6 Narvik Speidergruppe

6 Narvik Speidergruppe Kontaktinformasjon, kart og veibeskrivelse, kontaktskjema, åpningstider, tjenester, stjerner, bilder, videoer og kunngjøringer fra 6 Narvik Speidergruppe, Frivillig organisasjon, Fagernes, Fagernes.

Speiderene har loddsalg på to fenalår fra Coop utenfor Amfi malmporten.
21/12/2025

Speiderene har loddsalg på to fenalår fra Coop utenfor Amfi malmporten.

Ny artikkel om JOTI hvor vi er på Borkenes i Kvæfjord les mer på
18/10/2025

Ny artikkel om JOTI hvor vi er på Borkenes i Kvæfjord les mer på

Det er Jamboree on the Air (JOTA) og Jamboree on the Internett (JOTI) helgen 17-19 oktober. Vi er i helgen på Borkenes i Kvæfjord samlet...

I helgen var 6. Narvik Speidergruppe deltakere i Kretsbannerkonkurranse med to patruljer: Det hele utspant seg på Gressh...
17/09/2025

I helgen var 6. Narvik Speidergruppe deltakere i Kretsbannerkonkurranse med to patruljer: Det hele utspant seg på Gressholman utenfor Harstad i regi av Hålogaland krets av Norges Speiderforbund.

Gjennom helgen fra fredag 12. september til søndag 14. september har det blitt utkjempet en konkurranse om Kretsbanneret for Hålogaland krets.
Lurer du på hva speiding er kan du ta turen til Aurora Kino kl 16:30 på fredag i forkant av premieren på Grevlingene som har premiere kl 17:30, men mer om det senere.

Det hele startet fredag med bygging av patruljens leirområde, sette opp telt og komme seg på plass. Før det var åpning av kretsbannerkonkurransen, før det var å finne roen for natten under nordlyset og en stjerneklar natt, noen i telt og andre i hengekøyer.
Vekking kl 7:20, og flaggheising kl 8 med informasjon om dagen samt ord for dagen. Den første konkurransen startet kl 9, som var Klima og miljø, her skulle speiderne lage et kubbespill, det skulle dekoreres samt tilfredsstille oppgitte kriterier, teorioppgaver omhandlet klima og miljø.


Klokken 11:30 startet småspeiderdagen, hvor det var lagt opp til fjærabingo hvor de skulle prøve å få 3 rader av ting som en finner i fjæra som var lagt opp i en matrise på et ark. Videre kunne de padle kano, spille spill som badminton, ringspill og kubb. Etter litt frukt og besøk av ordføreren, vi kommer tilbake til det, var det hinderløype og fri lek. Det hele ble avrundet kl 15:30 etter utdeling av et fordypningsmerke for småspeidere, Lek. De fikk også en deltaker medalje som de kan ha i speiderskjerfet sitt.

Midtre Hålogaland friluftsråd ved Emil Agersborg Bjørnå sammen med Harstads ordfører Else Marie Stenhaug, var innom arrangementet og delte ut Friluftslivets ildsjelpris til Roald Amundsen (ikke ulikt navnebroren, den Norske ekspedisjonshelten, alltid ute i naturen) fra Medkila speidergruppe. Som med sin entusiasme og utholdenhet har vist innsatts for å tilgjengeliggjøre naturen gjennom blant annet speiding.


Neste på programmet etter lunsj var Orientering kl 12, her ble gruppen delt opp i to hvor to skulle gjennomføre praktisk oppgave og de resterende utføre teorioppgaven. Den praktiske oppgaven var å løpe orientering med kart og kompass finne 6 poster rundt på holmen, den teoretiske oppgaven bestod av spørsmål om kart og kompass.

Middag må en speider også ha, neste på programmet var Matlaging, kl 14:30 startet konkurransen, her hadde patruljene fått en forhåndsoppgave om å utarbeide en to retters middag med enten forrett eller dessert. Samtidig som de skulle lage mat fikk de en oppgave om fellesskap som gav ekstra mye poeng, den var delt inn i en praktisk oppgave hvor de skulle lage en tyrkerknute, også kjent som skjerfknuten til speiderdrakten, samt en teori oppgave om fellesskap.

Kl 18 startet den nest siste oppgaven for dagen, førstehjelp. Ikke overraskende på patruljene delt i en praktisk oppgave hvor de skulle analysere et senario hvor en markør lå livløs og de skulle sikre stedet, utføre ABC, luftveier, pust og sirkulasjon, legge markøren i stabilt sideleie, simulere at ringte 113, melde om hvem de var, hvor, og hva som var skjedd, holde kontakt med 113 mens de videre hele tiden passet på luftveier, pust og eventuelt om markøren ble kald.

Kl 20 var det leirbål hvor den siste oppgaven for dagen var å ha et innslag under leirbålet, det ble leirbålsang og utfordringer i form av konkurranser. Det ble også noen speider rop. Det senket seg ro over leiren kl 23 for noen, men Roverne fortsatte noe utover kvelden.

Søndag var det revelje kl 7:20, flaggheising med flaggsang, før ord for dagen og informasjon om dagen.

