Ceremonieel Draagteam Marine

Ceremonieel Draagteam Marine Wij begeleiden de (oud) marinemensen van de vloot naar hun laatste rustplaats, conform marine traditie en ceremonieel met beperkte militaire eer.

De veteraan, de niet veteraan, de officier, de ongegradueerde, vrouw of man, wij maken geen onderscheid

De oplettende volger is het vast al opgevallen, we hebben onze naam verandert en uiteraard met een reden.Wij zijn gestar...
06/06/2026

De oplettende volger is het vast al opgevallen, we hebben onze naam verandert en uiteraard met een reden.
Wij zijn gestart in navolging van het Mariniers Uitvaartteam, zij kregen regelmatig de vraag of ze ook overledenen van de marine (vloot) wilden en konden begeleiden. Het team kon dat niet aan qua tijd en mensen en zo kwam de vraag om een soortgelijke stichting te starten, maar dan voor post actieve marine(vloot)mensen. Bijna automatisch werd onze naam Stichting Marine Uitvaartteam. Door de jaren heen bleek er met enige regelmaat verwarring op te treden. Wij werden soms gebeld voor een uitvaart van een oud marinier en vice versa bij de mariniers.
Aangezien onze website 'het loodje' legde en we een nieuwe moeten laten bouwen, was dit het perfecte moment om ook de naam aan te passen en tegelijkertijd wat aanpassingen in het beleid door te voeren.
Wat wel gelijk blijft en iedere training weer wordt verbeterd is onze manier van werken. We blijven in stilte, rust en met respect op de achtergrond aanwezig tijdens een uitvaart. Onze ceremoniële manier van werken, zonder onze identiteit te verloochenen is niet veranderd.
Wij zijn 'Ceremonieel Draagteam Marine' en zullen die naam met eer (uit)dragen.

Een paar jaar geleden maakten we, als Marine Uitvaartteam, een sprong in het diepe. We oefenden hier en daar een beetje ...
26/04/2026

Een paar jaar geleden maakten we, als Marine Uitvaartteam, een sprong in het diepe. We oefenden hier en daar een beetje en keken mee met de mariniers. Zonder een echte training gehad te hebben, droegen we onze eerste overleden oud-collega, naar zijn laatste rustplaats. Het ging goed, maar we realiseerden ons wel dat we nog heel, heel veel moesten trainen.
Via Wendy Versteeg van het NLVI kwamen we in contact met Patrick de Groot, commandant van de Draagploeg Veteranen Luchtmobiele Brigade (DVLMB) en dat was het begin van een intensieve trainingsperiode, waar afgelopen vrijdag 24 april 2026, na zeven maanden, een einde aan is gekomen. Patrick, Henk en Frank waren die avond voor de laatste keer als trainers bij ons aanwezig.
Naast alle technieken en commando's, leerden we veel meer. Kameraadschap, verbondenheid, naar elkaar luisteren. We groeiden naar elkaar toe en met elkaar vormen we steeds meer een eigen identiteit.
We gaan ze missen die drie mannen, maar dat wat we samen hebben opgebouwd, een samenwerking, een vriendschap, tussen twee defensie onderdelen, zal niet verdwijnen.
Mannen we gaan jullie missen, maar we laten elkaar nooit meer los. 🫡⚓️

Maandag 23 maart mochten wij LTZ2OC WBD bd. Jan Kamerman, eervol begeleiden op het begin van zijn laatste reis. Voor ons...
25/03/2026

Maandag 23 maart mochten wij LTZ2OC WBD bd. Jan Kamerman, eervol begeleiden op het begin van zijn laatste reis. Voor ons altijd een eer om in stilte en verbondenheid aanwezig te mogen zijn op het laatste afscheid van een overleden oud collega.
Jan heeft in 1999 de marine verlaten, maar tot die tijd vele zeeën bevaren. Zijn laatste wens was om, indien mogelijk, met beperkte militaire eer begeleid te worden.
Dankzij de vrijwilligers, van het marine uitvaartteam, die van heinde en verre zijn gekomen, kon de wens van Jan u itkomen.
Jan, wij wensen je ‘Fair winds and following seas’ op je laatste reis. 🫡 ⚓️



delen van dit bericht wordt gewaardeerd

06/03/2026

Een hele mooie en indrukwekkende impressie van de uitvaart op Moluks traditionele wijze, van sergeant ziekenverpleger b.d. (Bob) Bernardus.
Wij hadden, samen met de Molukkers bij de Krijgsmacht (MBK) de eer om deze uitvaart met beperkte militaire eer te begeleiden. 🫡

