10/09/2025
FORETAG NU EN ORDENTLIG MILJØVURDERIG AF BYGGERIET PÅ FENGERGRUNDEN!
Læs vores brev til politikerne i Teknik- og Miljøudvalget:
Grib lejligheden og få stoppet konflikterne omkring udviklingen af Vanløse bymidte og det planlagte byggeprojekt på Jernbane Alle 41
Borgerne i Vanløse har i årevis peget på, at det planlagte byggeri på Jernbane Alle 41 vil have meget væsentlige negative påvirkninger af Vanløse Bymidte. Vanløse Lokaludvalg har også indsendt et meget kritisk høringssvar.
I august 2023 klagede en gruppe borgere til Planklagenævnet, og gruppen fik medhold i Miljø- og Fødevareklagenævnet i, at projektet skulle være behandlet efter miljøvurderingsloven. Klagenævnet har derfor kendt den givne byggetilladelse ugyldig og bedt Københavns Kommune om at sikre, at der tages tilstrækkelige miljøhensyn inden man giver en ny byggetilladelse.
Det er nu, at I som politikere skal vælge, om der skal laves en miljøvurdering af de relevante påvirkninger, eller om I endnu engang vil støtte byggeriet ved at bortforklare de problemer, som det planlagte byggeri betyder for Frode Jakobsens plads og for store dele af bymidten. Kommunen har endnu ikke foretaget flere relevante undersøgelser, f.eks. af den turbulens og skyggevirkning, som højhusbyggeriet vil skabe.
Sagen om højhusene i Vanløse er en lang opskrift på, hvordan en kommune kan hjælpe en bygherre med ikke at overholde miljølovgivningen:
• Efter planloven må der ikke bygges på områder med trafikstøj. Alligevel fik bygherre en lokalplan, der nævner problemstillingen, men ikke stiller krav om nogen løsning af den.
• Kommunen vurderede allerede i 2012 at lokalplanen for området ikke skulle miljøvurderes, selvom grænseværdierne for trafikstøj allerede dengang var overskredet.
• Bygherren skulle have ansøgt om at byggeriet skulle miljøvurderes, da han ansøgte om byggetilladelse. Det undlod han, hvilket kommunen godtog ind til Miljø- og fødevareklagenævnet gav en gruppe Vanløse borgere medhold i, at det var i strid med miljøvurderingsloven.
• I stedet for at lave en miljøvurdering, har kommunen lavet en miljøscreening, der endnu engang ser bort fra overskridelse af grænseværdier og alle de øvrige miljøpåvirkninger ved det planlagte byggeri, som borgerne har gjort opmærksom på. Og som helt ser bort fra hvordan påvirkningerne spiller sammen og forstærker hinanden.
• Nu er kommunen så i gang med at give en ny byggetilladelse, selvom grundlaget for den endnu en gang er indklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det gør kommunen vel vidende at byggetilladelsen risikerer at blive hjemsendt endnu engang, hvis borgerne igen får medhold.
Vi forstår ikke, hvorfor vi som borgere i Vanløse skal leve med konsekvenserne af et byggeri, der står i vejen for vores ønske om at udvikle en levende og sammenhængende bymidte, der kan fungere som et godt miljømæssigt opholdssted og socialt samlingspunkt.
Vi forstår heller ikke, hvorfor det er vigtigt at holde fast i et byggeri, der er tænkt i en anden tid og derfor er i modstrid med kommunens ambitioner på klimaområdet og som har ligget stille i en årrække, formentlig fordi det ikke heller svarer til det, markedet og beboerne efterspørger i dag.
Teknik- og Miljøforvaltningen har d. 21.8. 2025 sendt et notat til Teknik- og Miljøudvalget, hvor forvaltningen forventer at kunne give en ny byggetilladelse på det nuværende, dvs. gamle grundlag, dog efter en partshøring.
Men når den gamle byggetilladelse er bortfaldet, bør den nye byggetilladelse naturligt basere sig på den lovgivning, der gælder i dag. Der bør herefter igangsættes de sædvanlige procedurer, der gælder for vedtagelse af en byggetilladelse, med høring af borgerne i Vanløse og ikke blot en partshøring af nærmeste naboer og interessenter. Den juridiske medarbejder i TMF betragter tilsyneladende denne partshøring som en formssag og ingen hindring for hurtigt at udstede en ny byggetilladelse.
Kommunens hidtidige ageren i sagen har skabt konflikter og klagesager, der har bidraget yderligere til de årelange forsinkelser og derfor hverken er i bygherres eller borgernes interesser.
- Vi foreslår, at Teknik- og Miljøudvalget nu kræver en miljøvurdering, der undersøger, hvordan et byggeri på grunden reelt vil påvirke Vanløse Bymidte.
· Vi foreslår, at kommunen forsøger at mediere mellem grundejeren, borgerne og andre interessenter i Vanløse, så der kommer en løsning til glæde for alle i Vanløse.
· Hvad der sker på denne grund, vil præge dagliglivet og opfattelsen af Vanløse i lang tid fremover.
Vi håber, at medlemmerne af Teknik og Miljøudvalget nu vil tage denne sag op til behandling på et møde i udvalget og vælge at arbejde for en løsning af konflikterne omkring denne centrale grund i Vanløse Bymidte.
Det er jeres valg, men vi vil gerne kende svaret, inden det bliver vores og vanløseborgernes tur til at vælge ved kommunalvalget.