Sanitetskvinnene Vestfold

Sanitetskvinnene Vestfold Gjennom 26 lokalforeninger i fylket vårt støtter vi Sanitetskvinnene i sitt arbeid med å bedre kvinners livskvalitet

Det 83. fylkesårsmøte ble i går holdt på Quality Hotel Grand Larvik. Fylkesleder Ragnhild Evensen ønsket velkommen til d...
26/04/2026

Det 83. fylkesårsmøte ble i går holdt på Quality Hotel Grand Larvik. Fylkesleder Ragnhild Evensen ønsket velkommen til delegater, observatører og gjester fra 25 lokalforeninger.

Vi åpnet med å tenne lys for å minnes de av våre medlemmer som har gått bort det siste året, etterfulgt av ett minutts stillhet.

Ordfører i Larvik, Birgitte Gulla Løken, fortsatte, med å ønske velkommen til Larvik. Som byens første kvinnelige ordfører understreket hun hvor mye det betyr å være vertskap for en sterk og tradisjonsrik kvinneorganisasjon. Ordføreren ga oss også et godt innblikk i Larviks stolte historie. Hun avsluttet med å takke oss for innsatsen vi legger ned hver eneste dag - en innsats som gjør en forskjell.

Møtet fortsatte med den formelle delen. Årsmelding og regnskap for 2025 ble godkjent, og budsjett for 2026 ble vedtatt. Det var på årets fylkesårsmøte ingen innkomne saker.

Vår gjest fra NKS sentralt var sentralstyremedlem Grete Høgvoll. Hun orienterte om arbeidet med organisasjonsutvikling, et arbeid som bunner i vedtak fattet på landsmøtet i 2024. Arbeidet omfatter flere delutredninger, bl.a. økt samhandling, økt aktivitet og bærekraftig økonomi. For å sikre bred involvering, var det på årets fylkesårsmøte lagt opp til gruppearbeid innenfor disse delmålene. Våre medlemmer deltok ivrig i diskusjoner i sine respektive grupper, og leverte fyldige svar med meninger og forslag. Dialogdukene blir sendt inn til NKS sentralt.

Grete Høgvoll avsluttet sin del av programmet med å utnevne årets fylkesverver. Vinner av prisen for 2025 ble Sandefjord sanitetsforening. De kunne vise til en økning i medlemstallet på 18, som tilsvarer en økning på 17 % i medlemsmassen. Gratulerer til dere, en verdig vinner!

Ved årets valg sa ett av våre medlemmer i styret nei til gjenvalg. Vi takker Hege Runhaug for godt samarbeid, og ønsker henne lykke til med nye oppgaver!

Etter årets valg, ser fylkesstyret for 2026-2027 slik ut:
Leder Ragnhild Evensen
Nestleder Hanne Solem
Styremedlem Line Christine Nord
Styremedlem Merete Lærum
Styremedlem Marit Eggen
Styremedlem Tone Elvenes
Styremedlem Elisabeth Lysnes Ionescu
1.varamedlem Annette Amundrød Gudmundsen
2.varamedlem Anneli Lorentzen

Det var også valg på representanter til ulike verv og komiteer, her vises det til protokoll fra årsmøtet. Takk til valgkomiteen for deres arbeid!

Dato for neste års årsmøte ble fastsatt til 17.april 2027. Fylkesstyret fikk mandat til å bestemme sted. Foreløpig forslag til sted er Quality Hotel Tønsberg.

Etter avslutning av årsmøtet samlet vi oss til festmiddag. Konferansier under middagen var Merete Lærum. Hun loset oss gjennom middagen, og Marit Bjerknes Rød holdt takk for maten talen. Det vanket også hyggelige ord fra tidligere fylkesleder Anne Marie Jahre Larsen. Tusen takk til dere!
Underholdningen var det Line Ragnvaldsdatter Kaupang som sto for, skuespiller og sanger. Hun leverte nydelig sang av låter vi alle kunne kjenne igjen.

Takk til alle fremmøtte, som var med på å gjøre årets fylkesårsmøte til en flott dag for oss alle!

Bilder: Marit Eggen

07/04/2026

96 % av kvinner med overgangsplager betaler for hormonbehandlingen sin selv💊 Slik skal det ikke være!

NÅ GJELDER DET!🚨 23. april skal Stortinget stemme over om hormonbehandling skal på blå resept.

Din underskrift teller 👉 Signer nå: https://bidra.sanitetskvinnene.no/signer-naa

I går kveld gikk Vestfoldkonferansen av stabelen på Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Flere spennende foredragsholdere...
26/03/2026

I går kveld gikk Vestfoldkonferansen av stabelen på Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Flere spennende foredragsholdere var inviterte, som alle greide å engasjere de ca. 100 fremmøtte.

Fylkesleder Ragnhild Evensen ønsket velkommen, og kveldens konferansier var Anneli Lorentzen.

Først ute var spesialrådgiver Grete Kvalheim. Hennes foredrag var om mental helse - den usynlige beredskap. Det indre vi bærer i oss er vår usynlige beredskap.

