Veterankompaniet på Akershus festning, eller Aggerhusische Garnisons Compagnie No II som er det fulle offisielle navnet, ble etablert høsten 2007. Hensikten med etableringen var å samle veteraner til sosialt samvær og trening i sluttet orden ved siden av å kunne påta seg oppdrag av forskjellig karakter. Veteraner vet at erfaring og opplevelser fra tjeneste i internasjonale operasjoner gir god grob
unn for å utvikle kamerat-skap og samhold og vi samarbeider med NVIO, SIOPS og NROF. Oppdragene våre kan bestå i adgangskontroll og vakthold ved forskjellige arrangementer på festningsområdet. I tillegg har kompaniet vakt- og veiledningsoppdrag i forbindelse med hjemkomst parader og medaljeseremonier for soldater fra utenlandstjeneste. Seremoniene avholdes ofte på Akershus Festning eller i tilknytning til den militære flyplassen på Gardermoen. En viktig del av kompaniets oppdrag er å stille æresvakt ved det britiske krigsminnesmerket på Vestre Gravlund i Oslo på markeringsdagen for falne samveldesoldater, Remembrance Day, og for den tyske ambassaden på den tyske krigskirkegården på Alfaset ved den tyske markeringen av Volkstrauertag, folkets sørgedag og ved en påfølgende markering ved minnesmerket for de nordmenn som døde under fangenskap på Grini. I tillegg til disse to kommer Veterandagen og FN-dagen som markeres på Akershus Festning. i dag består kompaniet av omlag 30 godt voksne veteraner. Ta kontakt per epost til
[email protected]
eller ring meg på 90 55 19 19
Bent Martin Jahre
Kaptein/Adm off
Point of Contact (POC)