det.

Helt siden den kalde krigen har norsk atomvåpenpolitikk handlet om å finne en god balansegang mellom avskrekking og beroligelse, der hensynet til avspenning i nærområdene har vært viktig. Å si ja til det franske forslaget vil gi mye mindre balanse, og maksimere på avskrekkingen og spenningen.
De potensielle konsekvensene av å ta feil om atomvåpen er så katastrofale at det simpelthen ikke lenger er tilstrekkelig å vise til at kjernefysisk avskrekking «kan» virke.

Nå innser vi at den amerikanske atomvåpenparaplyen alltid har vært en illusjon, et løfte vi aldri egentlig kunne vite om vi kunne stole på. Da kan vi ikke være så dumme at vi umiddelbart jager etter et nytt løfte, en ny illusjon – og tro at vi da er trygge. Norsk og europeisk forsvarsevne må styrkes med våpen som vi faktisk kan bruke for å forsvare oss, og som derfor gir troverdig avskrekking – nettopp fordi de ikke er masseødeleggelsesvåpen og selvmordsvåpen. Vi har ikke noe annet valg.

Vi må være mye mer kritiske til det vi hører om kjernefysisk avskrekking. Forskningen viser at det er flaks og tilfeldigheter som har gjort at atomvåpen ikke har blitt brukt igjen etter Hiroshima og Nagasaki. Det har vært mange tilfeller av nestenbruk og nestenulykker med atomvåpen.

Det som er naivt, er å tro at vi vil fortsette å ha flaks.

17/05/2026

17. mai minner oss på hvor heldige vi er. 💚

Norsk Folkehjelp er til stede i over 30 land.
Det gjør oss bevisste på hvor bra vi har det her hjemme.
Demokrati, ytringsfrihet og en trygghet som ikke er en selvfølge for alle.

Vi er takknemlige for alle dere som viser solidaritet og som bidrar til at andre også får det bedre.
Frivillige, medlemmer og givere, og ikke minst Solidaritetsungdommen vår:

Dere er grunnen til at vi kan gjøre det vi gjør. Og dere gir oss håp for framtiden.

Gratulerer med dagen 🇳🇴

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

15/05/2026

15.mai 1948 ble over 750 000 palestinere drevet fra sine hjem.

Palestinerne kaller det Nakba: Katastrofen.

78 år senere pågår fordrivelsen fortsatt. I 2026 alene er hundrevis av palestinere på Vestbredden jaget bort fra jorda si av væpnede bosettere, med støtte fra israelske myndigheter.

Det som startet som en katastrofe, er blitt en metode.

Signer oppropet vårt. Krev at hele bosetterbevegelsen sanksjoneres og at Israel holdes ansvarlig.

Lenke i kommentarfeltet.

12/05/2026

Libanon er under invasjon. Likevel har de valgt å slutte seg til Minekonvensjonen, det internasjonale forbudet mot miner rettet mot mennesker.

Mens Estland, Latvia, Litauen, Polen og Finland nylig har trukket seg fra konvensjonen i frykt for Russland, går Libanon motsatt vei.

Også i Norge har debatten blusset opp, hvor Unge Høyre har foreslått at Norge trekker seg fra den samme avtalen.

Norsk Folkehjelp har ryddet miner i Libanon i over 20 år. Vi har sett på nært hold hva disse dødsfellene gjør med mennesker. Familier som ikke kan vende hjem. Barn som ikke kan leke ute. Jord som ikke kan dyrkes. Miner hindrer humanitær hjelp fra å nå frem. Og de skader og dreper sivile i årevis etter at krigen er over.

Antipersonellminer stopper ikke en invasjon. De skaper frykt og rammer sivile.

Beskjeden fra Libanon er tydelig: Beskyttelse av sivile har ingen unntak.

Krig er ikke unntaket fra reglene. Det er grunnen til at de finnes.

Kjære sykepleiere 🧑‍⚕️Det er betryggende å ha dere på plass når vi er på vårt mest sårbare ❤️Takk for omsorgen og kompet...
12/05/2026

Kjære sykepleiere 🧑‍⚕️

Det er betryggende å ha dere på plass når vi er på vårt mest sårbare ❤️

Takk for omsorgen og kompetansen deres, vi har stor tillit til dere 👏

🎉 Gratulerer med dagen 🎉

Tusen takk og gratulerer så masse med dagen til omsorg og livreddende arbeide disse sykepleierne legger ned

🫵🌟🫵🌟🫵🎉🎊💚💚💚 Hipp hipp hurra

Kjære sykepleiere 🧑‍⚕️

Det er betryggende å ha dere på plass når vi er på vårt mest sårbare ❤️

Takk for omsorgen og kompetansen deres, vi har stor tillit til dere 👏

🎉 Gratulerer med dagen 🎉

I dag lanserte LO Agders Mette Gundersen og Norsk Folkehjelp et nytt samarbeidsprosjekt: Motstandskraft. Sammen styrker ...
06/05/2026

I dag lanserte LO Agders Mette Gundersen og Norsk Folkehjelp et nytt samarbeidsprosjekt: Motstandskraft. Sammen styrker vi kampen mot fascisme og rasisme lokalt og på arbeidsplassen.
De eldste husker kanskje at binders var symbol for motstandskraft under krigen. Og i mørke tider, som nå, må vi stå sammen. Jonas Bals, Per Wenneberg med fl.

I dag vil jeg dele bildet av denne aktive, flotte gjengen fra Norsk Folkehjelp Lindesnes! Vi er stolte antirasister. Bli...
05/05/2026

I dag vil jeg dele bildet av denne aktive, flotte gjengen fra Norsk Folkehjelp Lindesnes! Vi er stolte antirasister. Bli med oss på laget for et solidarisk og inkluderende lokalsamfunn!
Lørdag 6.juni skal Lindesnes kommune markere internasjonal dag på torget i Mandal. Si gjerne fra om du vil være med oss og bidra denne dagen, med mat, musikk og gjerne dans. Ta kontakt!

Norsk Folkehjelp Lindesnes stiller sterkt på Samfunnspolitisk Fagkonferanse for Norsk Folkehjelp i helga. Reisen har begynt! Med Stian Stinaldo Skjævesland, Safa Gamil, Ayat Maki og Khadija Maki. Natalie Logvynova blir med fra Kristiansand. God tur!

04/05/2026

En hyllest fra Antirasistisk Senter.

Til to stemmer som har gjort mer enn å lage musikk.

Som har satt ord på det mange har kjent, men få har klart å formulere.

Gjennom tekstene deres har erfaringer med rasisme, utenforskap og tilhørighet blitt løftet frem, nyansert og delt. Ikke som abstrakte begreper, men som levde liv. Som historier. Som virkelighet.

Dere har gitt språk til de som har stått i spennet mellom flere verdener. Som har kjent på både stolthet og sårbarhet. Og dere har gjort det på en måte som har nådd langt utover dem det gjelder.

Kampen mot rasisme og diskriminering føres på mange arenaer. Også i kulturen. Også i språket.

Takk for at dere har satt ord på en kamp vi har stått i lenge, takk for at dere har stått i kampen selv,
Karpe ❤️

04/05/2026

Mat og Prat i nr 7

Adresse

Ytre Sandgate 7
Mandal
4514

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Norsk Folkehjelp Lindesnes legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del