KFUMs Idrætsforbunds Venner

KFUMs Idrætsforbunds Venner Forbundets Venner er støtteforening for KFUMs Idrætsforbund. Vores formål er at være mødested for gamle som nye KFUM'ere - både virtuelt og fysisk.

Bag forbundet - For fællesskabet
Bliv medlem: Send 50 kr. til mobilepay: 9529BE Støtteforening for KFUMs Idrætsforbund. Også kendt som forbundets venner.

Stort tillykke til modtageren af årets initiativpris Aarhus Roundnet for deres roundevent AarhusSpike ball Festival 🥳 En...
14/05/2026

Stort tillykke til modtageren af årets initiativpris Aarhus Roundnet for deres roundevent AarhusSpike ball Festival 🥳 En herlig kombination af festival, spikeball og fællesskab på tværs af niveauer 💪

Prisen blev overrakt sammen med Nina Fremmelev, bestyrelsesleder i KFUMs Idrætsforbund. Med prisen følger 3000 kr doneret af Forbundets KFUMs Idrætsforbunds Venner.

KFUMs Idrætsforbund

Turen går til....Herning KFUM Fodbold. Mange tak til alle for, at vi måtte komme forbi til en strålende dag. Læs om vore...
11/05/2026

Turen går til....Herning KFUM Fodbold. Mange tak til alle for, at vi måtte komme forbi til en strålende dag. Læs om vores oplevelser her:

Lørdag d. 9/5 - Herning KFUM Idrætscenter

Matchday

Vi er ikke engang kommet til fjerde besøg på vores rundtur til landets KFUM-foreninger, inden vi må forlade grundideen med at se en seniorkamp i forbindelse med besøget. Men da Herning KFUM Fodbold indbød til Matchday – en dag på fodboldbanerne fyldt med kampe lige fra U7 til serie 5 – ja så kunne jeg da ikke sige nej til det, selvom jeg desværre ikke kan nå at se seniorkampen. I stedet får jeg lov til at se lokalopgøret i U15 drenge liga 3 mod Herning Fremad, og selvom det selvfølgelig ikke er seniorbold, så er det da ret tydeligt på trænernes anstrengelse, at det i hvert fald ikke er børnefodbold længere, da en spiller skal bæres fra banen.

Men det er en fantastisk dag som Herning har fået givet med høj sol og masser af mennesker i cafeteriet, i teltpavillonerne og på banerne, og det er tydeligt, allerede da jeg træder ind ad døren, at det her er en klub med stor mangfoldighed. Både i forhold til alder, køn og etnicitet. Det er der flere årsager til, forklarer Andreas Helsbøl, der både sidder i bestyrelsen og ungdomsudvalget i klubben. For det første er Herning KFUM centralt placeret i byen, så lokalområdet har i forvejen stor diversitet, men vigtigst af alt, så er det klubbens grundværdi, at her skal være plads til alle. Der er formentlig ikke mange foreninger i Danmark, der vil hævde det modsatte om sig selv, men i Herning KFUM handler de også efter det. Klubben er blandt andet en del af projektet ’Plads til forskel’, hvor klubben, kommunen og lokale aktører som skole og boligforeninger hjælper byens mere udsatte borgere med at blive en del af foreningslivet ved at betale kontingent og hjælpe med alt det praktiske, der er forbundet ved at dyrke en idræt. Men det gælder også i dagligdagen i klubben, hvor cafeteriet altid sørger for at have mad, som alle etniciteter kan spise, og på bordene bliver man budt velkommen af foldere på flere forskellige sprog. Alt sammen noget, der gør, at alle føler sig velkomne straks, man træder indenfor. Om det også er en del af denne strategi, ved jeg ikke, men jeg føler mig i hvert fald utroligt velkommen, da jeg køber to lodder i Matchday-tombolaen og vinder på begge to!

Den tætte kontakt til kommunen er også tydelig, da klubben har inviteret formand for kultur- og fritidsudvalget Lea Poulsen til at være årets taler ved arrangementet, men også til at fløjte kampen mod Herning Fremad i gang. Det må siges at være et ægte lokalopgør, da der vel ikke er mere end 5 kilometer mellem de to klubber, så jeg er nødt til at spørge Andreas, hvad der egentlig adskiller Herning KFUM fra de andre klubber i lokalområdet: ”Det er nok, at vi ikke går på kompromis med forskelligheden,” siger Andreas og fortsætter: ”Vi vil have både drenge- og pigehold, og alle skal kunne træde ind på holdet ligegyldigt, hvilket niveau de har, eller hvilken baggrund de kommer fra.” Det har helt sikkert kostet nogle gode spillere, som er flyttet til andre klubber, fordi de (eller deres forældre) ikke har kunnet acceptere den sociale tilgang. Men sådan må det være. Det virker til, at man i Herning KFUM kan være lige præcis, som man vil være.

