10/04/2026
HOLD KÆFT OG LYT Vi er triste, rystede og frustrerede, men ikke overraskede.
Vi var inde og opleve et lille udsnit af hverdagen som anbragt barn eller ung i udstillingen Hold kæft og lyt.
I Danmark er anbragte børn og unge ikke sikre, når de er anbragt. Risikoen for at blive udsat for vold og ende i et misbrug af hash, stoffer, alkohol eller cigaretter er høj, og udsigterne til uddannelse er lave.
Der er stor debat om området, og i Danmark ved vi godt, at børn og unge, som anbringes, i høj grad placeres i en virkelighed, der minder om ren russisk roulette. Det afhænger af, om de ender i hænderne på dygtige og ansvarlige voksne, eller om de drukner i en underverden af kriminalitet, vold, seksuelle krænkelser og mishandling.
Vi begriber ikke, at det stadig kan foregå, når problemet er så veldokumenteret.
Med vores formand Bjørn Flfp Christiansens utrættelige indsats kommer der snart en ændring i lovgivningen, som giver anbragte og tidligere anbragte bedre muligheder ved retslig indgriben.
Han har gennem måneders hårdt lobbyarbejde sikret, at arkivloven udvides, og har sammen med en alliance af politikere samlet hele Folketinget om enstemmigt at vedtage ændringerne.
Men vi stopper ikke her.
Vi vil have sikret kompetenceniveauet på anbringelsesstederne, så ingen kan sætte inkompetente eller kriminelle personer til at være alene med anbragte børn og unge, og så vi altid sikrer, at en anbringelse har fokus på trivsel.
Vi vil have, at anbringelsesområdet lever op til de landsdækkende politiske ambitioner, så kommunerne ikke længere kan slippe afsted med at holde anbragte børn og unge og deres netværk fanget i, hvad vi høre mange familier fortælle om, torturlignende situationer med fejl i journaler, fejl i placeringer, manglende handleplaner, manglende retssikkerhed og vanvittige ventetider.
HOLD KÆFT OG LYT er en landsdækkende vandreudstilling om anbragte børn og unges ret til indflydelse i egen sag og eget liv. Den giver plads til de stemmer, der alt for ofte bliver hørt for sent, for lidt eller slet ikke. Det er vigtigt, fordi lytning fører til forandring.
Udstillingen har bekræftet os i, at vores arbejde er vigtigt, og vi fortsætter vores arbejde med 180 km i timen, som vi har gjort siden 2019.
At det skal tage så lang tid at skabe forandringer, er selvfølgelig en kæmpe politisk falliterklæring.
Samtidig med, at anbragte børn og unge igen og igen fortæller om svigt, manglende inddragelse og manglende retssikkerhed, kører der i medierne endnu en debat om, hvordan området udnyttes af aktører, der under påskud af at hjælpe udsatte børn og unge henter store summer ud af det offentlige. Det siger noget afgørende om et system, hvor der alt for ofte er penge, positioner og interesser på spil, mens børnene stadig mangler reel beskyttelse, reel inddragelse og reel handling.
Derfor er budskabet ikke kun, at vi skal lytte.
Budskabet er, at vi skal handle.
Anbragte børn og unge har ikke brug for flere flotte ord, flere kampagner eller flere voksne, der taler på deres vegne uden at ændre noget. De har brug for, at deres erfaringer får konsekvenser i praksis.
Hvis udstillingen kommer i nærheden af dig, så oplev den. Lyt. Men stop ikke dér. Tag handling.