© Boris von Benckendorff / Von Benckendorff Productions



Delen van dit bericht wordt op prijs gesteld

Vrijdag 27 februari jl, heeft het Marine Uitvaartteam, adjudant Pinchetti, met beperkte militaire eer, mogen begeleiden ...
28/02/2026

Vrijdag 27 februari jl, heeft het Marine Uitvaartteam, adjudant Pinchetti, met beperkte militaire eer, mogen begeleiden aan de start van zijn laatste reis. Hij was drager van het Nieuw Guinea kruis.
Adjudant geschutskonstabel (Peter) Pinchetti, is onder andere werkzaam geweest op Willemsoord en op Erfprins (Wapentechnische school). Behalve zijn missie naar Nieuw Guinea, is hij met de Hr. Ms. Groningen naar Curaçao geweest. Eenmaal terug in Nederland is hij tot zijn FLO, Chef der Equipage op MHKNED geweest.
Het is een eervolle opdracht om aanwezig te mogen zijn bij het laatste afscheid een geliefde persoon. Wij doen in stilte en verbondenheid, met kracht en vertrouwen ons werk tijdens een heel bijzonder privémoment. 🎖️🫡



Delen van dit bericht wordt heel erg op prijs gesteld.

Woensdag 18 februari 2026 hadden wij de eer om de uitvaart van KLTZ SD BD (Will) Meurer, met beperkte militaire eer, te ...
20/02/2026

Woensdag 18 februari 2026 hadden wij de eer om de uitvaart van KLTZ SD BD (Will) Meurer, met beperkte militaire eer, te mogen begeleiden.
Will was als fractievoorzitter en later raadslid, een geliefd persoon in de gemeente Halderberge. Naast al het politieke werk was hij ook beheerder van Dorpshuis ‘De Steiger’ in Stampersgat. Dit was ook de lokatie waar zijn vrouw, familie, vrienden en (oud) collega’s, afscheid namen van een geliefd man.

Zijn verleden als militair liet zich niet ontkennen in de door Will getoonde bijdragen in woord en daad. Alles was altijd ‘to the point’, helder en met gevoel voor verantwoordelijkheid.

QUOTE
Mooiste baan ter wereld’
Voordat hij zich in Stampersgat vestigde, was de geboren Bredanaar werkzaam bij de Verenigde Naties en de Koninklijke Marine. Als EOD-commandant ging hij op missies in Afghanistan en in het voormalige Joegoslavië.
„De allermooiste baan ter wereld, omdat het maatschappelijk écht relevant is”, noemde hij zijn werk in 2019 in deze krant. „Omdat je de wereld voor onschuldige burgers letterlijk weer leefbaar maakt.” Hij werd vanwege zijn werk en aanpak onderscheiden met NAVO- en VN-medailles.
Net voor zijn pensioen kreeg hij de vraag of hij naar New York wilde komen. Samen met collega’s uit Duitsland en Amerika werd hij gevraagd om te werken aan een internationale lijst bindende afspraken voor explosieven-opruiming tijdens missies om de veiligheid te bewaren. Dit vanwege de 14.000 slachtoffers die er jaarlijks wereldwijd vallen door aanslagen met geïmproviseerde explosieven. Die doctrine kwam er.
Bron: BNDeStem
UNQUOTE

Delen wordt gewaardeerd 🙂

Zaterdag 14 februari hadden wij de eer om Sgt. ziekenverpleger bd Bob Bernardus, naar zijn laatste rustplaats te brengen...
16/02/2026

Zaterdag 14 februari hadden wij de eer om Sgt. ziekenverpleger bd Bob Bernardus, naar zijn laatste rustplaats te brengen. Bernardus was de laatste nog levende Molukse marineman van de eerste generatie en hij heeft gedurende zijn hele leven de marine omarmd.