På turen rundt i idrætscenteret kan jeg ikke lade være med at bemærke, hvor meget der er gjort ud af historien. Der er selvfølgelig det klassiske pokalskab, men ved siden af det står to glasmontrer med udklip og billeder fra særlige begivenheder i klubbens 115 år lange historie. Blandt andet klubbens tur til USA i 1979, eller da man trak Viborg FF i pokalturneringen. Derudover hænger der billeder og beskrivelser af klubkoryfæer som Hans Faurby – mangeårig ungdomsformand – og især formand fra 1958 -1996 Ansgar Nybo, der både har fået sit eget portræt, men også fået opkaldt caféen i centeret – Ansgars Cafe - efter sig. ”Det er vigtigt for os at hylde fortidens begivenheder og personer,” siger Andreas. ”Vi står jo hele tiden på skuldrene af nogen, der har været her før os, og dem skal vi give plads, så vi ikke glemmer dem.” Derfor har klubben også startet ’Legendernes Klub’, som er en klub for gamle medlemmer, der mødes, drikker kaffe og fortæller røverhistorier. ”Det er faktisk utroligt inspirerende og meget underholdende bare at sidde og lytte til,” fortæller Andreas. Men derudover er de også en stor hjælp for klubben, når der skal klares praktiske opgaver, og da jeg i pausen af kampen selvfølgelig skal have den obligatoriske stadionplatte, er det da også én af ’legenderne’, der står og styrer grillen. Han giver mig endda halvanden pølse: ”Hende, der var her før, ville kun have en halv, så den skal da ikke gå til spilde!” Jo, det kan svare sig at tage sig godt af historien.

Jeg må indrømme, at jeg har mistet overblikket over kampen mod Herning Fremad, men i midten af 2. halvleg scorer Herning KFUM i hvert fald imens serie 5 herrerne begynder at gøre sig klar på banen ved siden af. Seniorspillerne i klubben kommer ligesom ungdomsspillerne mange steder fra. Nogle er vokset op i klubben og er bare blevet hængende. Men andre hold stammer fra allerede eksisterende fællesskaber, som har søgt en klub at spille fodbold i. Blandt andet har flere piger fra naboen Herning Gymnasium startet et hold i klubben. Men det kan selvfølgelig være en udfordring at få integreret den type hold ordentligt i den øvrige klub, bemærker Andreas, så klubben vil ikke have deciderede ’lukkede’ hold og små ’klubber i klubben’. Hvis man er medlem af klubben, skal man vælge fællesskabet til, og mange seniorspillere er også rigtigt gode til at tage del i de fælles forpligtelser som arbejdsdage samt frivillige opgaver ved musikeventet ’Heden Live’, der afholdes på klubbens baner. Så på den måde bliver de en del af det store fællesskab, og så giver det jo også lidt penge i klubkassen.

Jeg siger mange tak til Andreas for at gøre mig lidt klogere på Herning KFUM og går ud på kunstgræsbanen med mine præmier (6 Pepsi Max Strawberry Cream Flavour og en Faxe Kondi-fodbold) og nyder de sidste minutter af lokalopgøret i maj-solen. Herning KFUM scorer på et direkte frispark, hvorefter træneren råber: ”Hold fast de sidste 5 minutter drenge!” Lige da bolden sparkes i gang igen, fløjter dommeren af. Spillerne fra begge hold ser lidt forvirrede på hinanden, men kommer frem til at kampen jo så nok er slut, og Herning KFUM kan juble som vindere. Hvor meget de vandt, finder jeg ikke ud af, men sådan en forårsdag med sol, fodbold, stadionplatte, tombolapræmier, historiens vingesus og med plads til alle, gør det vel heller ikke så meget.

Skrevet af Kasper Jepsen

Herning KFUM Fodbold
KFUMs Idrætsforbund

Vi har i weekenden afholdt den årlige generalforsamling. I år på Hellebjerg Idrætsefterskole i forlængelse af KFUMs Idræ...
21/04/2026

Vi har i weekenden afholdt den årlige generalforsamling. I år på Hellebjerg Idrætsefterskole i forlængelse af KFUMs Idrætsforbunds repræsentantskabsmøde. Tak til alle for nogle hyggelige timer. I kan se referatet af mødet herunder.

