26/04/2026
Det 83. fylkesårsmøte ble i går holdt på Quality Hotel Grand Larvik. Fylkesleder Ragnhild Evensen ønsket velkommen til delegater, observatører og gjester fra 25 lokalforeninger.
Vi åpnet med å tenne lys for å minnes de av våre medlemmer som har gått bort det siste året, etterfulgt av ett minutts stillhet.
Ordfører i Larvik, Birgitte Gulla Løken, fortsatte, med å ønske velkommen til Larvik. Som byens første kvinnelige ordfører understreket hun hvor mye det betyr å være vertskap for en sterk og tradisjonsrik kvinneorganisasjon. Ordføreren ga oss også et godt innblikk i Larviks stolte historie. Hun avsluttet med å takke oss for innsatsen vi legger ned hver eneste dag - en innsats som gjør en forskjell.
Møtet fortsatte med den formelle delen. Årsmelding og regnskap for 2025 ble godkjent, og budsjett for 2026 ble vedtatt. Det var på årets fylkesårsmøte ingen innkomne saker.
Vår gjest fra NKS sentralt var sentralstyremedlem Grete Høgvoll. Hun orienterte om arbeidet med organisasjonsutvikling, et arbeid som bunner i vedtak fattet på landsmøtet i 2024. Arbeidet omfatter flere delutredninger, bl.a. økt samhandling, økt aktivitet og bærekraftig økonomi. For å sikre bred involvering, var det på årets fylkesårsmøte lagt opp til gruppearbeid innenfor disse delmålene. Våre medlemmer deltok ivrig i diskusjoner i sine respektive grupper, og leverte fyldige svar med meninger og forslag. Dialogdukene blir sendt inn til NKS sentralt.
Grete Høgvoll avsluttet sin del av programmet med å utnevne årets fylkesverver. Vinner av prisen for 2025 ble Sandefjord sanitetsforening. De kunne vise til en økning i medlemstallet på 18, som tilsvarer en økning på 17 % i medlemsmassen. Gratulerer til dere, en verdig vinner!
Ved årets valg sa ett av våre medlemmer i styret nei til gjenvalg. Vi takker Hege Runhaug for godt samarbeid, og ønsker henne lykke til med nye oppgaver!
Etter årets valg, ser fylkesstyret for 2026-2027 slik ut:
Leder Ragnhild Evensen
Nestleder Hanne Solem
Styremedlem Line Christine Nord
Styremedlem Merete Lærum
Styremedlem Marit Eggen
Styremedlem Tone Elvenes
Styremedlem Elisabeth Lysnes Ionescu
1.varamedlem Annette Amundrød Gudmundsen
2.varamedlem Anneli Lorentzen
Det var også valg på representanter til ulike verv og komiteer, her vises det til protokoll fra årsmøtet. Takk til valgkomiteen for deres arbeid!
Dato for neste års årsmøte ble fastsatt til 17.april 2027. Fylkesstyret fikk mandat til å bestemme sted. Foreløpig forslag til sted er Quality Hotel Tønsberg.
Etter avslutning av årsmøtet samlet vi oss til festmiddag. Konferansier under middagen var Merete Lærum. Hun loset oss gjennom middagen, og Marit Bjerknes Rød holdt takk for maten talen. Det vanket også hyggelige ord fra tidligere fylkesleder Anne Marie Jahre Larsen. Tusen takk til dere!
Underholdningen var det Line Ragnvaldsdatter Kaupang som sto for, skuespiller og sanger. Hun leverte nydelig sang av låter vi alle kunne kjenne igjen.
Takk til alle fremmøtte, som var med på å gjøre årets fylkesårsmøte til en flott dag for oss alle!
Bilder: Marit Eggen