Wij deelden deze eervolle taak met een afvaardiging van MBK (Molukkers bij de Krijgsmacht).
Naar Molukse gebruiken werd de avond voor het afscheid een troostdienst gehouden. Een avond vol herinneringen, veel muziek en een bijna tastbare warmte.

De dag van de uitvaart was het koud, maar de zon scheen en dat gaf een bijna extraterrestrische sfeer aan de dag.
Ook deze dag waren de warmte en verbondenheid van de familie voelbaar.

Jacobus (Bob) Bernardus, geboren 22 april 1929 te Ambon, overleden 6 februari 2026 te Breukelen.

In 1946 trad Bernardus als matroos, later als ziekenverpleger, op zijn geboorte-eiland, Ambon in 1946 in dienst bij de Koninklijke Marine. Bernardus diende in voormalig Nederlands-Indië, de Nederlandse Antillen en in Nieuw-Guinea, voer o.a. op de Hr. Ms. Jan van Galen, de Hr. Ms. De Zeven Provinciën en de Hr. Ms. Karel Doorman en passeerde maar liefst 9 keer de noorderkeerkring.

Als ‘inlandse’ matroos kwam Bernardus in 1946 naar Nederland maar keerde een jaar later weer terug naar Indonesië om daar met de KM deel te nemen aan de militaire acties.
In 1951 kwam de heer Bernardus terug naar Nederland, Voorschoten, waar het voormalige MOC (Marine Opkomstcentrum Owas gevestigd.

Het werk voor de Koninklijke Marine bracht het gezin Bernardus onder meer naar Den Helder, Aruba en Den Haag. In 1974 vestigde het gezin Bernardus zich in Breukelen.
Laatste standplaats was Marinekazerne Kattenburg in Amsterdam, waar Bernardus in 1979 ‘afzwaaide’ in de rang Sergeant ziekenverpleger.
Bernardus was drager van het Ereteken voor Orde en Vrede, het Nieuw Guinea Herinneringskruis, de Trouwe Dienstmedaille in goud en het Demobilisatie Insigne KM.
⚓️

Wij stellen het op prijs als dit bericht, waarin het leven van een bijzondere man wordt geëerd, wordt gedeeld.

Fotografie: Herman Keppy

The last man standing, van de ‘eerste generatie’ Molukse marinemannen, Bob Bernardus, is aan zijn laatste reis begonnen....
12/02/2026

The last man standing, van de ‘eerste generatie’ Molukse marinemannen, Bob Bernardus, is aan zijn laatste reis begonnen. Wij zullen hem aanstaande zaterdag 14 februari met beperkte militaire eer, begeleiden naar zijn laatste rustplaats.

🫡

Zonder Wendy stonden we niet waar we nu zijn. Zonder Wendy waren we misschien nooit zover gekomen. Zelden kwam een erete...
11/02/2026

Zonder Wendy stonden we niet waar we nu zijn. Zonder Wendy waren we misschien nooit zover gekomen.
Zelden kwam een ereteken van Verdienste zo goed terecht als bij deze vrouw.
Wendy die het liefst op de achtergrond opereert, is in staat de bergen te verzetten waar wij tegenop lopen.
Van harte gefeliciteerd Wendy, je hebt zilver, maar voor ons ben je goud waard.

HANS IJZENDOORN*11-05-1946 _ †26-01-2026Woensdag 4 februari mocht het Marine Uitvaartteam Hans IJzendoorn, adjudant LDV ...
05/02/2026

HANS IJZENDOORN
*11-05-1946 _ †26-01-2026

Woensdag 4 februari mocht het Marine Uitvaartteam Hans IJzendoorn, adjudant LDV BD, begeleiden op het eerste stukje van zijn laatste reis.

De ceremonie was warm en vol respect en liefde. Het was een eer om een stukje bijgedragen te hebben aan het afscheid van Hans.

Wij wensen Hans ‘Fair winds and following seas’ op zijn laatste reis. 🫡

Deze post mag worden gedeeld.

Adres

Houten

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Ceremonieel Draagteam Marine nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Ceremonieel Draagteam Marine:

Delen