04/10/2024
Even een update van hoe de zomer was.
Het was een lange, hete zomer. Vaak was het overdag 37 graden of meer. Ook viel er maanden geen regen zodat op het laatst het gras verdord was. Het was de heetste zomer sinds jaren. Ik las zelfs ergens sinds 1902.
Hierdoor was meestal de enige mogelijkheid om de dag door te brengen, hangend in een stoel en niet teveel te bewegen. Op het laatst heb ik nog een zwembad opgezet. Dit gaf dan even verkoeling. Ook voor Sokje was het afzien. Toch wilde ze niet naar binnen waar het koeler was.
Wat wel elke dag moest gebeuren, was de planten in de tuin water geven. Ik had daarvoor een slang van 50 meter gekocht zodat ik daarmee zowel in de voortuin als achterin de tuin op het grote land binnen de omheining de planten water kon geven.
In het begin van de zomer moest nog bijna dagelijks wel ergens het gras gemaaid worden. Ik heb nu ook contact met de andere Hongaarse buren. De buurman gaf mij "les" in grasmaaien en op zijn aanwijzingen, heb ik voor het stugge gras op het grote achterland wat vol met oneffenheden zit, een krachtige benzinemaaier gekocht. Voor het lichtere werk in de voortuin, kan ik mijn Parkside grasmaaier gebruiken en op sommige andere stukken is mijn bosmaaier weer handig. Vorig jaar liet ik het grasmaaien doen, maar nu doe ik het zelf.
Ook was er deze zomer weer gezellig op verschillende plaatsen muziek.
Toch zijn er ook nog wel wat dingen gebeurd deze zomer. Ik ben begonnen met een border op een plek waar in het voorjaar nog allerlei rotzooi lag en pilaren stonden met fundering. Dat had mijn buurman al opgeruimd en ik had alle rotzooi die nog in de grond zat, eruit gehaald. Delen zand vervangen door aarde en planten erin gezet. De border zal elk jaar voller worden.
In de grote schuur stonden nog veel dingen van de vorige bewoner. Ik leer hier steeds meer mensen kennen o.a. iemand die huizen leeghaalt. Hij heeft alle spullen die ik niet kon gebruiken, meegenomen in zijn bus met aanhanger. Zo ruimt het iedere keer een stukje op. Hij heeft ook een deel van het afval meegenomen van de schuur die mijn kleinzoons in mei hadden afgebroken. De rest van het afval, veel stenen, kapotte dakpannen en stukken hout, ruim ik zelf beetje bij beetje op.
Nu het koeler is en meestal droog, kan ik eindelijk aan de slag met mijn "winterprojecten" in de tuin.
Op dit moment ben ik vooral met de bakken in de groentetuin bezig. In één bak heb ik nog wat groente kunnen zetten en zaaien. De mooie boerenkoolplantjes kregen te maken met een nieuwe plaag: aardvlooien. Ik kende ze niet. Ze komen vooral bij heet en droog weer op koolplanten. Zodra het koeler werd met regen, waren ze verdwenen en de planten beginnen zich nu weer wat te herstellen.
Mijn jongste zoon is nog 2 nachten geweest met zijn gezin, dat was heel gezellig.