11/02/2026
Minneord for Emil Slangeng Larsen
Det er med dyp sorg at vi i dag har tatt farvel med en av de sentrale medlemmene i styret i Samer i Østfold, Emil Slangeng Larsen. Emil gikk bort altfor tidlig, bare fire dager før han skulle ha fylt 29 år, og det vil være en tom plass i foreningen etter han. .
Emil kom inn i styret i 2023. Da valget ble gjennomført under årsmøtet, meldte han seg frivillig. Det ga mot til flere andre, og plutselig sto vi der med et styre som var både bredere og sterkere, mye takket være hans initiativ. Slik var Emil: tydelig, modig og alltid villig til å bidra.
Han har vært en av foreningens mest engasjerte og trofaste medlemmer. Emil stilte opp på nesten alt vi arrangerte, og selv i høst – da sykdommen hadde begynt å ta mye tak – kom han på alle samlingene. Han var til stede, han var deltakende, og han var en viktig del av fellesskapet vårt helt til det siste.
Emil har satt dype spor i foreningen. Han har vært med nesten fra starten, og han har bidratt med både gode forslag, klare meninger og et engasjement som smittet over på oss andre. Vi ble glade i Emil – i hans rungende, varme latter, i hans direkte måte å si ting på, og i hans store stolthet over å være en del av styret. Vi var stolte av ham også, og av alt han gjorde for oss.
Han var estetisk anlagt og utrolig lærevillig. Da han lærte å lage tindtrådarmbånd, tok han teknikken raskt, og resultatene ble både pene og flott gjennomført. Han mestret virkelig det han lagde med hendene. Duodji var virkelig noe han ønsket å gjøre mer av.
Sist han var med oss på møte, var i januar – bare noen uker før han gikk bort. Han var med så lenge han klarte, tydelig til stede, tydelig engasjert. Tidligere år hadde han ordnet både kaker og mat til feiringen av nasjonaldagen vår, 6. februar. Han har lært barn å kaste lasso, og fortalt stolt om sitt samiske opphav. I år fikk han ikke være med. Det merket vi. Under frokosten på rådhuset i Fredrikstad tente vi et lys for ham. Det var et øyeblikk fylt av både sorg og takknemlighet.
Emil var stolt av å være same. Han bar identiteten sin med trygghet og glede, og han delte gjerne både kunnskap og erfaringer. Han var også åpen om sykdommen som rammet ham, og vi snakket sammen om både livet og døden. Vi håpet så inderlig at han skulle få være hos oss mye lenger. Slik ble det ikke.
Minnene etter Emil lever videre – minnene om den gode latteren hans, om engasjementet hans, om alt han gjorde for foreningen og for fellesskapet vårt. Vi er takknemlige for tiden vi fikk sammen med ham.
Vår dypeste medfølelse går til familien hans og alle som sto ham nær.
Hvil i fred, kjære Emil. Du vil alltid være en del av oss.
På vegne av Samer i Østfold
Synnøve C. Wilhelmsen
styreleder