Forbundets Venners Generalforsamling 18/4 2026 på Hellebjerg Idrætsefterskole

1. Valg af dirigent
- Henrik Eriksen blev valgt som dirigent.
2. Bestyrelsens beretning
- Kasper fremlagde bestyrelsen beretning for årets begivenheder af de vigtigste kan fremhæves
o Konstituering af ny bestyrelse. Kasper Jepsen (formand), Solveig Vinther (næstformand), Iris Hansen (kasserer), Inger Marie Thygesen (menigt medlem)
o Oprettelse af facebookside til at vise FVs aktiviteter.
o Foredrag med Morten Bruun sammen med Aalborg KFUM Fodbold
o Padelaktiviteter i Ikast for FC Silkeborgs U13 drenge og Ikast KFUM Volleys forældre.
o Ungdomslederprisen til Vitus Sielemann fra Kolding KFUM Håndbold. Initiativprisen til KFUM København for oprettelse af lykkeligahold
o Besøg hos Hasle, Videbæk og SKF og efterfølgende opslag om klubberne på facebookside.
o Vi er 92 medlemmer. Der er kommet mange nye til i forlængelse af krav om KFUM-tilknytning for deltagelse på senioridrætslejr.
o Mulige forslag til aktiviteter i 2026: Samarbejde med seniortaskforce, medbringe materiale fra KFUM rundt på foreningsbesøg.
3. Beretning fra udvalg
- Ingen
4. Regnskab for 2025
- Regnskabet viser et underskud på knap 10.000 kr. Men kan forklares ved for sent overført betaling fra Aalborg KFUM for foredrag. Regnskabet er derfor reelt et rundt 0
- Regnskab for trivselslegat viser et overskud på omkring 700 kr.
- Regnskab for 2025 blev enstemmigt godkendt med bemærkning om at det er ok at bruge nogle penge på aktiviteter.
5. Fastlæggelse af kontingent
- Forslag min. 50 kr. kontingent. Godkendt.
6. Behandling af forslag
- Ingen
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
- Iris Smed Hansen genvalgt som kasserer. Den vakante post blev ikke besat.
8. Valg af revisor
- Hans Engberg blev valgt
9. Nedsættelse af udvalg
- Ingen
10. Eventuelt
- Ingen yderligere kommentarer fra de fremmødte medlemmer.

Turen går til...SKF KFUM i Frederiks! Nu med volleyball😄Søndag d. 29/3 i Alhedens Idræts- og Kulturcenter2. division nor...
30/03/2026

Turen går til...SKF KFUM i Frederiks! Nu med volleyball😄

Søndag d. 29/3 i Alhedens Idræts- og Kulturcenter

2. division nord herrer: SKF KFUM – Aalborg Volleyball 3: 3-1 (22-25, 25-23, 25-15, 25-17)

Jeg skal være ærlig. Det er mange år siden, jeg har set en hel volleykamp. Vi skal formentlig mere end 30 år tilbage, da jeg blev trukket med i Hyldgårdshallen for at se min onkel spille 1. division for Ikast KFUM. Jeg har derfor glædet mig meget til dagens tur til Frederiks for at se Skelhøje-Frederiks KFUMs herrer spille. Om det er fordi, vi er i starten af påskeferien, eller fordi alle ikke lige er helt omstillet til sommertid endnu, så er der umiddelbart ikke så mange andre, der har glædet sig. Til kampstart sidder vi kun omkring 20 mennesker i hal 1 i Alhedens Idræts- og Kulturcenter. Men allerede inden der er fløjtet op, bliver det et glædeligt gensyn med volleysporten, da begge hold starter med klappende at gå frem mod nettet og sige god kamp til hinanden. Det er nu god stil.

Jeg har aftalt at mødes med Jacob Vestergaard for at blive lidt klogere på klubben, men da Jacob er spillende træner for holdet, kan det først blive efter kampen. Og uden forhåbentlig at fornærme nogen er det ret tydeligt, at Jacob er alderspræsident på holdet, der består af ret unge spillere. Faktisk spiller Jacobs egen søn på holdet sammen med andre helt unge spillere, der ikke engang er seniorspillere endnu. Men som så mange andre foreninger, har SKF udfordringer med at få de unge spillere tilbage i klubben, når de kommer hjem fra efterskole, så det er svært at lave et tilbud til de ældre ungdomsspillere. De unge volleyspillere klarer sig nu ganske godt i kampen, og 1. sæt er tæt indtil stillingen 16-16, hvor Aalborg trækker fra og ender med at tage første sæt 22-25.

