21/12/2025
Op weg naar het slavernijmonument Indisch Oceaangebied & Nederlands Nieuw-Guinea in Groningen: Terugblik op een bijzonder jaar – en vooruit naar wat komt
We naderen het einde van 2025 en kijken met trots terug op een intens en waardevol jaar voor de werkgroep Voetsporen van Nazaten. Met de kick-off stadsgesprekken Voetsporen van Nazaten – Hoe zijn we hier terechtgekomen? in Forum Groningen startten we het gesprek over het koloniale slavernijverleden van Groningen in het Indisch Oceaangebied — een onderwerp dat sindsdien veel losmaakte.
In vijf stadsgesprekken door de hele stad gingen we in gesprek met Groningers. Met gespreksleider Miguel Ririhena deelden we kennis, verzamelden ideeën voor het slavernijmonument en luisterden vooral naar persoonlijke, indrukwekkende en soms pijnlijke verhalen van nazaten. Deze ontmoetingen onderstreepten hoe belangrijk erkenning, herinnering en educatie zijn, en hoe groot de behoefte is aan meer aandacht voor het slavernijverleden in het Indisch Oceaangebied en Nederlands Nieuw-Guinea.
🙏 Dank aan alle deelnemers en aanwezigen die hun tijd, ideeën en verhalen met ons deelden. Jullie betrokkenheid inspireert en vormt de basis voor de volgende stap.
➡️ In 2026 breekt een nieuwe fase aan: we werken toe naar de realisatie van een slavernijmonument voor het Indisch Oceaangebied en Nederlands Nieuw-Guinea in Groningen. We houden jullie hierover graag op de hoogte.
🎧 Voor nu blikken we nog even terug op het stadsgesprek in Het Dok Lewenborg (4 september 2025), met een gesprek met Charlotte van Braam over dekolonisatie, werkgroeplid Ivan Liem vertelt over het persoonlijk belang van het slavernijmonument, met filmmaker Sander Blom over het maken van een documentaire over het slavernijmonument en bijdragen uit het publiek.
Wij wensen iedereen fijne feestdagen en een inspirerend 2026.
Selamat Natal dan Tahun Baru!
Werkgroep Voetsporen van Nazaten
De stadsgesprekken over het slavernijverleden van Groningen in het Indisch Oceaangebied werden georganiseerd door de werkgroep Voetsporen van Nazaten i.s.m. de Gemeente Groningen, Stichting Pittig Gekruid en Vrijdag in de Buurt. Met dank aan de wijkcentra in Groningen: MFC De Wijert & Helpman, Wijkcentrum Het Dok - www.wijkcentrumhetdok.nl, Wijkcentrum Het Floreshuis, 't Vinkhuys en Dorpshuis Hoogkerk.
Beluister hier aflevering 3 van de de podcast Hoe zijn we hier terechtgekomen? gemaakt door Joost Tanasale:
https://open.spotify.com/episode/2CJ4SR3zS7CPucMb1VPOGa
Foto: Stadsgesprek in Het Dok in Lewenborg, Bert Lanting/Gemeente Groningen