25/12/2025
Joulutoivotukset rintamalta
Juttelin äsken seuraavasta avustuskuormasta suomalaisen vapaaehtoistaistelija Sarenin kanssa. Saren on suomalainen ammattisotilas, ja on palvellut Suomen lisäksi myös muualla ulkomailla, ennen Ukrainaan menoa. Saren ei ole hänen virallinen nimensä vaan se annettiin hänelle, hänen edellisessä palvelusmaassaan sotilasnimeksi. Hän ei halua, että hänen henkilöllisyytensä, tehtävänsä, sotilasarvonsa eikä palveluspaikkansa tule yleiseen tietoon, siksi en myöskään laita hänestä kuvia.
Avustusasioista puhuttuamme kyselin lopuksi joulusta rintamalla. Hän on aikaisemmin kertonut, että työilmapiiri heillä on loistava, m***a joulu on kuin normi työpäivä. Omaan työpäivään ei joulu ole vaikuttanut mitenkään, olin tehtävällä hän kertoi ei ole ollut minkäänlaista rauhaa, jota jouluksi olisi toivonut. Jouluateria oli tehtävällä ollessa pikanuudeleita.
Kova ikävä oli syödä suomalaista jouluruokaa. Lahjoja ei jaettu, eikä nuo vihollispojatkaan joulurauhaa julistaneet, vaan yhtälailla samaa tempoa rumm***avat tänne suuntaan, vaan eipä se haittaa, hommat on hoidettava. Tänään täällä on vuoden kylmin päivä, m***a ei sekään haittaa. Suomen talvea välillä kaipaan.
Haluan toivottaa hyvää joulua kaikille Suomessa ja kerron joskus lisää täällä olosta. Jos on jotain kysyttävää, niin laittakaa viestiä Ukrainan tuki ry:lle, tai Markulle. Vastailen sitten, jos aikaa riittää. SA- kuva lainattu netistä.