Noget tyder på, at det var det med sommertiden, der bøvlede lidt, for i løbet af første sæt kommer der faktisk flere tilskuere til. Ikke at vi er tæt på at fylde hallen, og da vi får tilbudt en siddepude til de klassiske (lidt hårde) træbænke langs væggen, er der uden problemer puder til alle. Det er i øvrigt Jacobs kone, Helle, der deler puder ud. Det er et meget godt billede på, hvordan klubben drives, fortæller Jacob efter kampen. Det er 8-10 engagerede forældre, der hovedsageligt står for klubbens aktiviteter, der primært er for børne- og ungdomsspillere. Men der har klubben også virkelig godt fat i områdets børn, hvilket ifølge Jacob formentlig skyldes, at de er ret gode til af få dem ind i foreningen tidligt. Her er det Flemming Amby, der i over 20 år har stået for Kids Volley (op til 6. klasse) og sikret en stabil medlemsbase. Flemming er ansat på den lokale skole, hvilket har givet et trygt og kendt ansigt for både forældre og spillere. ”De ved jo, at det er Flemming, der står for det”, siger Jacob, og tilføjer med et skævt smil, at det, at der ikke rigtigt er noget håndbold i byen, nok også spiller en lille rolle for volleyklubbens succes.

Hvis dette havde været en rigtig sportsreportage, ville man nok skrive, at SKF kommer som forvandlede ud til 2. sæt. De bringer sig hurtigt foran og udbygger føringen, så der er sætbold ved stillingen 24-17. Undervejs har Jacob endda fået et gult kort for en lidt for langsom timeout, men det bliver også taget med godt humør: ”Den skal jeg nok tage – gule kort giver ikke bøde!” Men så er det som om, der går lidt gummiarm i den hos SKF. Enten bliver der taget lidt for let på det. Vi når f.eks. at se en mislykket springserv ende som en decideret øl-serv, da bolden rent faktisk går under nettet, hvilket også småhånende men trods alt grinende bliver nævnt en enkelt gang eller to. Eller også er det nerver, der gør, at Aalborg får reduceret til 24-23 inden SKF får lukket sættet. SKF kommer dog hurtigt tilbage på sporet i 3. og 4. sæt, som bliver vundet ret sikkert, og SKF kan gå på påskeferie med resultatet 3-1.
Ude i cafeteriet kan jeg ikke lade være med at spørge, om der er nogle ambitioner med holdet, når der nu er nogle gode ungdomsspillere. Men for SKF er ambitionen først og fremmest at have hold så alle, der har lyst, kan komme til at spille volleyball. Så er niveauet lidt underordnet. Derfor ærgrer det også Jacob, at der ikke er et dameseniorhold, som der har været tidligere år. Men der er måske håb forude. 2/3 af spillerne i klubben er piger, og der er ret mange i både u13 og u15. U15-pigerne har endda været omkring DM de sidste par år, så hvis det lykkedes at holde fast på dem, kan det måske være rammen om et kommende dameseniorhold.

På mit sædvanlige spørgsmål om, der findes en særlig SKF-ånd, skal Jacob lige tænke lidt, men så kommer det også ret sikkert: ”Det er at involvere de unge mennesker i opgaverne i klubben.” Ungdomsspillerne står således for opvarmningen for kids-volleyholdene og er med til at gennemføre den årlige hyttetur for alle børneholdene. En hyttetur SKF har valgt fremfor et stævne, da denne netop giver noget mere på tværs af holdene. Det giver noget for børnene at kunne spejle sig i nogle unge mennesker og ikke kun i forældretrænere. Ikke at der er noget dårligt i forældretrænere selvfølgelig, men det giver bare noget andet. Faktisk er det sådan, at andre klubber kommer hen til SKF, når de unge er med som trænere til kids-volleystævner, og lidt misundeligt spørger, hvordan de lykkes med det. Men sådan har man altid gjort i SKF, og så kommer det jo lidt af sig selv, når først kulturen er der.

