22/04/2026
𝐄𝐩𝐩𝐨 𝐯𝐚𝐧 𝐕𝐞𝐥𝐝𝐡𝐮𝐢𝐳𝐞𝐧
Zestien jaar lang, van 1980 tot 1996, was Eppo van Veldhuizen burgemeester van de Gemeente Oss. In 1981 opende hij als gelegenheidsconducteur station Oss West. Hij ging eind 1983 als een trotse burgervader op bezoek bij de net geboren 50.000ste Ossenaar, een mijlpaal die de gemeente voortaan 3 miljoen gulden extra uit het landelijke gemeentefonds zou opleveren. Van Veldhuizen was de eerste Osse burgemeester die in 1985 bij de nieuwe pinautomaat briefgeld uit de muur trok. In 1988 juichte hij op de Heuvel mee met de hele stad, toen het Nederlands voetbalelftal Europees kampioen was geworden. Kort voor zijn afscheid, in 1996, installeerde hij het eerste college van B&W met SP-wethouders.
Zonder Van Veldhuizen zou Oss geen atoomschuilkelder hebben; destijds onder veel protest gebouwd, maar nu een van de weinige tastbare monumenten uit de Koude Oorlog. Van Veldhuizen kreeg van zijn oude gemeente Dronten een meerpaal cadeau, die nog steeds voor de Visserskerk staat. En zijn naam leeft voort in de Osse haven.
Eppo van Veldhuizen zag Oss groter worden, de bevolking groeien en waakte als trouwe PvdA'er voor de sociale cohesie. Afgelopen zaterdag overleed de voormalige burgemeester op 92-jarige leeftijd.