Joke in Hongarije

Joke in Hongarije Op deze pagina kun je lezen hoe het mij vergaat in Hongarije.

Sokje, die met mij het avontuur in Hongarije is begonnen, is zonet dood gegaan. Ik zei vaak tegen haar: al ben je 20, je...
21/10/2025

Sokje, die met mij het avontuur in Hongarije is begonnen, is zonet dood gegaan. Ik zei vaak tegen haar: al ben je 20, je moet nog even mee want je hoort hier met mij. In mei was ze al ernstig ziek. Ik moest net op dat moment naar Nederland en nam haar mee met het idee dat ze onderweg zou sterven doordat haar nieren niet goed functioneerden. Ze herstelde wonderbaarlijk en leek daarna weer erg gezond. Vorige week at ze niet meer. Ze heeft 3 dagen achter elkaar infusen gehad voor vocht en verschillende middelen met vitamines en antioxidanten. Zaterdag kreeg ze nog antibiotica. Maandag zou ik weer naar de dierenarts voor bloedonderzoek, maar ze leek gistermorgen in een diepe coma en ik wilde niet meer dat gesleep met haar naar de praktijk in Pécs.
Zonet kwam de grasmaaier vlak nadat ze gestorven was. Hij bood aan een g*t te graven. Wanneer het het moment is dat het voor mij goed voelt, ga ik haar daar begraven. De dood van een dier vind ik altijd aangrijpend. Nu vooral voelt het als een groot gemis omdat we samen zoveel mee hebben gemaakt de laatste jaren.

Het is alweer 4 maanden geleden dat ik wat schreef. De verbouwing binnen is inmiddels al een paar maanden klaar. Voorlop...
18/06/2025

Het is alweer 4 maanden geleden dat ik wat schreef. De verbouwing binnen is inmiddels al een paar maanden klaar. Voorlopig de laatste verbouwing in huis. Eerst is nu de tuin aan de b***t.
We hadden een, voor Hongarije, slecht voorjaar. Weinig zon, koud en regelmatig regen. Heel anders dan vorig voorjaar. Misschien is dat de reden dat er nauwelijks slakken zijn. Ik ben flink aan het zaaien geweest en heb nu al redelijk wat groente klaar. Verder ben ik druk bezig met mijn tuinen in de grote tuin: groentetuin, bessentuin, 2 struikenborders, 2 plantenborders. Door heggen te gebruiken, deel ik de tuin op in stukken en wordt daardoor overzichtelijker. Alles is nog heel klein. Het duurt een paar jaar voordat het overeenkomt met de plaatjes die ik in mijn hoofd heb.
Ook is begonnen met het slopen van de gebouwen die ik weg wil hebben. Er is begonnen met het slopen van de garage. Het kippenhok en de varkenshokken gaan ook nog tegen de vlakte. De goede stenen worden netjes opgestapeld en die kan ik later gebruiken voor bestrating of muurtjes. Op dit moment is het verwijderen van "onkruid" vooral een hele klus. De Wilde Wingerd bedekt de grond en slingert zich om elke plant. Het is vooral veel werk omdat ik 2 weken naar Nederland ben geweest, juist in de tijd dat alles de grond uit bruist. Sokje werd vlak voordat ik naar Nederland ging, behoorlijk ziek. Ze at en dronk niet meer. Een paar keer naar de dierenarts geweest en in overleg met haar besloten Sokje mee naar Nederland te nemen zodat ik erbij zou zijn als ze ging sterven. Bij aankomst in Nederland was ze al een stuk levendiger en ik heb haar dus ook weer mee terug kunnen nemen. Ze is weer springlevend en heel actief voor een twintigjarige.

Februari is alweer een eind op weg. Het is hier vaak zonnig, maar nog steeds met lage temperaturen. In de nacht een paar...
10/02/2025

Februari is alweer een eind op weg. Het is hier vaak zonnig, maar nog steeds met lage temperaturen. In de nacht een paar graden vorst en overdag rond de 5 graden.
Vandaag ben ik met een vriendin begonnen met het voorzaaien van een aantal groentes die tegen de kou kunnen: bloemkool, een broccoli soort, stampeulen, stamdoperwten, rode bieten, venkelknol, prei en tuinbonen. Eerst hebben we voor de kleine zaden de persblokjes gemaakt van aarde, een beetje zand en water.
Ik ontdek steeds meer producten die ik hier in de omgeving kan krijgen. Sinds kort haal ik verse rauwe melk bij Nederlanders die een aantal koeien hebben. Gisteren heb ik zachte kaas gemaakt van melk en azijn.
De verbouwing schiet gelukkig op. Waarschijnlijk nog een week of 3 voordat alles klaar is. Dan zal ik erg blij zijn wanneer ik weer een toilet heb, kan wassen en douchen. De oude keuken is nu verdeeld in een was- bergruimte en toiletruimte. Op dit moment wordt de badkamer betegeld. Zo wordt steeds meer zichtbaar hoe het straks zal zijn. De laatste loodjes.