SKF er stiftet i 1978 med udgangspunkt i KFUM & K og aktiviteter i det lokale menighedshus. Dengang var det billard, bob og bordtennis, men i 1980 kom volleyball også med som aktivitet. Vores samtale i cafeteriet slutter derfor med at snakke lidt om betydningen af at hedde noget med KFUM i dag. Umiddelbart er der ikke så meget betydning for klubben i dag, udover at det nu engang er det, de hedder. Men når de mødes til stævner med andre klubber, så er der da et lidt andet bånd til de andre KFUM-klubber som Ikast og Bedsted, mener Jacob og tilføjer, at det da i øvrigt også er nogle af de eneste andre klubber, der er gode til at have ungdomsspillere med som trænere. Jeg øjner en lille åbning og nævner, at KFUM jo engang også havde volleykurser for unge trænere. Er det mon her, de værdier i KFUM-klubberne kommer fra og som har overlevet til i dag? ”Ja det kan sagtens være”, istemmer Jacob, ”og jeg har da også snakket med de andre KFUM-foreninger, om vi ikke engang skulle lave noget lignende igen.”

Således opløftet over både mit gensyn med volleysporten, og over at KFUMs arbejde stadig kan spores og ses i foreningerne derude, siger jeg farvel og mange tak til Jacob og SKF-KFUM. Cafeteriet er desværre lukket, og automaten er ude af drift, så jeg må nøjes med bageren i Frederiks. Den kan nu varmt anbefales, hvis man kommer på de kanter. Både for nogle abnormt store og pyntede romkugler, men også for god sloganhumor: ”Byens Kagemand – Sidste bager inden udkantsdanmark!”. Jeg håber ikke, der går 30 år, inden jeg skal se min næste volleykamp, men hvis der gør, så tror jeg, at jeg tager til SKF-KFUM igen.

Skf-kfum
KFUMs Idrætsforbund
Ikast KFUM Volleyball
Bedsted KFUM Volleyball

23/03/2026
Så har vi været på tur igen! Denne gang til Videbæk-Fiskbæk KFUM. Læs hele om hele oplevelsen her:Videbæk-Fiskbæk KFUMSø...
23/03/2026

Så har vi været på tur igen! Denne gang til Videbæk-Fiskbæk KFUM. Læs hele om hele oplevelsen her:

Videbæk-Fiskbæk KFUM
Søndag d. 22/3 i Videbæk Idræts- og Fritidscenter
Serie 3 herrer: Videbæk-Fiskbæk KFUM – Bork FK 14-16

Der har altid været et eller andet særligt for mig ved at skulle til Videbæk og spille håndbold. Det er ikke helt til at sige hvorfor. Måske fordi det var ét af de steder, man vidste, man var kommet til, når man kom østfra og så det store V i rundkørslen lige inden byen. Og var dybt imponeret over, at man kunne se V’et fra alle fire sider af rundkørslen. Måske er det fordi, det er ét af de første minder, jeg har fra at spille håndbold, da vi som puslinge (u13) havde spillet mod dem, og vores en smule distræte målmand, spurgte hvornår vi så skulle spille mod Fiskbæk? Men foreningen har heddet Videbæk-Fiskbæk KFUM siden 1972, da klubberne fra Videbæk, Fiskbæk og Nr. Vium blevet slået sammen. Hvad Nr. Vium havde gjort for ikke at blive en del af navnet fortaber sig i historien. Det kan også være fordi, jeg som ung træner fik skæld ud af træneren fra Videbæk, da jeg havde taget for gode spillere med til en c-pulje kamp. ”De skal jo alle have en god oplevelse”, som han sagde. Det forstod jeg ikke meget af dengang. Men havde han jo så evigt ret.

Hallen i Videbæk har ændret sig meget siden dengang i slutningen af 90’erne, men det er nu altid et glædeligt gensyn med det blå linoleumsgulv, limtræsbjælkerne og den karakteristiske scene på den ene langside, hvor man kan varme op inde bagved. Og Videbæk har sørget for en god oplevelse for alle denne søndag i marts med kaffe, kage, musik og speak, og som noget helt særligt bliver kun fornavnet råbt op på målscoreren. Det virker jo også overflødigt at nævne hele navnet – alle i hallen ved jo godt, hvem det er. Så i denne Videbæk-ånd holder jeg følgende beskrivelse kun på fornavn.

Jeg skal mødes med Helle, der blandt mande andre opgaver er ansvarlig for seniorafdelingen, som i øjeblikket dog kun består af serie 3-herrerne. For nogle år tilbage mistede klubben deres damehold – formentlig til den voksende padelsport, hvor Videbæk udmærker sig ved at have udendørs men overdækkede padelbaner. Et stort tilløbsstykke under coronanedlukningen, hvor håndbolden var mere presset. Men der er stor opbakning til herreholdet, hvilket også kan ses på udskiftningsbænkene til kampen. Videbæk stiller med 4 udskiftere, 2 trænere og en holdleder - Borks udskiftningsbænk er helt tom bortset fra en aflagt træningstrøje. Tidligere bestod Videbæks hold udelukkende af ’ældre’ lokale spillere, der havde spillet i klubben siden børneårene. Men i øjeblikket består holdet både af unge og gamle spillere. Den yngste er 17 – den ældste 55! Holdet er endda begyndt at få tilgang af spillere fra andre byer i Vestjylland. Spillere som aldrig har haft noget med Videbæk at gøre tidligere.