Deretter fikk vi en gripende fortelling av leder for støttegruppen 25.juni, «Hva gjorde det med meg»? Espen Aleksander Evjenth ble skutt, og er overlevende etter terroraksjonen i Oslo 25.juni 2022. Han snakket om mestring, terrorens konsekvenser og hvilken lærdom samfunnet kan hente etter det som skjedde. Er samfunnet blitt bedre? Hvor går samfunnsdebatten herfra? En gripende skildring fra en sterk mann! Takk for at du orker å dele, Espen!

Før pausen hadde Torbjørn Lia ordet. Han er beredskapssjef ved SiV. Han redegjorde for beredskapen ved sykehuset, som er todelt: Den er rettet mot pandemier og terror. Videre snakket han om hvilken støtte man kan få, etter at man har bidratt med førstehjelp i det offentlige rom. Her kan man ringe 02415.

Tradisjonen tro ble det servert kaffe, te og romslige kanelboller i pausen. Etter pausen var turen kommet til Malin Stensønes. Vår tidligere generalsekretær, men som også er så mye mer! Gjennom sitt oppsøkende forfatterskap bidrar hun til å spre kunnskap om den organiserte kriminaliteten vi opplever i dagens samfunn. Den er en av våre største trusler i vårt demokrati. Et spennende (men også skremmende) foredrag!

Digitale svindelforsøk er noe vi alle blir utsatt for. Hilde Marie Juvodden fra DNB tok oss inn i den verden. Hun ga oss gode tips til hva vi bør være oppmerksomme på for å øke vår egen trygghet i den digitale verden.

Avslutningsvis fikk vi noen gode ord med oss fra vår leder i omsorgsberedskap, May Britt Buhaug. Hun skrøt av oss her i Vestfold, og den innsatsen vi legger ned i forebyggende arbeid. Hun minnet om uke 44, som er egenberedskapsuke, og oppfordret til aktiviteter den uken.

Møtet varte fra kl 18 til 21:30. Takk til arrangementsgruppen, som besto av Marit Eggen, Anneli Lorentzen, Bente Ilestad, Hege Holtar, Hilde Kiste og Asbjørg Tåtøy.

Vårens informasjonsmøte trakk fullt hus på Skjeestua i går kveld.Foredragsholder var kokk, pedagog og matkulturformidler...
13/03/2026

Vårens informasjonsmøte trakk fullt hus på Skjeestua i går kveld.

Foredragsholder var kokk, pedagog og matkulturformidler Kari Martinsen, med tema «Beredskap på kjøkkenbenken».
Det var en engasjert forsamling som hørte på. Her var det mye kompetanse og mange gode råd fra sanitetskvinnene!

Det var hyggelig med et første møte med vår nye generalsekretær Kari Helene Partapuoli. Hun var koblet på digitalt, og var tydelig godt informert, og imponert, over det sanitetskvinnene får til her i Vestfold. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med henne!

Fylkesleder ga oss informasjon om ulike saker, bl.a. om det kommende årsmøtet, samt muligheten for flere digitale møter utover året. En gledelig nyhet, er at det i disse dager etableres ny sanitetsforening i Tønsberg. Et interimsstyre er på plass, og vi ønsker lykke til med oppstarten!

Leder i fylkets Omsorg- og beredskapsgruppe, Marit Eggen, informerte og minnet alle på Vestfoldkonferansen 25.mars. Se egen post øverst på denne siden.

Møtet varte fra kl. 18 til 20:30, og fylkesstyret takker alle for et godt fremmøte!

Sanitetskvinnene Vestfold har gleden av å invitere til Vestfoldkonferansen 2026.Dette er et åpent møte, så alle er velko...
04/03/2026

Sanitetskvinnene Vestfold har gleden av å invitere til Vestfoldkonferansen 2026.

Dette er et åpent møte, så alle er velkomne!

Gratulerer med dagen, alle flotte sanitetskvinnerSanitetskvinnene fyller 130 år🎉Vi har bursdag☘️ I år er det 130 år side...
26/02/2026

Gratulerer med dagen, alle flotte sanitetskvinner

Sanitetskvinnene fyller 130 år🎉
Vi har bursdag☘️ I år er det 130 år siden Norske Kvinners Sanitetsforening ble stiftet, den 26. februar 1896. Det var bekymring for krig med Sverige i tiden før unionsoppløsningen som fikk vår grunnlegger Fredrikke Marie Qvam til å handle. Hun fikk med seg andre handlekraftige damer for å sørge for sanitetsmateriell og sykepleiere. I en tid da kvinner ikke en gang hadde stemmerett, bygde de opp en egen landsomfattende organisasjon. Da de ikke ble krig mot Sverige, kastet de kreftene inn i å bekjempe tuberkulosen, utdanne sykepleiere og grunnlegge sykehus og tuberkulosehjem.

Vi er svært stolte av vår lange historie. Fredrikke Marie Qvam var en kvinne med store vyer og imponerende gjennomslagskraft. Hun fikk med seg kvinner med samme visjon og pågangsmot, og i dag står vi på skuldrene deres og bærer arven videre. Det gjør vi med stolthet og ydmykhet, sier Sanitetskvinnenes organisasjonsleder, Marit Bjørnstad i sin lederartikkel i siste Fredrikke.