Het nieuwe jaar begint hier goed met zon op de bomen waar de rijp nog op zit.Voor iedereen die dit leest, een gezond en ...
02/01/2025

Het nieuwe jaar begint hier goed met zon op de bomen waar de rijp nog op zit.
Voor iedereen die dit leest, een gezond en zonnig 2025.

De situatie wat betreft de verbouwing: de muren worden helemaal kaal gemaakt tot aan de gemetselde stenen. Alle leem wordt dus verwijderd. Daarna kunnen er voorzetwanden worden geplaatst van gipskarton. Ook aan de plafonds komen deze platen. Het voordeel is dat ik dan geen last meer heb van scheurende muren en plafonds.

Inmiddels is de verbouwing in volle gang. In de ruimte waar vroeger de keuken was met een voorraadruimte erachter, is in...
06/12/2024

Inmiddels is de verbouwing in volle gang. In de ruimte waar vroeger de keuken was met een voorraadruimte erachter, is inmiddels de muur naar de voorraadruimte gesloopt.
Ik heb bedacht dat in deze ruimte een toilet moet komen en een grotere ruimte om spullen te bewaren en mijn wasmachine neer te zetten. Leerzaam zo'n plan. Ik had gedacht dat er geboord moest worden voor afvoer van het nieuwe toilet die dan aansloot op de afvoer naar de sceptic tank, een buis langs de muur voor de wasmachine en dat was dat 😂. Ik vertelde het plan aan mijn buurman de loodgieter. Deze gaf degene met wie hij samenwerkt de opdracht om te boren. Tot mijn verbazing zag ik een heel gangenstelsel ontstaan en vroeg of dat klopte. Het leek mijn buurman handig om de boiler ook naar deze ruimte te verplaatsen. Deze hangt nu in de koude koeienstal. Dat is inderdaad veel handiger. Ik moet nu erg lang wachten op warm water in de keuken. De muur was nat bleek na het verwijderen van de tegels, door oude lekkende leidingen. Alle leidingen worden nu vervangen. Ik ben superblij met zo'n meedenkende en hardwerkende buurman.
Buiten bleek de waterleiding ook totaal verroest. Eergisteren kwam een kraan om een geul te graven en is de waterleiding buiten vervangen door één van kunststof.
Even geen water en toilet, maar dat overleef ik wel. Genoeg aanbiedingen van mensen om te komen douchen. Hartverwarmend 🥰.

Sinds eind vorige week is het ineens ander weer. Van elke dag helder zonnig weer, is het omgeslagen naar mistig en koud....
12/11/2024

Sinds eind vorige week is het ineens ander weer. Van elke dag helder zonnig weer, is het omgeslagen naar mistig en koud. Tijd om met mijn werkzaamheden in de tuin te stoppen en binnen weer wat te doen. Gelukkig was het vorige week maandag nog helder weer en kon onze paddestoelenwandeling met een Hongaarse vrouw doorgaan. Het was een gezellige dag. De Hongaarse vrouw had zelfgemaakt brood mee en allerlei potjes met zelfgemaakte lekkernijen, vooral gemaakt met paddestoelen.
In de tuin waren de bonen slap geworden door de vorst, dus heb ik alle planten eruit gehaald.
Binnen ben ik begonnen met het opknappen van mijn slaapkamer: verven en eindelijk de plinten bevestigen. Een grote kast met schuifdeuren wordt in januari gemaakt. In de ruimte waar eerder de keuken was, ben ik de wandtegels aan het verwijderen. Ik laat in die ruimte een toilet maken en een muur afbreken. Op een andere plek laat ik een muur zetten zodat ik een groter berghok heb.

Afgelopen vrijdag heb ik met 2 vriendinnen een wandeling gemaakt in het Mecsekgebergte, bij het dorp Óbánya, wat één van...
13/10/2024

Afgelopen vrijdag heb ik met 2 vriendinnen een wandeling gemaakt in het Mecsekgebergte, bij het dorp Óbánya, wat één van de mooiste dorpen van Hongarije is. Daarna zijn we naar het plaatsje Szálka gegaan omdat daar een goed restaurant moest zijn. We werden daarin niet teleurgesteld. Tot nu toe één van de beste restaurants waar ik gegeten heb.