En af dem er Jan, som træder ind ad døren til klublokalet, hvor Helle og jeg snakker. Det sker i øvrigt flere gange i løbet af vores snak, og Helle udbryder i et stort ’Hej’ hver gang – og altid på fornavn. Jan er flyttet til Vestjylland med sin kæreste og har tidligere spillet i både Silkeborg, Esbjerg og Ansager, og da han manglede en håndboldklub, tog han en snak med Helle og hendes mand Rene, om Videbæk-Fiskbæk KFUM ikke kunne være noget. Hvorfor blev det så lige Videbæk? ”Her er plads til alle,” siger Jan. ”Jeg blev taget utroligt godt imod, og jeg har aldrig været i en klub, hvor det sociale fungerer så godt som her. Så du skal huske at skrive, at det er en virkelig god klub!” Jan er skadet i øjeblikket (og ville jo så have været femte mand på udskiftningsbænken), men han kommer selvfølgelig og ser kampen. Helle mener, at det nok er Videbæk-Fiskbæk-ånden. Der er altid stor opbakning til det, klubben laver. Om det er det nyligt afholdte UV-håndboldstævne for alle byens børn og unge, eller den store afslutningsfest for hele klubben, der skal være efter kampen, så bliver der bakket op.

Vi sidder da også på den gode side af 50 tilskuere og ser serie 3-herrene gå i gang. Men tilskuertallet varierer noget, da klubbens børnespillere løber og leger ind og ud af hallen. Tempoet i kampen er behageligt, hvilket formentlig passer de 7 Borkspillere meget godt, og angrebsåbningerne overgang og rundgang bliver taget ret bogstaveligt. Men holdene følges pænt ad, og vi kan gå til pause ved stillingen 9-9 takket være en storspillende Jacob i Videbækmålet, der redder et straffekast i sidste sekund af halvlegen.

I pausen skal jeg selvfølgelig ud i cafeteriet og prøve det bedste, de har. Det kan den ellers utroligt venlige ekspedient umiddelbart ikke lige sige, hvad er, men hun får altid selv nachos. ”Så skal jeg have det,” siger jeg. ”Uden kylling,” tilføjer hun ”Så er det også billigere!”

Det er nu ikke fordi Videbæk-Fiskbæk mangler penge. Foreningen er rigtigt godt hjulpet af støtteforeningen ’Håndboldens Venner’. Både rent økonomisk men også som hjælp til arrangementer, hvad enten der skal grilles pølser eller sættes borde op. Den økonomiske hjælp kommer fra lejeindtægterne af et sommerhus ved Vesterhavet, som støtteforeningen fik bygget hovedsageligt med frivillige kræfter. Det arbejde de frivillige ikke kunne udføre betalte ejeren af nabohuset, mod at de frivillige så også kunne hjælpe i hans byggeproces. Sådan bakker man hinanden op i Videbæk – og alle vinder på det.

Tilbage i hallen er 2. halvleg startet og stemningen er god. Der bliver småsnakket og joket mellem de to hold, og da Bork får en spiller skadet, er Videbæks bænk de første til at klappe, da han heldigvis for Borks 6 resterende spillere, kan løbe tilbage i forsvaret. Alle skal jo have en god oplevelse. Men da kampen nærmer sig sin afslutning, og Bork kommer foran med et par mål, kan man godt mærke, at det ikke kun er hygge og jokes. Som Helle siger: ”Når vi spiller håndbold, så spiller vi håndbold!”, og de sidste 5 minutter bliver deciderede dramatiske med udvisninger, brændte straffekast og flere ”Kom nu drenge!”-råb end den øvrige del af kampen tilsammen. Men lige lidt hjælper det, og Videbæk må erkende nederlaget på 14-16.

Efter kampen går jeg rundt og tager et par billeder, og skal lige om bag scenen, hvor jeg har varmet op så mange gange. Her løber to drenge rundt og leger. ”Må vi godt være her?”, spørger de lidt forskrækkede. ”Vi spiller nemlig ikke håndbold – vi er her bare”. Det rammer egentlig stemningen i hallen denne dag meget godt. Fuld af liv, hvor det vigtigste ikke er håndbolden, men det, at vi bare er her. Og så kan vi jo lige så godt være her sammen.

