Veterankompaniet Akershus Festning

Veterankompaniet Akershus Festning Veterankompaniet Akershus festning (AGCII), ble startet i 2007. Begge disse markeringene er i midten av november. Pr. Høres dette interessant ut?

Veterankompaniet på Akershus festning, eller Aggerhusische Garnisons Compagnie No II som er det fulle offisielle navnet, ble etablert høsten 2007. Hensikten med etableringen var å samle veteraner til sosialt samvær og trening i sluttet orden ved siden av å kunne påta seg oppdrag av forskjellig karakter. Veteraner vet at erfaring og opplevelser fra tjeneste i internasjonale operasjoner gir god grob

unn for å utvikle kamerat-skap og samhold og vi samarbeider med NVIO, SIOPS og NROF. Oppdragene våre kan bestå i adgangskontroll og vakthold ved forskjellige arrangementer på festningsområdet. I tillegg har kompaniet vakt- og veiledningsoppdrag i forbindelse med hjemkomst parader og medaljeseremonier for soldater fra utenlandstjeneste. Seremoniene avholdes ofte på Akershus Festning eller i tilknytning til den militære flyplassen på Gardermoen. En viktig del av kompaniets oppdrag er å stille æresvakt ved det britiske krigsminnesmerket på Vestre Gravlund i Oslo på markeringsdagen for falne samveldesoldater, Remembrance Day, og for den tyske ambassaden på den tyske krigskirkegården på Alfaset ved den tyske markeringen av Volkstrauertag, folkets sørgedag og ved en påfølgende markering ved minnesmerket for de nordmenn som døde under fangenskap på Grini. I tillegg til disse to kommer Veterandagen og FN-dagen som markeres på Akershus Festning. i dag består kompaniet av omlag 30 godt voksne veteraner. Ta kontakt per epost til

[email protected]

eller ring meg på 90 55 19 19

Bent Martin Jahre
Kaptein/Adm off
Point of Contact (POC)

AGC II inviterte til foredrag i Forsvarsmuseets aula torsdag 26. mars hvor temaet var Tungtvannsabotøren Hans "Kyllingen...
27/03/2026

AGC II inviterte til foredrag i Forsvarsmuseets aula torsdag 26. mars hvor temaet var Tungtvannsabotøren Hans "Kyllingen" Storhaug. Foredragsholderen var vpl major Tom Lium som har skrevet bok om "Kyllingen".

13 medlemmer hadde funnet veien til Akershus festning og bøker ble solgt.

Vi hadde også besøk av presidenten i Forbundet for norsk befal, Håkon Thoresen, som kort orienterte om forbundets arbeide som er tuftet på "Plakaten på veggen".

Etterpå gikk de fleste videre til Peppes i Stortingsgaten hvor det var Veteranpizza.

Kompanistaben ønsker alle en fin og fredfull påske.

En av veterankompaniets medstiftere, kaptein Knut Bjerknes, gikk ut av tiden 5. mars. Knut var veteran fra Nor Maint Coy...
19/03/2026

En av veterankompaniets medstiftere, kaptein Knut Bjerknes, gikk ut av tiden 5. mars. Knut var veteran fra Nor Maint Coy 1/UNIFIL og var et aktivt medlem av AGCII helt til det siste.

Vi deltok i begravelsen som fant sted i Nykirke kirke på Åmot 18. mars.

Han ble også hedret med blomster fra "Befal og mannskaper fra Verkstedkompaniet 1/UNIFIL".

Takk for vel utført vakt Knut.


Bent Martin Jahre
Kaptein
Kompanisjef

Kompanisamling 19. februar i B60 på Akershus festning med 18 glade veteraner.Kaptein Bjørnar Røstad trer av som kompanis...
19/02/2026

Kompanisamling 19. februar i B60 på Akershus festning med 18 glade veteraner.

Kaptein Bjørnar Røstad trer av som kompanisjef etter eget ønske og kaptein Bent Martin Jahre overtar som kompanisjef

Sersjant Harald Markussen fortsetter som NK og utnevnes til Sjefssersjant.

Under møtet ble det utlevert sort allværsjakke og nye refleksvester til de som deltar i oppdrag.

Bildene viser at det var stor aktivitet, det ble også drukket kaffe og spist Numedalskling, medbragt av Frode.