Even een update van hoe de zomer was. Het was een lange, hete zomer. Vaak was het overdag 37 graden of meer. Ook viel er...
04/10/2024

Even een update van hoe de zomer was.
Het was een lange, hete zomer. Vaak was het overdag 37 graden of meer. Ook viel er maanden geen regen zodat op het laatst het gras verdord was. Het was de heetste zomer sinds jaren. Ik las zelfs ergens sinds 1902.
Hierdoor was meestal de enige mogelijkheid om de dag door te brengen, hangend in een stoel en niet teveel te bewegen. Op het laatst heb ik nog een zwembad opgezet. Dit gaf dan even verkoeling. Ook voor Sokje was het afzien. Toch wilde ze niet naar binnen waar het koeler was.
Wat wel elke dag moest gebeuren, was de planten in de tuin water geven. Ik had daarvoor een slang van 50 meter gekocht zodat ik daarmee zowel in de voortuin als achterin de tuin op het grote land binnen de omheining de planten water kon geven.
In het begin van de zomer moest nog bijna dagelijks wel ergens het gras gemaaid worden. Ik heb nu ook contact met de andere Hongaarse buren. De buurman gaf mij "les" in grasmaaien en op zijn aanwijzingen, heb ik voor het stugge gras op het grote achterland wat vol met oneffenheden zit, een krachtige benzinemaaier gekocht. Voor het lichtere werk in de voortuin, kan ik mijn Parkside grasmaaier gebruiken en op sommige andere stukken is mijn bosmaaier weer handig. Vorig jaar liet ik het grasmaaien doen, maar nu doe ik het zelf.
Ook was er deze zomer weer gezellig op verschillende plaatsen muziek.
Toch zijn er ook nog wel wat dingen gebeurd deze zomer. Ik ben begonnen met een border op een plek waar in het voorjaar nog allerlei rotzooi lag en pilaren stonden met fundering. Dat had mijn buurman al opgeruimd en ik had alle rotzooi die nog in de grond zat, eruit gehaald. Delen zand vervangen door aarde en planten erin gezet. De border zal elk jaar voller worden.
In de grote schuur stonden nog veel dingen van de vorige bewoner. Ik leer hier steeds meer mensen kennen o.a. iemand die huizen leeghaalt. Hij heeft alle spullen die ik niet kon gebruiken, meegenomen in zijn bus met aanhanger. Zo ruimt het iedere keer een stukje op. Hij heeft ook een deel van het afval meegenomen van de schuur die mijn kleinzoons in mei hadden afgebroken. De rest van het afval, veel stenen, kapotte dakpannen en stukken hout, ruim ik zelf beetje bij beetje op.
Nu het koeler is en meestal droog, kan ik eindelijk aan de slag met mijn "winterprojecten" in de tuin.
Op dit moment ben ik vooral met de bakken in de groentetuin bezig. In één bak heb ik nog wat groente kunnen zetten en zaaien. De mooie boerenkoolplantjes kregen te maken met een nieuwe plaag: aardvlooien. Ik kende ze niet. Ze komen vooral bij heet en droog weer op koolplanten. Zodra het koeler werd met regen, waren ze verdwenen en de planten beginnen zich nu weer wat te herstellen.
Mijn jongste zoon is nog 2 nachten geweest met zijn gezin, dat was heel gezellig.

Binnenkort een update van de hete droge zomer hier.Op dit moment zijn de appels rijp. Heel veel beschadigde appels waren...
01/09/2024

Binnenkort een update van de hete droge zomer hier.
Op dit moment zijn de appels rijp. Heel veel beschadigde appels waren in de laatste twee maanden al uit de bomen gevallen. De grond lag hier vorige week bezaaid met appels. Veel mankeerde wat aan. Een Hongaar uit de straat vroeg of hij ze mocht rapen. Graag. Hij kwam met zijn gezin de appels rapen. Kinderen leren hier al jong dat ze bij van alles mee moeten helpen. Mijn tuin was weer opgeruimd. Hij maakt er Palinka van, Hongaarse sterke drank die je maakt van fruit. Deze week met vrienden veel appels geplukt en de goede appels verzameld. Ik heb bakken vol met goede appels. Lang bewaren kun je appels niet, dus ik ben begonnen met appelcider maken. Zonder gist duurt het ruim een half jaar voor dat klaar is. Ik ga nog wat appelkoekjes, appelcake, sap en appelmoes maken.
Eerder was ik al begonnen met het maken van appelazijn. Daar ga ik denk ik nog meer van maken.

Cím

Szigetvár

Weboldal

Értesítések

Ha szeretnél elsőként tudomást szerezni Joke in Hongarije új bejegyzéseiről és akcióiról, kérjük, engedélyezd, hogy e-mailen keresztül értesítsünk. E-mail címed máshol nem kerül felhasználásra, valamint bármikor leiratkozhatsz levelezési listánkról.

Megosztás