Jeg er på vej til at sige farvel til Helle, da en Bork-spiller kommer for at høre, om hun mon har en kasse øl, de kan købe. Caferiet er lukket, og kampen skal jo rundes godt af. Og selvfølgelig har Helle det: ”I kan bare tage ude i klublokalet – det er en 10’er stykket.” ”Vi kender dem jo så godt,” siger hun. ”Det er de samme hold, de møder hver sæson, så mon ikke de sidder i samme omklædningsrum og drikker af”. Det gør de nok, og det gør Jan, Jacob og de andre nok også næste sæson. For gode oplevelser kan man aldrig få for mange af.

KFUMs Idrætsforbund
Videbæk-Fiskbæk KFUM

Så er det snart tid til årets generalforsamling i Forbundets Venner, der finder sted d. 18. april på Hellebjerg Idrætsef...
14/03/2026

Så er det snart tid til årets generalforsamling i Forbundets Venner, der finder sted d. 18. april på Hellebjerg Idrætsefterskole. Se vores oprettede begivenhed. Hvis du stadig ikke er medlem, så er det bare at sende minimum 50 kr. til mobilepay 9529BE - så kan du også komme til generalforsamling. Det er altid hyggeligt 😀 Hvis du vil se om et medlemskab nytter, kan du se lidt af aktiviteterne fra 2025 her:

Turen går til...HASLE KFUM - Senior Håndbold. Du kan nu læse lidt mere om Hasle KFUM og vores hyggelige besøg hos dem. D...
06/03/2026

Turen går til...HASLE KFUM - Senior Håndbold.

Du kan nu læse lidt mere om Hasle KFUM og vores hyggelige besøg hos dem. Det er lidt langt, men gode bekendtskaber kræver god tid 🙂. Hvis der skulle være andre foreninger, der gerne vil have besøg af os, så skriv endelig til os.

Søndag d. 1/3 2026 i Hasle hallen:
3. division damer: Hasle KFUM – Todbjerg-Mejlby IF: 27 - 25
Serie 1 herre: Hasle KFUM – Harlev IK 2: 28-20

KFUMs Idrætsforbund kan noget særligt med børn og unge – det er der ikke meget tvivl om. Men findes der også et livligt idrætsliv for de voksne ude i landets KFUM-foreninger? Et idrætsliv der ikke nødvendigvis er præget af toppræstationer og medaljer, men derimod hygge, sammenhold og 3. halvleg. Det har vi sat os for at undersøge i Forbundets Venner, hvor vi vil besøge de forskellige KFUM-foreninger og fortælle de gode historier.

Vores første tur går til Hasle i Aarhus V, og allerede da vi træder ind i Hasle Hallen, der ligger i forbindelse med Hasle Skole, mærker man stemningen. Her spiller klubbens højst rangerende hold - 3. divisions damer - mod Todbjerg-Mejlby og kampen er tæt. Så tæt at vores kontakt Christina Faartoft lige skal se kampen færdig, inden hun kan vise os lidt rundt. Christina er bestyrelsesmedlem i klubben og skulle egentligt have spillet med, men en korsbåndsskade har holdt hende ude i over et år nu. Det er tydeligt at mærke, at i Hasle bakker man hinandens hold op, så tilskuerrækkerne er fyldt op af andre seniorspillere og familiemedlemmer. Derfor skal Christina selvfølgelig se kampen færdig, og Hasle vinder da også den tætte kamp 27-25.

Spillerne på 3. divisionsholdet ser unge ud, og det er et meget godt billede på det typiske seniormedlem i klubben, der består af studerende, der har brug for at finde en ny klub efter at være flyttet til Aarhus, eller af tidligere studerende der blevet i klubben efter endt studie. Christina har selv tidligere spillet i Ikast KFUM, men det ikke kun fra andre KFUM-klubber, at de nye medlemmer kommer.