Senere kom andre institusjoner, helsestasjoner for spedbarn og det første forskningsfondet for kreft i 1916. Sanitetskvinnene ble en nasjonsbyggende organisasjon, og var sentrale i å bygge opp helsevesenet og velferdsstaten. På 1950- og 60-tallet var rundt en tiendedel av voksne kvinner i Norge medlemmer. Vi har all grunn til å være stolte av den innsatsen sanitetskvinnene før oss gjorde, men også den innsatsen vi fortsatt gjør. Vi har fortsatt å møte samfunnets behov der vi ser dem, og står på for kvinnehelse og trygge lokalsamfunn. I dag er Sanitetskvinnene en livskraftig organisasjon med medlemstall som igjen stiger; nå er vi 45 200 medlemmer.

Vår påtroppende generalsekretær, Kari Helene Partapuoli, sier i sin første lederartikkel i neste Fredrikke: «Sammen skal vi styrke organisasjonen videre, og sørge for at Sanitetskvinnene også framover er en tydelig stemme for kvinnehelse og trygghet i hele landet. Jeg gleder meg til å ta fatt, og til å gå i front sammen med dere».

Vi har også fått en gratulasjon fra statsminister Jonas Gahr Støre, via en video som ble spilt inn den dagen han fikk overrakt fastelavnsris: «Kjære alle sanitetskvinner over hele landet. 130 år, det er bare utrolig imponerende! En av de virkelig eldste, frivillige organisasjonene i Norge. Og en av de vakreste vil jeg si. I dag har jeg fått fastelavnsris, og det har jeg fått hvert år som statsminister. Det er et høydepunkt i februar».

ÅRSMØTE 2026 Fylkesstyret inviterer valgte delegater til årsmøte 25.aprilMøtet holdes på Quality Hotel Grand LarvikSkrif...
17/02/2026

ÅRSMØTE 2026

Fylkesstyret inviterer valgte delegater til årsmøte 25.april

Møtet holdes på Quality Hotel Grand Larvik

Skriftlig invitasjon og informasjon om påmelding blir sendt til hver lokalforening

Saker som ønskes behandlet på årsmøte må vi motta innen 13.mars. Saker sendes til [email protected]

19/01/2026
Onsdag 5. november ble kvinnehelsekontakten  Line Nord i fylkesstyret invitert til å snakke om eldre kvinners helse unde...
08/11/2025

Onsdag 5. november ble kvinnehelsekontakten Line Nord i fylkesstyret invitert til å snakke om eldre kvinners helse under en temakveld arrangert av Haukerød sanitetsforening i Bugården kirke. ☘☘

Temaet for kvelden var eldre kvinners helse og medisinbruk. Martha Lamøy, kommuneoverlege i Sandefjord, holdt et innsiktsfullt foredrag om dette viktige emnet.

Lamøy delte at hele 3 av 4 kvinner over 67 år bruker medisiner, og at hver femte kvinne bruker mer enn 10 ulike medisiner. Hun påpekte at kvinner generelt bruker mer medisiner enn menn, men at det paradoksale er at kvinner også er mest sårbare for bivirkninger. Dette skyldes at medisiner ofte er tilpasset menn og basert på studier utført på mannlige deltakere.

Gjennom foredraget tok Lamøy oss med på en reise gjennom hvordan medisiner påvirker kroppen og ulike organer. Hun forklarte også om interaksjoner som kan oppstå ved samtidig bruk av flere medisiner.

Hun nevnte et eksempel på bruk av Vival (et angstdempende og beroligende middel). Hos en 25-åring vil Vival være i kroppen i 22 timer, mens hos eldre kan det forbli i kroppen i opptil 111 timer. Denne bivirkningen kan føre til svimmelhet som øker risikoen for fall og lårbensbrudd hos eldre kvinner. Lamøy understreket viktigheten av å unngå fall og lårhalsbrudd blant eldre, da dette er en stor dødsårsak i denne aldersgruppen.

Hun ga også nyttige tips om å gjennomgå medisiner, inkludert vitaminer, minst en gang i året, enten hos fastlegen eller hos en farmasøyt på apoteket.

Fysioterapeut og spesialist på kvinnehelse Eva Hoddø holdt også et foredrag med tittelen "Ja til underlivet også i voksen alder". Hun pratet om utfordringer som inkontinens, underlivsprolaps og overaktiv blære, og om tiltak som bekkenbunnstrening.

Hoddø demonstrerte hvordan man kan utføre enkle knipeøvelser, og understreket at investering i bekkenbunnstrening kan forebygge og behandle både inkontinens og underlivsprolaps, uansett alder.

Det var en svært innholdsrik og nyttig kveld for alle de fremmøtte damene. Slike arrangementer er uvurderlige for å øke bevisstheten om viktige helseproblemer og gi praktiske råd som kan forbedre livskvaliteten.☘☘

Adresse

Åsgårdstrand

Telefon

+4793258119

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Sanitetskvinnene Vestfold legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Sanitetskvinnene Vestfold:

Del