Tijdens het Sportgala worden alle kampioenen van de gemeente Roermond uit het desbetreffende seizoen gehuldigd. Er zijn ook steeds spectaculaire optredens en sportdemonstraties. Het comité Sportgala is na vele jaren nog altijd enorm enthousiast. “Het Sportgala wil mensen stimuleren en aanzetten tot sporten. Dat doen we onder meer door iedereen die kampioen is op het podium te halen en te belonen.
Het is een enorme stimulans voor de sporters. Je ziet ook dat jonge kampioenen terugkeren. Dat is voor ons de mooiste beloning: dan weet je dat je dit jongeren hebt weten te motiveren om vooral door te gaan met sporten.”
In de beginjaren kozen wij alleen een sportman, -vrouw en -team van het jaar. Begin jaren negentig hebben we gekozen voor de huidige opzet, waarbij we alle kampioenen uitnodigen en huldigen. Landskampioenen krijgen van de gemeente Roermond een oorkonde, senioren die minimaal landskampioen in de hoogste klasse werden, ontvangen de sporttrofee. Daarnaast krijgen alle kampioenen in de diverse leeftijdsklassen een medaille. We proberen altijd een tweetal bekende Nederlandse sporters te strikken voor de uitreiking, zodat het moment extra bijzonder is. Daarnaast reiken wij als Sportraad Roermond een zilveren speld uit aan mensen die als vrijwilliger zeer verdienstelijk zijn (geweest) in de Roermondse
sportwereld. Het bedrijfsleven geeft jonge sporters op weg naar de top een steuntje in de rug middels het uitreiken van de ‘Peter Brouwers Aanmoedigingsprijs’. Het comité Sportgala bestaat uit Peter Brouwers, Dré Peters, Marc Allers, Inge Schuren, Arnold Pesch, Ka Wah Mok en Jeroen van der Eerden. Namens gemeente Roermond: Frans Schreurs (Wethouder Sport).