Da Serie 1 herrerne træder ind på banen, viser det sig dog, at ikke alle er studerende. I så fald kommer de i hvert fald ikke til at færdiggøre på normeret tid! Her består holdet også af tidligere studerende, der har bosat sig i byen eller af forældre til børn i den voksende ungdomsafdeling. På vores spørgsmål om, hvorfor de unge (og lidt ældre) vælger Hasle KFUM smiler Christina lidt og siger: ”Vi holder nogle ret gode fester!” Tre om året faktisk. Men udover det så tror Christina også, at det skyldes et særligt godt sammenhold i klubben på tværs af de forskellige hold. Både pga. af festerne men også de mange timer, der bliver brugt frivilligt af seniorspillerne. Især i forbindelse med klubbens stævne Tivoli Friheden Cup, men også som trænere, udvalgsmedlemmer og praktiske hjælper omkring klubbens øvrige aktiviteter.

I løbet af vores snak er Serie 1 kampen gået i gang næsten uden, at vi har opdaget det. Men måltempoet er da heller ikke så hæsblæsende som hos damerne. Efter 10 minutter er stillingen 3-3. Men stemningen er god, og der bliver joket med både medspillere, modspillere og dommere i løbet af kampen. Da Hasles målmand tager en helt fri kontrachance, udbryder en Harlev-spiller: ”Hold kæft en redning”, hvortil der tørt bliver svaret fra Hasle: ”Ja han gider sgu, når det ser ud af noget!” 1. halvleg slutter også med en lækker detalje, da Hasle via stolpen bringer sig foran 13-9 på direkte frikast i efter pausefløjtet.

I pausen er det egentlig planen, at vi skal ud og se, hvad cafeteriet kan byde på. Men cafeteriet er kun bemandet, når der er ungdomskampe, siger Christina. I og med at ungdomsafdelingen nærmest er blevet fordoblet de sidste par år, har man været nødt til at lægge ungdomskampe om lørdagen og seniorkampene om søndagen eller omvendt. Ellers kan man simpelthen ikke nå det. Men vi får lov til at se klublokalet, der netop er blevet istandsat – igen hovedsageligt med frivillige kræfter. Det er måske det, der er den særlige Hasle-ånd; at her gør man tingene sammen og alle hjælper til, og hvis ikke skal man i hvert fald have en meget god grund til at melde fra! Ved opgaverne til Tivoli Friheden Cup er det Christina Groth, der møder op til samtlige seniortræninger op til stævnet med opgavelisten klar. Groth har efter eget udsagn ’gennemført’ Hasle KFUM, og som Christina Faartoft siger: ”Det er meget svært at sige nej til Groth!” I forbindelse med istandsættelsen af klubhuset er det dog andre Hasle-frivillige, der har styret slagets gang. Nemlig Loft-familien og især Marianne Bach, der er gift med den tidligere formand og nuværende træner Søren Loft, og så er det deres datter Line Loft, der sidder som nuværende formand for bestyrelsen. Frivillighed er altså nærmest en selvfølge i Hasle KFUM, og i en nylig undersøgelse i forbindelse med udarbejdelse af nyt værdisæt svarede 96% af seniorafdelingen, at de havde været frivillige i klubben!

Tilbage i hallen udbygger Hasle langsomt men sikkert deres forspring over Harlev, og kl. 15.10 bliver der fløjtet af til en sikker Hasle sejr. Heller ikke på banen spildes tiden, når en håndboldkamp på 2 x 30 minutter kan afvikles på 70 minutter. Det kunne man godt lære lidt af i de højere rækker!

Hasle KFUM er egentlig udsprunget af idrætsaktiviteter i Missionshuset Carmel, der lå i Århus Midtby, men i 1976 flyttede klubben til forstaden Hasle, hvor der var bedre adgang til faciliteter, og klubben blev grundlagt som Hasle KFUM. Inden vi siger farvel til Christina, når vi derfor lige at spørge, om det at hedde KFUM betyder noget for dem i dag. Det mener Christina ikke umiddelbart – i hvert fald ikke som det formentligt har gjort ved foreningens opstart. Men Hasle er dog altid til stede ved Forbundsmesterskaberne, hvor man mærker det at være en del af et større KFUM-fællesskab – og så er det jo også endnu en god fest, og man kan få lov at sove på luftmadras i et klasselokale og nærmest være ungdomsspiller igen! Derudover har Hasle også sendt ungdomsspillere på forbundets sommerkurser – spillere der i dag er hjælpetrænere på klubbens børnehold.

Vi forlader Haslehallen i højt solskin og siger mange tak fordi, vi måtte besøge jer, og ja indtil videre er vi blevet bekræftet i, at der er masser af liv og stemning – også når de voksne dyrker idræt i KFUM.

KFUMs Idrætsforbund
IF Hasle KFUM Ungdom

Adresse

Frank Jægers Vej 40
Silkeborg
8600

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når KFUMs Idrætsforbunds Venner sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del