01/05/2026
SP Arnhem hekelt misleidende uitspraken wethouder van Esch (Partij voor de Dieren) over “onmisbare” biomassacentrale
De SP-fractie Arnhem heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de misleidende communicatie rond de zwaar vervuilende biomassacentrale van Veolia op Industriepark Kleefse Waard. Wethouder van Esch (PartijvoordeDieren) noemt de centrale in haar kwartaalrapportage “onmisbaar”, terwijl een eerdere college-memo bewijst dat hij direct kan worden uitgeschakeld. De uitspraken zijn ook opgetekend in de Arnhemsche Courant.
In een memo van wethouder Kundić van 9 februari 2026 (toezegging 1809) bevestigt het college -op navraag van de SP- zelf dat de biomassacentrale in oktober 2024 bij een storing volledig kon worden uitgeschakeld. Het systeem schakelde probleemloos over op het bestaande gassysteem, dat ook bij regulier onderhoud wordt gebruikt. De beperkte energieproductie van de centrale kan direct en volledig door gas worden overgenomen.
Gerrie Elfrink, fractievoorzitter SP Arnhem:
“Het is onacceptabel dat wethouder van Esch de Arnhemmers en inwoners van Westervoort misleidt. Enerzijds beweert ze dat de biomassaverbranding onmisbaar is, anderzijds weet ze dat hij direct op gas kan. Van een wethouder van de Partij voor de Dieren hadden we echt iets anders verwacht.
De ‘giftige smeerpijp’ van de Franse multinational Veolia stoot al jaren regelmatig veel te veel schadelijke stoffen uit. Dit riekt naar een bewuste vertragingstactiek .”
-Ernstige vervuiling en herhaalde overtredingen-
Sinds de ingebruikname in 2019 heeft Veolia meermaals de emissiegrenswaarden overschreden. In maart 2024 bleek uit metingen van de Omgevingsdienst Regio Arnhem dat de centrale vier keer zoveel ammoniak (NH3) uitstootte als wettelijk is toegestaan. Ook de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (NOx) was te hoog. De provincie Gelderland legde dwangsommen op en bedreigde zelfs tijdelijke sluiting. De gemeenteraad van Arnhem eiste eerder al sluiting vanwege deze “giftige uitstoot”.
Biomassa-verbranding blijkt volgens onderzoeken schadelijker voor de luchtkwaliteit dan gas en zelfs dan kolen. De uitstoot bevat onder meer fijnstof, ammoniak en stikstofoxiden, die schadelijk zijn voor de gezondheid.