Etter frokost kl 9 startet kreativitets oppgaven, hvor de skulle lage ildbor, lage ild med hjelp av friksjon. Den teoretiske oppgaven som fulgte, bestod her av spørsmål av prinsippene om måter å lage ild og rundt sikkerhet ved bruk av ild.

Kl 11:45 var det tid for Hemmelig oppgave som var laget av Roverne og roveraspirantene. Her skulle speiderne frakte en 20 liters plastbakke fra stranden, over veien, og ned på en gresslette, og søle minst mulig av de 20 literne med saltvann. Det var ikke bare å løfte opp bakken, for de fikk ikke lovt å bruke hendene fra albuen og ned, det var heller ikke lovt å sabotere for andre. Her var det flere kreative løsninger med tau og bord, men de fleste slet med å få festet eller flyttet bakken.

Til slutt ble vinneren av kretsbannerkonkurransen utnevnt, her var det patrulje Ulv fra Medkila som til slutt stakk av med banneret og et diplom. Patrulje 67 fra 6. Narvik speidergruppe kom på en andre plass. Kretsen består av 6. Narvik Speidergruppe, Medkila, Kvæfjord, Harstadbotn og Stokmarknes, det stilte 3 patruljer fra Medkila, 2 fra 6. Narvik og en fra Kvæfjord.

Hørtes noe av dette interessant ut; vi har stand i forbindelse med kinopremieren på Grevlingene fredag 19. september kl 16:30-17:30 i tiden før premieren på Grevlingen som starter 17:30. Vi ser gjerne Grevlingene på kino sammen med deg eller din fremtidige speider. Vi ønsker gjerne å slå av en prat utenfor kinoen, vi fyrer i bålpannen og svarer gjerne på dine spørsmål. Vi håper å se deg på Auora Kino Narvik.
6. Narvik speidergruppe har speidere fra 2.kl til 4. kl i småseidern, og 5.kl til 10.kl i storspeidern. Fra de går på videregående går de over til Rovere hvor de kan være frem til fylte 26år, fra de er 16 bidrar de i større grad til den videre opplæringen av de mindre speiderne før de ofte kan gå inn som ledere. Speiding er å lære ved å gjøre.
Det er Friluftslivets år og friluftuken var 6-14 september, lørdag 6. september var Natt-i-naturen. Onsdag var det Turmat-fra-hele-verden-dagen, 6. Narvik hadde speidermøte 11. september hvor småspeiderne laget varm sjokolade med chili og pinnebørd i gapahuken utenfor speiderhuset etter en tur i fjæren. Søndag var strandryddedagen som er del av Strandryddeuken 12. september til 21. september.
Fakta om Kretsbannerkonkurransen
Hva:
En speiderkonkurranse for patruljer i kretsen, med praktiske og teoretiske oppgaver for storspeidere (5klasse til 10klasse).
Formål:
Å teste speidernes ferdigheter og kunnskap, og styrke fellesskap og samarbeid.
Mål som støttes:
• Utvikle samarbeidsevner
• Forstå og bidra til fellesskapet
• Gjøre noe sammen med speidere fra andre grupper
Deltakere:
Patruljer med speidere fra barne- og ungdomsskole. Rovere og videregående speidere har ansvar for planlegging og gjennomføring.
Innhold:
• Praktisk samarbeidsoppgave
• Teoretisk quiz (minst 50 spørsmål)
• Orienteringsløype (maks 5 km)
• Rundløype med valgfrie oppgaver (f.eks. pionering, førstehjelp, naturkjennskap)
Varighet:
To dager
Premiering: Kretsens banner tildeles patruljen med flest poeng

Speidernes Landsleir 2025 på Gjøvik.Vi har hatt en fantastisk uke, begynte med litt regn avsluttet med 30 grader og bad ...
13/07/2025

Speidernes Landsleir 2025 på Gjøvik.
Vi har hatt en fantastisk uke, begynte med litt regn avsluttet med 30 grader og bad i Mjøsa.

I år dro 6. Narvik speidergruppe på landsleir med vennskapsgruppen vår, Kragerø speidergruppe, som vi har 65års jubileum for i år. Vi var 5 ledere og 19 speidere (lederbarn, stifinnere, storspeidere og rovere). Kragerø 4 ledere og 5 speidere.

Vi har bygget portal, laget seilbåt, vært på patruljeløp, haik, fått nye speider venner, byttet merker, handlet is, boblevaffel, boblete, handlet på speidersport, vært på marked og hatt leirbål.

Speiderne ønsker alle en riktig flott 17. mai. Gratulerer med dagen alle sammen🇧🇻
17/05/2025

Speiderne ønsker alle en riktig flott 17. mai. Gratulerer med dagen alle sammen🇧🇻

I dag har vi stått på stand på Amfi Malmporten og solgt lodd og vervet nye medlemmer. Takk til Narvik Hyttesenter for lå...
29/03/2025

I dag har vi stått på stand på Amfi Malmporten og solgt lodd og vervet nye medlemmer. Takk til Narvik Hyttesenter for lån av utstillingen.

Adresse

Fagernes
Fagernes
8514

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når 6 Narvik Speidergruppe legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del