Aleksin kamaritarinat

Aleksin kamaritarinat Vuodeta 2012 kamarissa | 2.polven JC | 11 valtiota JC-tapahtumissa |
Ihmisten kanssa oppimassa ❤️

04/05/2026

Oli kamarikohtaaminen... rento useamman ihmisen epävirallinen tapaaminen, jollaisesta oli kulunut niin kauan aikaa, etten edes muista. Ilman rooleja, pohditaan vain miten asiat kannattaisi järjestää.

Harjoittelin sitten viestintää, kysyessä ja vastatessa tuli taas _mietittyä_

Terminologialla ja etenkin sellaisilla sanavalinnoilla, jotka herättävät tunteita -> onkin ilmeisesti huomattavasti suurempi merkitys kuin kuvittelin.

Vertaisuus:
meillä kaikilla tuntuu olevan joku ajatus tasa-arvoisuudesta tai ainakin kaipuu siihen, että meillä olisi yhtälaiset mahdollisuudet edetä asioissa ja vaikkapa uralla - halutessamme.

Toisaalta, kuten golfissa konsanaan, haluamme, että meille tarjottaisiin "tasoitusta", jonka turvin saisimme sen "reilun pelin". Tuntuu todella vaikealta yhdistää nämä kaksi kuviota:

1. Vertaisuus & tasa-arvoisuus
2. Asema jne.

Vastaavalla tavalla minä olen useasti jo huomannut _vaativani_ vanhemmiltani viisautta, koska minä olen heidän jälkeläinen (heidän jäljessään kulkeva). Ja kuitenkin minä, tai kukaan muukaan, ei tykkää vähättelystä.

02/03/2026

Kuuntelin taas Pekka Tölli "Minä näen Sinut - arvostuksen psykologiaa" -äänikirjaa.

Koen tavoitteeni Nuorkauppakamarin kulttuurin johtamiselle edelleen hyväksi ja arvokkaaksi.

Taitoja ehkä puuttui ja osaamista sen toteuttamiseksi.

Arvostamisella on minusta itseisarvoa, joten se on arvokas myös tavoitteena.

15/01/2026

Ihmeitä tekevä voima, kun on korkeet tavoitteet
Riittämättömyys rikkoo muille oikeet rajoitteet 😎

02/01/2026

"Kulttuuri on suorituskykyä. Kulttuurista on tulossa järjestelmä. Jos arvot eivät näy palkitsemisessa ja mittareissa, ne ovat turhia."

22/12/2025

Lopulta puhuin oikeastaan vain, kun pyydettiin. Miksi?

Katleena Kortesuon "Ei tartte mun takia keittää, ja haluutko että maksan sun elpymispaketin?" -tekstin lukiessani ja oman Linkkari-postauksen saatetta kirjoittaessa tajusin syvän kerroksen etsiskelevää epävarmuutta. Halua löytää ja tulla löydetyksi.

Vuosikymmenen aikana ennen omaa senaattoriuttani tai NP-roolia ehdin kuulla ja nähdä aika m***a kertaa miten vanhukset painoivat lavalle, ottivat kokoussaleja haltuun ja takavarikoivat mikrofoneja.

Samaa ehdin nähdä Suomen Yrittäjien ja Punaisen Ristin luottamustoimissa, m***a kamarissa tilanne oli erilainen. Senaattorius ja muut "ikuiset roolit", jossa vanhukselle on annettu arvo, jonka moni muistaa loppuelämänsä tuoda myös esille.

Palaan usein myös armeijassa kohtaamaani esittäytymiseen, jossa yksikköupseeri esittäytyi oman sotilasarvonsa ja nimen sijaan näin:
"En nyt ala tässä esittäytymään sen enempää, koska suurin osa minut jo tunteekin - ja ne jotka eivät tunne - tulevat kyllä tuntemaan." -> Vrt: "Nimi, arvo, tehtävä, kiitos, jatkakaa" -> säästetään näennäisesti kaikkien aikaa höpöttämällä pidemmästi siitä, miksi juuri nyt ei ole oleellista puhua itsestäni?

Ehdin kasvaa ajatukseen:
"kyllä ne pyytää, jos ne haluu kuulla sun puhuvan".

Voi olla.

M***a toisaalta on myös totta, että yhtäkään menestyvää bisnestä tai aatetta ei ole saatu lentoon odottamalla, että joku tulee kotiovelle (tai firman ovelle) kyselemään: "Kah, mittees täällä osataan ja myydään?"

Annan itselleni jatkossa enemmän lupaa myydä ja markkinoida tärkeiksi katsoamiani asioita. M***a yritän silti pitää fokuksen tiukkana. Katsotaan miten onnistuu.

Hyvää joulua! Erityisesti toivotan hyviä keskusteluja kaikille 🥰

06/12/2025

Sain eilen yllätyksekseni hyvin yllättävän kiitoksen viime vuoteen nojaten, m***a ilmeisesti laajemminkin osoitetusti.

Tänään sain vielä yllätyksellisemmän anteeksipyynnön ja itsereflektion reiluuteen liittyen.

