Kainuun Kansanpirtti ry perustettiin Kajaanissa 27.6.1950 ensimmäisenä puheenjohtajanaan August Raatikainen. Perustajina olivat kansandemokraattien yhdistykset, sillä vasemmistolla ei ollut Kajaanissa omaa taloa sen jälkeen kun vasemmistolaisena vuonna 1930 kielletyn Kajaanin Työväenyhdistyksen talo oli jatkosodan aikana kaupungin omistuksen kautta siirtynyt Kajaanin sosialidemokraattiselle työväe
nyhdistykselle. Talon tontti ostettiin kaupungin tonttihuutokaupasta tammikuussa 1951 ja samana keväänä alkoivat lähes täysin talkoilla tehdyt rakennustyöt. toimistopääty saariin käyttöön vuonna 1953 ja juhlasaliosan avajaiset olivat 9.6. 1956. Kansanpirtin jäseniksi liittyi ammattiosastoja ja urheiluseuroja niin, että jäsenyhdistyksiä oli liki 40. Talo oli Kajaanin suosituin tanssipaikka talvisin aina syksyyn 1980 asti. Tanssien hiipuessa Kansanpirtin juhlasali rakennettiin Adams Filmin omistaman Biolinnan pyörittämksi elokuvateatteiksi niin, että avausnäytös Raulni Mollbergin Milka nähtiin maaliskuussa 1981.Kansanpirtti toimi tämän jälkeen mm. Tapio Nevalaisen yhtiön Nevskinon Kino Sisiu-elokuvateatterina vuoteen 2003. Tämän jälkeen talossa aloitettiin korjaustyöt joissa katto uusittiin, sitten elokuvateatteri purettiin pois ja salit kunnostettiin uudelle päävuokralaiselle tanssiseura Casamballe soveltuviksi. Talon koko juhlasaliosa on Casamban vuokraama, alivuokralaisena on Kajaanin Eläkeläiset. Toimistopäässä vuokralaisina ovat Kainuun Vasemmiston ohella Kajaanin Työvoimayhdistys ompelimoineen ja projekteineen, Teosofinen seura ja Parkinson-yhdistys. Talonmiehen asunto myös vuokrattuna. Viime vuosina talossa on tehty pääosin talkootyönä Kotiseutuliiton myöntämirn seuratalojen korjausavustusten turvin laajat korjaustyöt. Vuonna 2015 on rakennettu invawc juhlasalin yhteyteen, 2015-16 uusi sähköisesti nostettava esiintymislava juhlasaliin, uuden pihanpuolen portaikot joilta pääsee esteittä juhlasaliin. Heinäkuussa 2016 valmistui suuri katettu pihaterassi grillikatoksineen ja se otettiin käyttööön Kansanpirtin 60-vuotisjuhliassa jota vietettiin 23.7. 2016 juhlapuhujana MEP Merja Kyllönen. Vuonna 2017 jatkettiin esiintymislavan ja sen takana olevan entisen näyttämän töitä, mm. tehtiin uusi sisäkatto ja näyttämön taustamaalaus. Vuoden suurin hanke oli talon ikkunoiden uusiminen. Johtokuntaan kuuluvat vuonna 2017: Pentti Väyrynen puheenjohtaja, Aki Räisänen varapuheenjohtaja, Raili Myllylä sihteeri-taloudenhoitaja, Jouko Tervo talkoopäällikkö, Kaija Leinonen, Antero Kyllönen, Arja Kivisilta, Tommi Kortelainen ja Lauri Niiranen..