Neste samling blir i Forsvarsmuseets aula torsdag 26. mars, egen informasjon kommer om dette arrangementet.

AGCII bisto da Multinational Battle Group 18 kom hjem fredag 30. januar.
31/01/2026

AGCII bisto da Multinational Battle Group 18 kom hjem fredag 30. januar.

Vi markerte inngangen til det nye året med et tradisjonelt taffel i hyggelige omgivelser på Skottsmann, tradisjonen tro ...
17/01/2026

Vi markerte inngangen til det nye året med et tradisjonelt taffel i hyggelige omgivelser på Skottsmann, tradisjonen tro med taler og hilsner. Tildeling av kompaniets hederstegn for 5, 10 og 15 års innsats, samt utdeling av coin til samarbeidspartnere og støttespillere.

Foreningen Fritt Ukraina mottok i dag Sønstebyprisen 2026 for sin innsats for den viktige kampen for demokrati på vårt k...
09/01/2026

Foreningen Fritt Ukraina mottok i dag Sønstebyprisen 2026 for sin innsats for den viktige kampen for demokrati på vårt kontinent.

Vi var med i Fanehallen på Akershus festning og bisto med resepsjonstjeneste og publikumsveiledning.

En fin og meningsfull dag.

Vi bisto da et av Hærens Ellisiv bidrag kom hjem til jul, 19. desember.250 soldater og 750 pårørende gledet seg sammen. ...
19/12/2025

Vi bisto da et av Hærens Ellisiv bidrag kom hjem til jul, 19. desember.

250 soldater og 750 pårørende gledet seg sammen.

Soldatene ble hilst velkommen hjem og takket for sin tjeneste av statssekretær Andreas Flåm på vegne av Regjeringen.

Mønstringsherre var sjefen for Hæren, generalmajor Lars S Lervik.

KIRKEPARADE FOR VETERANER TIRSDAG 2. DESEMBERFant sted i Forsvarets hovedkirke, Akershus Slottskirke. Vi stilte med  fla...
02/12/2025

KIRKEPARADE FOR VETERANER TIRSDAG 2. DESEMBER

Fant sted i Forsvarets hovedkirke, Akershus Slottskirke.

Vi stilte med flaggvakt både ute og inne i kirken.

Etterpå var det julegløgg og lussekatter i regi av NVIO i kantinen ved Karpedammen.

I dag, 16. november, bisto Veterankompaniet den Tyske ambassade med markeringen av Volkstrauertag sammen med to trompeti...
16/11/2025

I dag, 16. november, bisto Veterankompaniet den Tyske ambassade med markeringen av Volkstrauertag sammen med to trompetister fra HMKG.

Markeringen startet med kransnedleggelse på den tyske kirkegården på Alfaset hvoretter man dro til Grini fangeleir og la ned blomster ved minnesmerket der.

På begge steder var det appell ved den tyske ambassadør Christiane Hohmann og biskopen i Oslo, Sunniva Gylver samt to unge representanter fra den tyske skole i Oslo.

Dagen ble avsluttet med mottakelse i den tyske ambassaden

Remembrance Day ble markert på Vestre Gravlund søndag 9. november og AGCII bisto med flaggvakt og ærestropp, HMKG stilte...
09/11/2025

Remembrance Day ble markert på Vestre Gravlund søndag 9. november og AGCII bisto med flaggvakt og ærestropp, HMKG stilte med to trompetister.

Etter seremonien var det mottakelse i den britiske ambassaden

Det nærmer seg Rememberance Day(9. november) og Volkstrauertag(16.november) og AGC skal delta i begge seremonier, henhol...
30/10/2025

Det nærmer seg Rememberance Day(9. november) og Volkstrauertag(16.november) og AGC skal delta i begge seremonier, henholdsvis på Vestre Gravlund og på Alfaset gravlund.

Her må det øves/repeteres!

På den siste torsdagskveld i oktober ble vi tatt i skole av kommandersersjant Knut Robert, og det er ikke tvil: Det gamle ord om at øvelse gjør mester gjelder fortsatt!

Vi gleder oss til å vise mesterlige takter!

Og etterpå var det kp-møte med kaffe og klenning i B60 😎

Adresse

Drammen

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Veterankompaniet Akershus Festning legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Veterankompaniet Akershus Festning:

Del