Poikaani opettaessa anteeksipyytämiseen olen alkanut ajatella, että anteeksipyytämisen taito on hämmästyttävän hyvä indikaattori "missä ihminen menee itsensä kanssa". Tuleeko anteeksipyyntö luontevasti vai vaikeasti. Ja miten suhtautuu toisen anteeksipyyntöön?

Kiitollisuus on kivempi "aihio", m***a se on mutkikkaampi. Se tuntuu olevan myös helpompi sen positiivisuuden vuoksi. Kiitollisuus voi kuitenkin olla samanlaista haavoittuvuuden osoitusta kuin anteeksipyytäminenkin - minä olen tässä, hyväksytkö minut, vaikka minulla on suuria tunteita ja olet minulle merkityksellinen?

Anteeksipyytäminen vaatii paljon. Se usein vaatii turvan kokemusta ja vielä tärkeämpänä anteeksipyyntöpolulle lähtiessä pitää uskoa tulevaan. Virheiden sattuessa on vaikea nähdä tulevaa positiivisesti ja säilyttää oma usko.

Anteeksi voi pyytää, myös ilman turvan tunnetta ja tulevaisuususkoa - jos esimerkiksi omat arvot ovat näiltä osin kirkkaat. Tällöin anteeksipyyntö on kuitenkin tummempi sävyinen - se voi olla "viimeinen teko". Sellaisia olen elämässäni joutunut myös tekemään; olen halunnut kantaa oman vastuuni ja virheeni painon pyytäen anteeksi, johon ei ole koskaan palattu.

Olen tehnyt valintani ojennuksessani ja toisen tarttumattomuus on oikeutettu valinta myös se. Tärkeintä on, että tietää mitä itse tekee ja pysähtyy aina välillä arvioimaan: toiminko oikein omasta mielestäni?

Tässä apuna olen käyttänyt tekniikkaa, jossa kulloisessakin setissä olen vaihtanut naamoja - käynyt läpi asiat päässäni eri henkilöillä.

Usein kamaritouhuissa (tai järjestössä tai ihmissuhderakenteissa) käy niin, että luulemme haluavamme toimia huonosti, koska "toi tyyppi!" ja valitsemme huonon toiminnan omasta mielestämme oikeutetusti. On väärä valinta toimia väärin "kostosta" tai "näpäytän" tms.

Jari Sarasvuo kävi kostoon liittyvän tutkimuksen läpi, jossa koeasetelmassa lietsottiin kostonhimoa ja tutkittavat jaettiin koeasetelmassa kahteen:
A) saivat mahdollisuuden kostaa (kaikki kostivat)
B) eivät saaneet mahdollisuutta kostaa

Kostaneet voivat huonommin (ilmeisesti itsearvio) kuin ne, jotka eivät päässeet kostamaan. Molemmat selittelivät, että kostamisen jälkeen olo olisi varmasti parempi. Ei ollut. Jari pohdiskeli asiaa kulmalla, josta minä tulkitsin hänen tarkoittaneen, että kostamisen jälkeen ihminen yllättyy - ettei se olo parantunutkaan. Mitään "ah, ihanaa, homma valmis"-tunnetta ei synnykään, vaan olo on edelleen huono ja siksi ihmiselle tulee todella huono olo. Sait kostosi ja et saanut rauhaa. Siksi joskus kostofantasia voi olla "mukavampi", koska "toivo elää".

Sain vahvistusta omalle anteeksiantamiselleni, jota olen harjoitellut paljon. Ja josta puhuin viime vuonna monet kerrat, eri sanoin, m***a teemana oli mm. lempeys. Ja "Arvosta" & "Ymmärrä" olivat sitä samaa - halu nähdä toisessa hyvä. Haastavissa hetkissä keskittyä omiin valintoihin -> "Toimi".

Moni sanoo, että rajujen kamariroolien jälkeen menee "jonkin aikaa", kun palaset alkavat loksahtelemaan ruutuihinsa ja olo helpottuu: sain jotain arvokasta mukaani ja vahvistusta itselleni.

Oman kansallisen puheenjohtajapolun - siis viimeisen aktiiviroolini - lopuksi, nyt NPP:nä joulukuussa on helpompi hymyillä ajatellen, että toden totta tein parhaani ja kohtasin ihmisiä kykyjeni äärirajalla. Osin sen ylikin ja se siitä.

Kiitos ja anteeksi.

09/06/2025

Tulipa mieleen kutsua teidät kuuntelemaan meitsin reflektointeja ja vinkkejä ihmiskuvan muodostukseen... Mukana myös viestintävelho Mari!

16.6 ma klo: 17:30-19:00​
eViestintäakatemia 6/10: Myy itsesi vaikuttavasti!
* Opi rakentamaan vaikuttava henkilöbrändi ja kampanja esimerkiksi vaaleja varten!
* Kouluttajina Mari Männistö ja Aleksi Graf, jotka jakavat konkreettisia vinkkejä itsensä myymiseen ja erottumiseen edukseen.
* Lisätiedot: https://fb.me/e/6oA634QZB

Osoite

Keuruu
42700

Aukioloajat

Maanantai 06:00 - 23:45
Tiistai 06:00 - 23:45
Keskiviikko 06:00 - 23:45
Torstai 06:00 - 23:45
Perjantai 06:00 - 23:45

Puhelin

+358400691324

Nettisivu

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Aleksin kamaritarinat :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa