STAI - ستاي

STAI - ستاي STAI is a non-profit organization empowering youth by promoting sustainability, technology, and AI to build a better and more sustainable future.

إنت متخيل إن البلاستيك اللي رميته في البحر تخلصت منه للابد؟الحقيقة إنه بدأ حياة جديدة.. حياة بتعكنن على اللي جاي بعدنا ب...
06/08/2025

إنت متخيل إن البلاستيك اللي رميته في البحر تخلصت منه للابد؟

الحقيقة إنه بدأ حياة جديدة.. حياة بتعكنن على اللي جاي بعدنا بتبدأ من

1. موت الكائنات البحرية:
الأسماك، السلاحف، الدلافين، والطيور البحرية ممكن تبلع أكياس بلاستيك أو قطع مخلفات ظنا إنها أكل... وده بيخنقهم أو يسد جهازهم الهضمي

2. تلويث السلسلة الغذائية:
الميكروبلاستيك (جزيئات صغيرة ناتجة عن تفكك البلاستيك في البحر) بيتاكل من كائنات صغيرة جدًا، اللي بعد كده بيأكلها السمك، والسمك بنأكله إحنا. يعني البلاستيك بيدخل جسمك من غير ما تحس.

3. تدمير الشعب المرجانية:
الزبالة، خصوصًا البلاستيك، بتتعلق بالشعاب المرجانية وبتخنقها أو بتمنع عنها الشمس، وده بيؤدي لموتها — والشعب المرجانية مش ديكور، دي الأساس لنظام بيئي بحري ضخم، وهنتكلم عنها بشكل مفصّل أكتر في بوست قريب.

4. خسائر اقتصادية:
الصيادين بيخسروا شغلهم لما يقل عدد الأسماك أو تتلوث.

السياحة بتنهار في المناطق اللي شواطئها ملوثة.

تكاليف التنظيف بيدفعها الدولة = من فلوسك!

5. الأمراض:
المياه الملوثة ممكن تنقل أمراض للبشر، خصوصًا اللي بيعوموا فيها أو بيشربوا منها، أو حتى بيأكلوا أكل طالع منها.

6. فقدان جمال الطبيعة:
إنت بتحب تنزل البحر تلاقيه مليان أكياس ومخلفات؟ طبعًا لا... الطبيعة بتتحول لمقلب زبالة.

لو بتحب البحر... حافظ عليه.
لو شُفت حد بيرمي زبالة فيه، قوله: "انت برتكتب جريمة بيئية".

الاستدامة مش رفاهية، دي نجاة.
وأي تصرف بسيط ليك، بيخلق موجة كبيرة حوالين العالم. 🌍

شارك البوست، وابدأ بنفسك ومتسيبش وراك حاجة في البحر✊🌱

تخيل لو الطبيعة بقت انفلونسر وعندها اكونتات على السوشيال ميديا زينا!!! ايه ممكن يكون الكونتنت بتاعها؟بالنسبة لناس كتير ل...
28/07/2025

تخيل لو الطبيعة بقت انفلونسر وعندها اكونتات على السوشيال ميديا زينا!!! ايه ممكن يكون الكونتنت بتاعها؟
بالنسبة لناس كتير لو صورت الطبيعة في دماغها على هيئة بني آدم... غالباً هتكون أم في الأربعينات من عمرها، بتحاول تحافظ على رونقها رغم كل الضغوط. أم بتظهر في جروبات الماميز على فيسبوك، والإنستجرام بتاعها في الغالب هيكون حاجة شبه وعايشة دور الأم الcool اللي مسيطرة على كل حاجة.
لكن في الواقع هتبقى دايما بتشتكي انها مش هتعرف تفضل cool زي ما هي بسبب مشاكل كتير زي الglobal warming والclimate change، ده غير البلاستيك اللي بيخنقها، والتلوث اللي بيدوخها

الكونتنت بتاعها على تيك توك ممكن يبقى من نوعية "بصوا يا جماعة ولادي البني ادمين الحيوانات عملوا ايه في الأرض وانا لسة ماسحة!!"
او تقعد تجرب فلاتر snapchat في محاولة فاشلة لاستعادة الصورة الأصلية لشكلها الجميل قبل ما تكبر ويبان عليها أثار الشيخوخة بسبب اللي عملوه فيها ابناءها البني ادمين الله يسامحهم ويهديهم

على فيسبوك، هتقعد تنزل صور before and after لشواطئ جميلة ونضيفة بس بعد ما البني ادمين استخدموها بقت متدمرة ومليانة بلاستيك

في الأول والآخر، الطبيعة عمرها ما هيكون عندها سوشيال ميديا، بس نقدر نكون احنا صوتها على السوشيال ميديا. انك تشارك في التوعية زي انك تعمل شير للبوست دا. وبكدا… هتكون نجحت انك تكون صوتها بامتياز.

أيوة زي ما قرأت.. الفيروس بيتشرب!🚶‍♀️زي ما بيقولوا، الإنسان يقدر يعيش من غير أكل، لكن ما يقدرش يستغنى عن المية.بس لو الم...
24/07/2025

أيوة زي ما قرأت.. الفيروس بيتشرب!🚶‍♀️

زي ما بيقولوا، الإنسان يقدر يعيش من غير أكل، لكن ما يقدرش يستغنى عن المية.

بس لو الميه اللي بنشربها هي نفسها مصدر الأذى.. نعمل إيه؟

علشان تفضل المية "سر الحياة"، لازم تبقى نقية وآمنة 100%.

وعشان كده، جمعتلك شوية خطوات بسيطة تخلي ميّتك صحية وتحافظ على صحتك:

• استخدم فلتر 5 مراحل أو أكتر، علشان يقدر ينقي الشوائب والمعادن الضارة

• اختار فلتر فيه كربون نشط، ده بيساعد على إزالة الكلور والروائح الغريبة

• خزن الميه في أواني نظيفة ومعقمة، ونظّفها أو بدّلها من وقت للتاني

• يفضل تعبئة الميه في زجاجات شفافة مش ملونة، علشان أشعة الشمس تساعد في قتل البكتيريا

لو عندك طريقة خاصة في تنقية المية، شاركنا بيها في الكومنتات. ومتنساش تتابعنا عشان نساعدك تحافظ على المية والكوكب❤️

اللعبة لما بتبدأ كل مستوى بتعديه بترفع الـScore بتاعك. نفس الفكرة في الكارير كل خطوة بتاخدها بتفتح لك Level جديد وبتزوّد...
21/07/2025

اللعبة لما بتبدأ كل مستوى بتعديه بترفع الـScore بتاعك. نفس الفكرة في الكارير كل خطوة بتاخدها بتفتح لك Level جديد وبتزوّد فرص نجاحك
ال roadmap دي هي خطوات اللعبة بتاعتك، كل step هنا level جديد محتاج تجتازه

■Step 1: اختار اللغة اللي هتركز عليها
علي حسب حابب تدخل في:
○Problem Solving؟ → ابدأ بـ C++
○Data Science؟ → ابدأ بـ Python
(الاختيار ده هيساعدك تركز من البداية على هدف واضح)

■Step 2: خد الأساسيات من YouTube
ابدأ بتعلم:
○Variables
○If conditions
○For/While loops
○Functions

كورسات كتير Freeموجودة على YouTube، ومناسبة لأي حد يبدأ من الصفر.

■Step 3: اتعلم تكتب Pseudocode
في الخطوة دي حاول تكتب منطق الحل بلغة بسيطة تشبه الكلام العادي قبل ما تبدا تكتب كود،
ده هيسهل عليك كتابة الكود ويقلل الأخطاء.

■Step 4: اتمرن على Problem Solving
ابدأ بحل مسائل بسيطة عشان تطور تفكيرك المنطقي علي:
●Codeforces:
https://codeforces.com
●HackerRank:
https://www.hackerrank.com

■Step 5: اشتغل على مشاريع بسيطة
ابدأ تطبّق اللي اتعلمته في حاجات بسيطة زي:
○To-do list
○Calculator
○A simple game

ممكن تستخدم AI يساعدك:
○يقترح افكار مشاريع بسيطة
○يحل مشكلة مش قادر تحلها لوحدك
○يراجع الكود معاك و يساعدك تكتبه بطريقة readable اكتر

■Step 6: Join Communities
اسأل، شارك، اتعلم من ناس فاهمة أكتر منك!
ده بيفرق في تطورك جدًا، وبيخليك مش لوحدك في الرحلة.
وده بالظبط اللي STAI بتقدمه:
كوميونيتي بيدعمك و يوجهك
○Follow
○ادخل معانا ال whatsapp community https://whatsapp.com/channel/0029VbAZMfP4yltPSN2MZW2F

○ودوس Start وابدأ رحلتك البرمجية النهارده ✨

القمر الصناعى بعيد عن كوكبنا الأزرق، ومع ذلك لاحظ تغيرات كتيرة عن المعتاد.لو قدر يتكلم هيقول:الخضار اللي كان موجود زمان ...
17/07/2025

القمر الصناعى بعيد عن كوكبنا الأزرق، ومع ذلك لاحظ تغيرات كتيرة عن المعتاد.

لو قدر يتكلم هيقول:

الخضار اللي كان موجود زمان قل جدا عن كوكب الأرض.

أشجار اتحرقت، و وورود دبلت.

حتى الأنهار اللي كانت بتلمع من نقائها أصبحت ملوثة وغير قابلة للأستخدام .

كوكب الأرض أتغير عن زمان جدًا.

ده حتى أثر الدخان من العربيات والمصانع أنا حاسس بيه من مكاني هنا، وأنا بعيد عن الأرض بمسافة كبيرة.

حتى البشر اتغيروا مع تغير المناخ.

القمر الصناعي بيتمني يرجع كوكب الأرض بخضاره الكتير، وناسه الحلوة فيه من تاني.

إيه اللي تقدر تعمله عشان تساعده يحقق حلمه؟

الهدوم المصنوعة من خامات طبيعية: تعيش سنين، نفايات أقل، بتتحلل. 👈🏼 أناقة بوعي.الهدوم المصنوعة من خامات صناعية: عُمرها قص...
14/07/2025

الهدوم المصنوعة من خامات طبيعية: تعيش سنين، نفايات أقل، بتتحلل. 👈🏼 أناقة بوعي.

الهدوم المصنوعة من خامات صناعية: عُمرها قصير، بتهدر الموارد، غالية، ومش بتتحلل. 👈🏼 أناقة تضر الكوكب.

كل قطعة بتختاريها، بتكتبي بيها قصة جديدة للأرض.
خليها قصة حب وخضرة.

وتابعينا علشان تعرفي أكتر وتكوني جزء من الحل، مش المشكلة💚

كنت تتوقع في يوم من الأيام إن الطماطم اللي بتاكلها ممكن متكونش طبيعية 100%!التعديل الوراثي هو السبب في ده،لأنه لتحسين ال...
10/07/2025

كنت تتوقع في يوم من الأيام إن الطماطم اللي بتاكلها ممكن متكونش طبيعية 100%!

التعديل الوراثي هو السبب في ده،
لأنه لتحسين المحاصيل، مقاومة الأمراض والآفات الضارة، وكمان ساعد في حياة أنواع كتير انقرضت.

لكن ورا كل تطور علمي في سؤال أخلاقي:
هل احنا بندفع البيئة للتوازن، ولا كوارث بيئية لا حصر لها؟
التعديل الوراثي مش بيغير جينات بس.. لكن بيغير حياة بأكملها علي الكوكب.

خليك معانا في رحلة لكشف الحقيقة عن مستقبل الأرض.
وشاركنا برأيك في إيجابيات وسلبيات التعديل الوراثي وتأثيره علي الكوكب👩🏼‍🦯

جرب تبص حواليك وانت ماشي في الشارع ، شايف ايه؟ أكياس بلاستيك كتير ملهاش اي لازمه جبتوا فيها حاجه ورميتوها صح؟طب هيحصل اي...
07/07/2025

جرب تبص حواليك وانت ماشي في الشارع ، شايف ايه؟ أكياس بلاستيك كتير ملهاش اي لازمه جبتوا فيها حاجه ورميتوها صح؟

طب هيحصل ايه لو بدلنا الأكياس البلاستيك دي ب أكياس قماش؟

أولا حجم ال rubbish في الشارع هيقل وبالتالي الدنيا حوالينا هتبقى نضيفه أكتر ، ثانيا هنقدر نستغل الأكياس أكتر من مره وممكن نغسلها عشان نحافظ عليها ، ثالثا هتبقى عمليه أكتر ونقدر نشيل فيها حاجات تقيله من غير ما نخاف تتقطع قدام ناس كتير ويبقى شكلك وحش😔

ده غير انها هتبقى صديقه للبيئة وأكياس مستدامه وهتساعد في تقليل نسبه التلوث العام حوالينا.

لو وصلت ل هنا متنساش تعمل لايك وفولو وشير البوست مع صحابك عشان يستفادوا.🫵🏻

هي الاستدامة ممكن تقلل الدين العام فعلًا؟• أيوه، لأنها مش مجرد فكرة بيئية هي بمثابة وسيلة اقتصادية ذكية. لما الحكومة ترك...
18/06/2025

هي الاستدامة ممكن تقلل الدين العام فعلًا؟

• أيوه، لأنها مش مجرد فكرة بيئية هي بمثابة وسيلة اقتصادية ذكية. لما الحكومة تركّز على مشاريع مستدامة وتقلل الهدر في الموارد بتوفر فلوس كتير على المدى البعيد.

• يعني بدل ما نصرف كل سنة على صيانة أو تعويض خسائر بسبب سوء البنية التحتية أو التلوث، نقدر نستثمر من البداية في حلول طويلة المدى.

يعني مثلًا، لو الدولة بدأت تعتمد أكتر على الطاقة المتجددة ده هيقلل من فاتورة استيراد الوقود اللي بتكلفنا مليارات.

نفس الفكرة تنطبق على تحسين وسايل النقل، إدارة المخلفات، والزراعة الذكية.

كل ما نصرف بشكل ذكي ومحسوب من الأول، كل ما نقلل الديون اللي بنضطر نستلفها علشان نسد عجز الميزانية أو نصلّح أخطاء حصلت بسبب سوء التخطيط في البداية.

وإنت تفتكر إيه أهمية الاستدامة غير تقليل الدين العام؟
هننتظر إجابتك في الكومنتات👇🏼

#الاستدامة #ستاي #الديون #التخطيط

(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ).[٢]عيد أضحى مبارك ينعاد...
05/06/2025

(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ).[٢]
عيد أضحى مبارك ينعاد علينا وعليكم بالصحة والسعادة 💜🐏ً

التكنولوجيا في مصر دلوقتي خلقت فرص لكل الناس  والشركاتبقى يشتغلوا في مجالات زي البرمجة والتسويق الرقمي، واللي بيشكلوا حو...
28/05/2025

التكنولوجيا في مصر دلوقتي خلقت فرص لكل الناس والشركات

بقى يشتغلوا في مجالات زي البرمجة والتسويق الرقمي، واللي بيشكلوا حوالي 58% من الوظايف في التكنولوجيا في 2025، خصوصًا في التطوير البرمجي زي Full-stack developers، Software testers، وCloud engineers. 💻📈

التكنولوجيا مش بس وفرّت وظائف، لكن كمان سهلت على الناس في جميع المحافظات يبدأوا مشاريعهم الخاصة عن طريق التجارة الإلكترونية. منصات زي سوق.كوم وجوميا خلت الناس يبيعوا منتجاتهم بسهولة من غير ما يحتاجوا محلات أو رأس مال كبير.

وكمان تطبيقات الدفع الإلكتروني زي "فوري" و"انتستا باي" خفضت تكاليف المعاملات وسهلت وصول الخدمات المالية، خصوصًا في المناطق الريفية اللي 86% من سكانها كانوا بعيدين عن البنوك. 🛒💸

الحكومة المصرية كمان دخلت اللعبة دي بقوة، من خلال مبادرات زي "الرواد الرقميون" لتدريب الشباب على المهارات الرقمية، ومشاريع زي Sprints وScaleAI اللي بتخلق فرص عمل عالية الجودة، خصوصًا في الذكاء الاصطناعي. 🎯🤖

