Forum for Madsuverænitet er et netværk bestående af organisationerne Afrika Kontakt, Levende Hav, Frie Bønder - Levende Land, Mellemamerika Komiteen, NOAH, Permakultur Danmark og PUGAD. Siden 2007 har bevægelser, civilsamfundsorganisationer og andre kæmpet imod den nuværende indretning af fødevaresystemet under begrebet 'madsuverænitet’. Kampen for madsuverænitet og en socialt retfærdig fordeling
af verdens mad og naturressourcer er et opgør med indretningen af vores nuværende fødevaresystem og de eksisterende magtstrukturer i den globale politiske økonomi. Kernen i madsuverænitet er, at befolkninger lokalt skal have mulighed for selv at bestemme over deres madproduktion og –politik med henblik på at sikre tilstrækkelig, sund, kulturelt passende og let tilgængelig mad af en høj kvalitet, der er produceret på en miljømæssigt forsvarlig måde. Et afgørende første skridt i den retning er et stop for den omfattende ’land grabbing’ og ’ocean grabbing’, der indebærer en frarøvelse af småbønders og –fiskeres adgang til de ressourcer, de har levet af og med igennem generationer. I solidaritet med de sociale bevægelser bag Nyéléni-deklarationen og ligesindede i Nord og Syd, vil vi i vores arbejde kæmpe imod denne vidtgående land grabbing og ocean grabbing og de bagvedliggende mekanismer. Vi vil samtidig arbejde for at fremme kendskab og opbakning til madsuverænitet og de underliggende principper både i Danmark og internationalt, herunder ved at finde nye allierede og ved at styrke båndene til organisationer og bevægelser, der kæmper for småbønders og –fiskeres rettigheder internationalt.