في جانب البنات، فيه تركيز قوي على تمكينهم من خلال برامج زي Education For Employment (EFE)، اللي دربت حوالي 70 بنت مصرية على مهارات في التجارة الإلكترونية، التسويق الرقمي، والأمن السيبراني. ده بيساعد في تحسين الشمول الاقتصادي للمرأة وبيفتح لهم فرص حقيقية في سوق العمل. 👩‍💻🌟

لكن لازم نعرف كمان إن التكنولوجيا محتاجة تدريب مستمر، لأن السوق بيتغير بسرعة كبيرة. لو مش مواكبين التطورات دي، الشباب ممكن يتأخروا أو حتى يخسروا فرصهم. 🔄📚

باختصار، التكنولوجيا في مصر فتحت أبواب كبيرة قدام الشباب والشابات، سواء في الوظايف أو المشاريع الصغيرة، بس عشان نستفيد ويكون فيه تركيز على التدريب المستمر وتطوير المهارات و نستغل كل الفرص المتاحه

كتير مننا بيشوف الضرايب على إنها فلوس بتروح ومبنعرفش بتتصرف فين. بس هل فكرت ان الضريبة ممكن تبقى أداة لبناء مستقبل أخضر ...
26/05/2025

كتير مننا بيشوف الضرايب على إنها فلوس بتروح ومبنعرفش بتتصرف فين.

بس هل فكرت ان الضريبة ممكن تبقى أداة لبناء مستقبل أخضر واللي بندفعه ممكن يتحول لطاقة نظيفة، وزراعة ذكية، وتعليم بيفهم الاجيال الجديده يعني إيه استدامة ؟

📌 خلينا نفهم الأول يعني إيه "استدامة"؟
الاستدامة معناها إننا نعيش ونشتغل ونأكل وننتج، ونحافظ على الموارد لبكرة للأجيال اللي جاية.

📌 طب والضرائب؟ 💰
الضريبة دي فلوس بتتجمع من الأفراد والشركات علشان الحكومة تصرفها على خدمات عامة (صحة، تعليم، طرق… إلخ) هدفها النمو الاقتصادي وإشباع الحاجات العامة.

هل الضريبة بتساعدنا نكون مستدامين ؟
لما تفرض الضريبة على السلع الكمالية ، هيقل استهلاك الفرد وبالتالي هتساعده على شراء الأساسيات وتحد من الاستهلاك الترفي، والفلوس اللي كان بيصرفها على السلع الكمالية هيدخرها.

كمان لما بنشجع على شراء المواد المحلية اللي من ضمنها المنتجان المستدامة ومساعدة المشاريع الخضراء والمستدامة تنشر وتكون اسلوب حياة

الضريبة وظيفتها لا تختلف مع وظائف الاستدامة لأنها بتعيد توزيع الدخل مرتين:
مرة لصالح الطبقات الفقيرة ونسميها ضريبة مباشرة، الدولة بتاخدها من الشركات الكبيرة والبنوك، ويتم صرف الضريبة على القطاع التعليمي والصحي.

ومرة تانية لصالح الطبقات الغنية ونسميها ضريبة غير مباشرة، زي ضرائب كروت الشحن وباقات الإنترنت.

ماذا لو استخدمنا الضريبة في دعم مشاريع مستدامة ؟ زي ايه ؟
الطاقة النظيفة (شمس، رياح) مجمع بنبان للطاقة الشمسية – أسوان

🌳 زراعة شجر ومواجهة التغير المناخي، زي مشروع الـ1.5 مليون فدان ومشروع الزراعة الذكية في الأراضي الصحراوية

🧠 دعم التعليم اللي بيهتم بالوعي البيئي وريادة الأعمال، زي دمج التعليم البيئي في المدارس

🏢 دعم الشركات اللي بتحترم البيئة والمجتمع، زي محطة طاقة الرياح في خليج السويس – بالتعاون مع سيمنس جاميسا

الخلاصة:
الضرائب أداة قوية جدًا للاستدامة، بس اذا "تم توجيهها لخدمة المستقبل مش بس تسكين مشاكل الحاضر." ونعيش حياة مستدامة مقدرين كل مصادر الطاقة

Address

Cairo
11617

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when STAI - ستاي posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share